گروه‌های فلسطینی با حضور در پکن بیانیه مرتبط با آشتی ملی را امضا کردند

سیگنال چینی به صهیونیست ها

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


روز گذشته گروه‌های مختلف فلسطین از جمله حماس در راستای راهبرد آشتی ملی و تشکیل دولت وفاق ملی در پکن گردهم آمدند تا با امضای تفاهمنامه موسوم به «بیانیه پکن» پیام خود را به واشنگتن و تل‌آویو ارسال کنند که تنها فلسطینیان حق تعیین سرنوشت خود را دارند. ذکر این نکته مهم است که تفاهمنامه مذکور را می‌توان گام مثبتی در جهت پایان دادن به اختلافات ممتدد گروه‌های حماس و فتح دانست که سبب ارائه تصویری یکدست از گروه‌های فلسطینی شده و هرگونه خام‌اندیشی درمورد حذف حماس از اداره سیاسی در فردای پس از غزه را با چالش روبه‌رو می‌کند.
منابع رسمی چینی روز گذشته اعلام کردند که گروه‌های فلسطینی شرکت‌کننده در گفت‌و‌گوهای پکن توافقنامه‌ای را برای پایان اختلافات داخلی و دودستگی و تقویت وحدت ملی فلسطین به امضا رساندند. تلویزیون چین اعلام کرد ۱۴ گروه فلسطینی از جمله جنبش فتح، جنبش حماس، جبهه فلسطین برای آزادی فلسطین و جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در این مذاکرات شرکت داشتند. گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست بر سر تشکیل «دولت موقت وفاق ملی بر پایه قانون اساسی فلسطین» توافق کردند. وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین تأکید کرد که گروه‌های فلسطینی بر سر تشکیل دولت آشتی ملی موقت برای اداره غزه بعد از جنگ توافق کردند. وانگ‌یی تصریح کرد آشتی ملی یک مسأله داخلی برای گروه‌های فلسطینی است اما در عین حال بدون حمایت جامعه جهانی این مسأله محقق نخواهد شد. در این بیانیه بر ضرورت آتش‌بس دائم و پایدار در نوار غزه و تلاش برای حاکمیت خودگردان فلسطینیان و به رسمیت شناختن کشور فلسطین در سازمان ملل تأکید شده است.
 
تأکید همه گروه‌ها برای وحدت ملی
در همین راستا موسی ابومرزوق، یکی از رهبران حماس که در چین حضور دارد، گفت: «امروز برای وحدت ملی توافقنامه امضا می‌کنیم و می‌گوییم راه تکمیل این مسیر، وحدت ملی است. ما به وحدت ملی پایبند و خواستار آن هستیم.» بدران، رئیس دفتر روابط ملی حماس گفت: «از مهم‌ترین نکات توافق، تشکیل دولت وفاق ملی فلسطین برای اداره امور مردم در غزه و کرانه باختری، نظارت بر بازسازی‌ها و فراهم ‌کردن فضا برای برگزاری انتخابات بود که البته این همان موضع حماس بود و از هفته‌های آغازین جنگ خواستار آن شده و آن را پیشنهاد کرده بود.» در این بین اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره محتوای بیانیه پایانی نشست گروه‌های فلسطینی در چین اعلام کرد هرگز زیربار هیچ‌گونه فرمولی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، نخواهد رفت. آنچه درباره محتوای بیانیه پایانی گفت‌و‌گوی فلسطینی در چین به رسانه‌ها درز پیدا کرده، نادرست است، چرا که پیش از این برخی رسانه‌ها گفتند که در بیانیه پایانی نشست پکن، بر تعهد به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس «طبق قطعنامه‌های بین‌المللی ۱۸۱ و ۲۳۳۴» تأکید شده است.
 
واکنش رژیم صهیونیستی
به «بیانیه پکن»
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز به این اعلانیه واکنش نشان داد و به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به علت همکاری با حماس در اداره امور فلسطینیان حمله کرد. یسرائیل کاتس ضمن اشاره به مخالفت تل‌آویو با اجرای این اعلانیه، مدعی شد که اجرای این توافق در عمل رخ نخواهد داد. او در ادامه بار دیگر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال نابودی حماس است و اجازه نقش داشتن این جنبش در اداره غزه را نخواهد داد.
 
جایابی چین
در میز مذاکرات جنگ غزه
چین در سال‌های اخیر در تلاش برای تبدیل خود به یک میانجی جهانی گام‌های مؤثری را برداشته است. در جنگ غزه نیز پکن به محل گفت‌و‌گو بین گروه‌های فلسطینی برای تشکیل دولت واحد فلسطینی تبدیل شده است. مواضع چین در حمایت از فلسطین در شورای امنیت و حتی تسلیت روز نکبت به فلسطینیان، جزئی از سیاست پکن در قبال موضوع فلسطین است. این موضوع نشان از این دارد که پکن در زمینه دیپلماسی جهانی از وضع انزوا به سمت نقش‌آفرینی فعالانه حرکت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی