فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با حضور در دفتر مخبر از عملکرد دولت سیزدهم قدردانی کردند

تجربه متفاوت «تولید قدرت» در دولت شهید رئیسی

سرپرست ریاست جمهوری: هر جا دولت با کم و کاستی مواجه می‌شد، آن بخشی که بدون هیچ توقعی به کمک دولت می‌آمد نیروهای مسلح بود

روز گذشته فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان، با حضور در دفتر سرپرست ریاست جمهوری از دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی قدردانی کردند. این قدردانی یک نکته مهم در خود داشت. فرماندهان، بویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اشاره کردند که آنان تجربه همکاری با دولت‌های گذشته را داشته‌اند، اما آنچه در دولت سیزدهم رخ داد به کلی متفاوت بوده است. آنان اشاره کردند که این تجربه به کلی متفاوت، تنها در سه سال رخ داده است، یعنی به رغم پایان زودهنگام دولت سیزدهم، آنچه در طول سه سال در عرصه‌های مختلف دفاعی و نظامی رقم خورد، به مراتب فراتر از این سالها بوده است.
به طور کلی در جمهوری اسلامی ایران، باید در انتظار خدمات متقابل دولت‌ها و نیروهای مسلح بود. اما اظهارات فرماندهان ارشد نیروهای مسلح مؤید این حقیقت است که این خدمات متقابل، در دولت سیزدهم، فراتر از روندهای مرسوم بوده است. به گواه این فرماندهان، این امر دو علت داشته است؛ در درجه نخست، نگاه و نقش شهید جمهور آیت‌الله رئیسی و دیگری محمد مخبر که حامی این همدلی بوده است.
قدردانی از خدمات شهید جمهور
در دیدار روز گذشته که در دفتر محمد مخبر صورت گرفت، علی باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر عبدالرسول موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی و امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع حضور داشتند. این فرماندهان، با گرامیداشت یاد شهید سید ابراهیم رئیسی از خدمات شهید جمهور در دوران تصدی ریاست جمهوری قدردانی کردند.
فرماندهان عالیرتبه همچنین با قدردانی از تدابیر رئیس جمهور فقید برای ایجاد هماهنگی مطلوب میان بخش‌های کشوری و لشکری در راستای تقویت بنیه و توانمندی‌های دفاعی کشور تصریح کردند: شهید رئیسی با وجود آنکه تجربه‌ مستقیم فعالیت در نیروهای مسلح را نداشت، اما در مدت کوتاهی پس از تصدی سمت ریاست جمهوری توانست اشراف بسیار بالایی نسبت به مسائل نظامی و دفاعی کشور پیدا کند و در جلسات مربوط به مسائل امنیتی و دفاعی کشور از جمله در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی ایده‌های راهگشا و بسیار مفیدی ارائه می‌کرد.
فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی در ادامه، از تلاش‌های مؤثر محمد مخبر برای مدیریت اوضاع کشور و بویژه برگزاری موفق انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری در فرصت کوتاه 50 روزه، در روزهای سخت پس از شهادت دکتر رئیسی نیز قدردانی کردند.

تقویت بنیه دفاعی در دولت سیزدهم
توجه به نیازهای نیروهای مسلح و تلاش برای تقویت بنیه دفاعی کشور، یکی از شعارهای همیشگی شهید آیت‌الله رئیسی بوده است. اما برای درک تحقق این شعارها  بهتر است به اظهارات فرماندهان رجوع شود. سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، اظهار کرد: «در این دولت شاهد هستیم که همزمان چند برنامه در حوزه روابط خارجی از جمله روابط با کشورهای همسایه و مباحث مرتبط با آژانس هسته‌ای و حوزه‌های دیگر در دست اقدام است، اما رئیس‌جمهور شخصاً برای رونمایی از موشک مانورپذیر هایپرسونیک «فتاح» حضور پیدا کرد. در گذشته اینطور نبود و در آزمایش‌های موشکی و رزمایش باید تحمل اعتراضات آقایان را می‌کردیم. خارجی‌ها زمانی که اعتراض از داخل را می‌دیدند آنها هم به آزمایش‌های ما اعتراض می‌کردند، ولی امروز چنین مواردی مشاهده نمی‌کنیم‌.»
 
