صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

واکنش‌ مردم به پایان سریال «در انتهای شب»
اتمام مینی سریال «در انتهای شب» در 9 قسمت، واکنش‌های مختلفی را میان سازندگان آن و از سویی مردم داشته است؛ محمد یمینی که تهیده‌کنندگی این سریال را برعهده داشته با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی، نکاتی را درباره این کار با مردم به اشتراک گذاشته است. در بخشی از نوشته او آمده: «آیدا پناهنده و ارسلان امیری، جنس نگاهشان به سینما و صنعت تصویر با ژنتیک سینمای من همخوانی عجیبی داشت. من پیش از این هربار با تماشای آثارشان، آن‌همه ریزبینی، سادگی توأم با جسارت و احساسی را که در قلب تپنده قاب‌هایشان بود، تحسین کرده بودم.» در بخش دیگری از نوشته او آمده: «نتیجه زحمات شبانه‌روزی و مهارت سواد، تجربه و عشق گروه ما با کوله‌باری از دانش که در دستان آیدا پناهنده راه‌بلد بود این مسیر را سپری کرد و تبدیل شد به در انتهای شبی که به لطف خدا به خانه دل‌های غالب جامعه نشست.» در کنار نوشته محمد یمینی، مردم نیز واکنش‌هایی به این سریال و پایان آن نشان داده‌اند. یکی از کابران نوشته: «خانم پناهنده شما فقط فیلم بساز. من مخاطب بی‌صبرانه منتظر جمعه‌ها بودم که قسمت جدید را ببینم. از یک به یک دیالوگ‌ها لذت بردم و با آنها اشک ریختم.» دیگری این‌طور نوشته که: «این بهترین سریال عاشقانه‌ ایرانی بود که تا به امروز دیده‌ام.» کاربر دیگری در واکنش به پایان‌بندی این مینی سریال نوشته: «خیلی خوب تمام شد. واقعاً متفاوت از مابقی سریال‌های ایرانی‌ بود که تا امروز دیده‌ام».

عصبانیت اسرائیلی‌ها از «بلا حدید»
حمایت «بلا حدید» چهره سرشناس دنیای مد از فلسطینی‌ها و انتقادش به صهیونیست‌ها بابت قتل‌عام اهالی غزه به مذاق امریکایی‌ها خوش نیامده و آنان را عصبانی کرده است. آنچنان که هر روز به شکلی تازه در صدد حذف او در دایره‌ فعالیت‌هایی هستند که طی این چند سال داشته است. در تازه‌ترین نمونه، آدیداس، تصاویر بلاحدید را از یکی از تبلیغات اخیر خود حذف کرد. در این تبلیغات بلاحدید، «کفش‌های کلاسیک جاودانه» را معرفی می‌کرده، این چهره دنیای مد که قبلاً با سردادن شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» خشم اسرائیلی‌ها را برانگیخته بود، حالا به یهودی‌ستیزی متهم شده. حساب رسمی اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در پستی به اینکه حدید، «چهره کارزار» آدیداس شده اعتراض کرده‌ است. شرکت آدیداس هم پس از انتقادهای رژیم صهیونیستی تصاویر او را حذف کرده است. بلاحدید در طول سال‌های اخیر بارها از رژیم اسرائیل انتقاد و از فلسطینی‌ها حمایت کرده است. این اقدام با واکنش‌های مختلفی نیز روبه‌رو شده است؛ یکی از کاربران به کنایه نوشته: «آزادی بیان در غرب و امریکا موج می‌زنه!» فرد دیگری هم شجاعت او را تحسین کرده و نوشته: «با اینکه اسپانسر اغلب تجارت‌های دنیای مد و ورزش از طرفداران صهیونیست‌ها هستند، حدید جسارت زیادی در این مورد به خرج داده که قابل تحسین است.»

راه‌اندازی هشتگ مصرف بهینه برق
واکنش‌ها به فداکاری جوانان خوزستانی برای تعمیر بخشی از توربین ‎نیروگاه رامین اهواز هنوز هم ادامه دارد؛ اقدامی که طی روزهای اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته و به انتشار هشتگ‌هایی برای مصرف بهینه برق انجامیده است. یکی از کاربران نوشته: «خدا قوت. خسته نباشید دلاوران. تنتان سلامت باشد.» فرد دیگری این‌طور قدردانی خود را نشان داده که: «درود بر شرف مردان سرزمینم» کاربر دیگری نوشته: «به داشتن شما عزیزان افتخار می‌کنیم.» برخی از کاربران نیز توصیه‌های مردمی با چنین مضامینی نوشته‌اند: «حالا که جوانان خوزستانی‌مان برای جلوگیری از فاجعه ملی از جان خود مایه گذاشتند ما مردم هم تلاش کنیم با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف برق، تابستان را با آرامش سپری کنیم.» یکی از مهندسان حاضر در این پروژه هم نوشته: «توی این گرمای وحشتناک که شبکه برق خیلی از کشورها را زمینگیر کرده، به خاطر غیرت متخصصان نیروگاه، بهینه مصرف کنیم.» در همین رابطه نیز هشتگی به عنوان #بهینه-مصرف-کنیم در شبکه‌های مجازی و طی روزهای اخیر ترند شده است.

واکنش کاربران به توئیت سخنگوی اسرائیل
انتشار مطلب کوتاهی از دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در خصوص حمله اخیر به تل‌آویو، با این مضمون که: «اجازه نمی‌دهیم ایران و نیروهای نیابتی آن، مردم ما را  وحشت زده کنند» واکنش مردم نقاط مختلف جهان را با جمله‌هایی در حمایت از فلسطینی‌ها به دنبال داشته است. یکی از کاربران نوشته «یعنی فقط اسرائیلی‌ها وحشت‌زده می‌شوند؟ پس مردم بی‌گناه لبنان، سوریه و غزه چی؟ آنان از حمله صهیونیست‌ها و بمباران‌های پی‌درپی وحشت نمی‌کنند؟» دیگری نوشته: «باشه اجازه نده، اما ایران برای دفاع از مظلوم از هیچ‌کسی اجازه نمی‌گیره!» از دیگر کامنت‌هایی که به شکل‌های مختلف تکرار شده‌اند هم می‌توان به هشتگ‌هایی با مضمون فلسطین آزاد اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی