تناقض گویی مقام‌های امریکایی درباره پرونده هسته‌ای ایران

مقام‌های ایالات متحده ادعاهای واهی همچون کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند و نه تنها دلایل مستدلی برای اثبات این ادعا ندارند که در عین حال در توضیح چرایی ناکام ماندن در پیگیری مذاکرات احیای برجام هم فرومانده‌اند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا بار دیگر ادعای کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران را مطرح کرد و مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای ایران اکنون احتمالاً یک یا دو هفته است. او در حالی مدت زمان مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را کوتاه مدت توصیف کرد که همزمان «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در جریان سخنرانی در یک نشست امنیتی تصریح کرد که ایران در حال حاضر تصمیمی برای تولید سلاح اتمی نگرفته است.
این دو موضعگیری متناقض از سوی مقام‌های عالی رتبه ایالات متحده در حالی مطرح شده است که سیاست احیای توافق هسته‌ای به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور دموکرات امریکا بوده که در پی فقدان عزم و اراده جدی از سوی این کشور با ناکامی روبه‌رو شده است. این در حالی بود که تهران در سال‌های اخیر با وجود اقدامات تلافی جویانه در برابر خروج امریکا از برجام که با افزودن بر سطح غنی‌سازی خود تا 60 درصد در پیش گرفت، از طریق روند همکاری سازنده با آژانس انرژی اتمی مانع از مخدوش شدن فضای حاکم بر گفت‌و‌گوهای ایران و امریکا شد.

دیپلماسی نمایشی
دولت «بایدن» به رغم مواضع ادعایی خود در صحنه عمل کوشید مذاکرات را وجه‌المصالحه منافع سیاسی و اقتصادی خویش قرار دهد اما با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و روی کار آمدن دولت سیزدهم که تغییراتی شگرف در زمین مذاکرات رفع تحریم‌ها به وجود آورد، روند کج دار و مریز در زمین مذاکرات دستخوش تغییراتی جدی شد. این در حالی بود که دولت «بایدن» نوعی دیپلماسی نمایشی را برای بازگشت به توافق و ازسرگیری تعهدات برجامی امریکا به راه انداخت اما در بزنگاه تصمیم‌گیری در برابر ابتکار عمل تهران جهت تعیین تکلیف مذاکرات دچار سردرگمی شد. اما حاصل این رویکرد فقط تردید و سردرگمی واشنگتن نبود بلکه گام‌های تلافی جویانه بهنگام تهران برای متوقف کردن تعهداتش در چهارچوب برجام، چنان مؤلفه قدرت و توان چانه زنی کشورمان در زمین مذاکرات را افزایش داد که سبب شد در نهایت دولتمردان امریکایی با ایرانی روبه‌رو شوند که علاوه بر قرار گرفتن روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای‌اش در مسیر پیشرفت، در موقعیتی بی‌سابقه از منظر قدرت منطقه‌ای قرار گیرد.
در نتیجه ایالات متحده در پی اجرای این سیاست در پرونده هسته‌ای، با یک ایران قوی در منطقه و تحولاتی مواجه شد که از یک سو به روند آشتی جویانه ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر مهم منطقه انجامید و از سوی دیگر سبب تقویت محور مقاومت و در نتیجه تشدید نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از قرار گرفتن در نقطه انزوا شد.
حالا در چنین شرایطی مقام‌های ایالات متحده ادعاهای واهی همچون کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند و نه تنها دلایل مستدلی برای اثبات این ادعا ندارند که در عین حال در توضیح چرایی ناکام ماندن در پیگیری مذاکرات احیای برجام هم فرومانده‌اند. بنابراین در حالی که مقام‌های امریکایی مدعی هستند توافق هسته‌ای دیگر برای تحقق زیاده خواهی آنها کفایت نمی‌کند، مقام‌های ایرانی تأکید دارند که تنها احیای توافق 2015 را دنبال می‌کنند و در جست‌و‌جوی توافق جدیدی نیستند.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی ادعای اخیر وزیر خارجه امریکا درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تکراری و دارای اهداف تبلیغاتی دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی