کاخ سفید پذیرای اولین رئیس جمهور زن تاریخ امریکا می شود؟

کامالای حریص

آرزو نوروزجم
خبرنگار

تنها چهار ماه باقی مانده تا رکوردی که 4 سال قبل در تاریخ 230 ساله سیاست امریکا زده شد و یک زن به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شد حالا بعد از 59 دوره ریاست جمهوری باز هم رکورد تازه‌تری زده شود و چهره احتمالی دموکرات‌ها برای کارزار انتخاباتی 2024 امریکا بر مسند قدرت کاخ سفید بنشیند. یک زن سیاستمدار و بانویی دو رگه (امریکایی_آسیایی) که چند سالی می‌شود دستیار ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده است و به دنبال انصراف جو بایدن از صحنه رقابت برای تصاحب مجدد کرسی ریاست‌جمهوری، حرف و حدیث بر سر انتخابش برای ادامه راه جو بایدن زیاد است. او که برای حضورش حمایت جو بایدن را در چنته دارد آمارهای غیررسمی به کمکش آمده و نشان می‌دهد تا دوشنبه شب، هریس حمایت بیش از۲۵۰۰ نماینده را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها کسب کرده، این تعداد رأی برای انتخاب او به عنوان نماینده رسمی حزب در انتخابات پیش رو کافی است چرا که بسیار بیشتر از حدنصاب ۱۹۷۶ رأی حداقلی مورد نیاز است. در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ امریکا باقی مانده، به رغم بلاتکلیفی سناتورهای دموکرات برای انتخاب فرد جایگزین جوزف بایدن، اما بقیه دستگاه‌ها و حتی تیم رقیب به تکاپو افتاده‌اند تا شرایط را بنا بر حضور کامالا هریس تغییر دهند، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در صدد است برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی او را بر اساس داده‌ها و ویژگی‌های هریس بنویسد و حتی به دنبال به دست آوردن گاف‌ها و سوتی‌های احتمالی از معاون رئیس‌جمهور است تا در جریان رقابت‌ها از آن استفاده کند.

ترامپ: بایدن احمق است
و هریس کودن
«دونالد ترامپ» در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان «تروث سوشال» نوشت: «آنها همچنین سعی می‌کنند تا کامالا هریس کودن را از یک معاون تماماً شکست خورده به رئیس‌جمهور خوبی برای آینده بدل کنند. اما این کارشان عمل نمی‌کند.» در کنار واکنش‌های مستقیم ترامپ به احتمال نامزدی هریس، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که تیم ترامپ قصد دارد بویژه روی «تخلفات» هریس در دفتر فعلی او و در کالیفرنیا تمرکز کند.
بسیاری از جمهوری‌خواهان البته معتقدند خانم هریس در حد و اندازه رقابت با ترامپ نیست و شکست او راحت‌تر از جو بایدن بیمار است، اما با وجود این برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه مانند جورج لانگ معتقد است ترامپ و جی‌دی ونس آخرین راه نجات امریکا هستند و برای وضع فعلی بسیار نگران است، چون که اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، برای نجات امریکا جنگ داخلی لازم است. بعد از اعلام رسمی انصراف رئیس‌جهور امریکا از ادامه رقابت برای سکونت در کاخ سفید و خبر حمایت وی از کامالا هریس، بسیاری از چهره‌های سیاسی از این تصمیم حمایت کردند و معاون بایدن را سیاستمداری مناسب برای ادامه راه دموکرات‌ها دانستند، نانسی پلوسی رئیس دموکرات سابق مجلس نمایندگان امریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت: امروز با غرور و خوش‌بینی بی‌پایان به آینده کشورمان از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور برای ریاست جمهوری امریکا حمایت می‌کنم.
زوج معروف کلینتون هم پس از اعلام انصراف بایدن، از احتمال نامزدی خانم هریس در جریان انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند، حتی برخی هنرمندان امریکایی هم با حامیان هریس همصدا شدند، جورج کلونی در راستای همین حمایت نوشت: ما همه هیجان‌زده‌ایم که هر کاری از دستمان بر می‌آید برای حمایت از معاون رئیس‌جمهور هریس و وظیفه تاریخی او انجام دهیم.»، گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، که نام او هم در لیست نفرات احتمالی برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات پیش روی امریکاست، روز گذشته از خانم هریس حمایت کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هیچ‌کس برای رهبری کشور به مسیری بهتر و مقابله با چشم‌انداز تیره‌ای که دونالد ترامپ برای کشور در نظر دارد، بهتر از کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور نیست.»

بازگشت اقبال دموکرات‌ها
نتایج نظرسنجی‌ها هم با اعلام انصراف بایدن تغییرات زیادی را شاهد بود؛ گزارشی که بامداد سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ۷۹ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات از نامزدی هریس برای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، تیم انتخاباتی هریس اعلام کرد که ۸۱ میلیون دلار کمک مالی در یک روز جمع‌آوری کرده و «سرازیر شدن حمایت از هریس تاریخی است و نشان‌دهنده محبوبیت و اشتیاقی است که باعث پیروزی در انتخابات خواهد شد». چیتل، رئیس سرویس مخفی امریکا هم گفته: پس از اعلام کناره‌گیری رئیس‌جمهور، ما تغییراتی در تدابیر امنیت معاون وی انجام دادیم و برای نامزدی یک معاون رئیس‌جمهور آماده شده‌ایم.