شتاب ایران در صنعت فضایی
واقعیت نیز همین است که در دولت سیزدهم، تقویت بنیه دفاعی کشور هیچ حد و مرزی نداشت. به همین دلیل بود که پس از وقفه‌ای 11 ساله، پرتاب‌های ماهواره‌ای از سر گرفته شد.
در دولت سیزدهم ۱۲ پرتاب موفق ماهواره انجام شد که معادل پرتاب‌های یک دهه گذشته است. دستیابی به مدار ۷۵۰ کیلومتری با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ و ساخت منظومه شهید سلیمانی برای ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی یا ساخت پایگاه فضایی چابهار دیگر  تحول فضایی کشور طی سه سال است.
 
توسعه در دستاوردهای دفاعی
در حوزه دفاعی، فقط در سال گذشته از 32 دستاورد دفاعی رونمایی شد. موشک قدر ۲۹، موشک کروز هواپایه بلندبرد حیدر، پهپاد انهدامی انتحاری محرم، الحاق دو ناو «شهید سلیمانی» و «شهید باقری» به نیروی دریایی سپاه، الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی ارتش، موشک کروز پاوه، موشک هایپرسونیک «فتاح ۱»، موشک راهبردی برد بلند و نقطه‌زن «خرمشهر 4»، موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» و در نهایت پهپاد «مهاجر ۱۰» از دستاوردهای دفاعی در سال گذشته است.  

هماهنگی در حوزه امنیت ملی
یکی از نقاط درخشان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، عملیات موشکی و پهپادی «وعده صادق» علیه سرزمین‌های اشغالی بود. نه‌تنها هدف قراردادن سرزمین‌های اشغالی از درون خاک ایران، بلکه هماهنگی ارکان مختلف جلوه‌ای بدیع از همکاری میان نیروهای مسلح و دولت را به نمایش گذاشت. این همان واقعیتی است که سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و عضو شورای‌عالی امنیت ملی اینطور از آن یاد کرد: «شهید رئیسی در جلسات مربوط به مسائل امنیتی و دفاعی کشور از جمله در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی، ایده‌های راهگشا و بسیار مفیدی ارائه می‌کرد.»
 
تجربه‌ای برای تاریخ
در حوزه منطقه‌ای، یعنی حمایت از محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین، دولت و نیروهای مسلح همپوشانی‌ها و هماهنگی‌های بدیعی از خود به نمایش گذاشتند. به هر رو، آنچه مهم است، این هماهنگی‌ها، تجربه‌ای برای تاریخ است، یا به عبارت دیگر، ریل گذاری‌های تازه‌ای برای اداره بهتر امور کلان کشور که دولت سیزدهم برای دولت بعد به یادگار گذاشت.

 

بــــرش

مخبر: نیروهای مسلح بازوهای مؤثر در اداره کشور بودند
در حاشیه این دیدار نیز، سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره رابطه دولت سیزدهم با نیروهای مسلح به خبرنگار صداوسیما گفت: دوره دولت سیزدهم یک دوره متمایز برای بنیه دفاعی کشور و توانایی نیروهای مسلح در دفاع و امنیت کشور و چه بسا فوق تصور و فوق توان بود. وی با بیان اینکه ما بسیاری از دولت‌ها را دیدیم و با آنان کار کردیم، افزود: این دولتی بود که در سه سال، کار چندین سال را انجام داد و بارهای بسیار سنگینی را برداشت. سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش هم گفت که نیروهای مسلح و دولت سیزدهم مانند یک خانواده بودند. سردار رادان، فرمانده فراجا نیز تأکید کرد که دولت و نیروهای مسلح همه جا در کنار هم بودند. سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در صحنه‌های مقاومت کاملاً با ما همراه بود، اظهارکرد: دولت سیزدهم در همه صحنه‌ها، از جمله در محرومیت زدایی، فضای بسیار مناسبی را برای سپاه و بسیج باز کرد. مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در اظهارات خود، با اشاره به اینکه نیروهای مسلح بازوهای بسیار مؤثر در اداره کشور بودند، افزود: هرجا دولت با کم و کاستی مواجه می‌شد، آن بخشی که بدون هیچ توقعی و شائبه‌ای به کمک دولت می‌آمد که در واقع خدمت به مردم بود، نیروهای مسلح بود.

جستجو
آرشیو تاریخی