صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

گزارش خبری

کاهش 10 درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

در سال‌های 1400 تا 1402، تعداد مقرری‌بگیران بیمه‌بیکاری با کاهش مواجه و همین امر باعث شد تا 1020 میلیارد تومان از این محل صرفه‌جویی شده و در منابع سازمان تأم ین اجتماعی باقی بماند. افت تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در این بازه زمانی نشان از بهبود فضای کسب و کار و کاهش تعدیل نیروی انسانی در واحدهای تولیدی داشته است. براساس گزارش مرکز برنامه‏ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1400، ماهانه بطور متوسط 184 هزار نفر بیکار از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند. در سال 1401، بطور متوسط ماهانه 155 هزار نفر بیکار از بیمه بیکاری استفاده کردند که این میزان با کاهش 10 درصدی در سال 1402 مواجه شد و بطور ماهانه 140 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند.
روند کاهشی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، در نیمه دوم سال 1400 نسبت به نیمه اول این سال و همچنین در سال‌های 1401 و 1402 باعث شد تا صندوق تأمین اجتماعی کشور به میزان 1020 میلیارد تومان از این محل صرفه‌جویی هزینه‌ای داشته باشد.
در انتهای سال 1400، 180 میلیارد تومان، از کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری صرفه‌جویی شد و این مقدار در سال 1401 به 350 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. به بیانی دیگر کاهش هزینه صندوق تأمین اجتماعی در سال 1401 نسبت به سال 1400، 94.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال 1402 نسبت به سال 1401 نیز کاهش هدررفت منابع صندوق تأمین اجتماعی از محل افت تعداد بیمه بیکاران، 40 درصد افزایش نشان می‌دهد. مقدار صرفه‌جویی هزینه‌ای در سال 1402، 490 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1401، 172.2 درصد منابع مالی از این محل حفظ شده‌ است.
بنابر داده‌های مرکز آمار ایران، در پایان سال گذشته، نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد رسید که پایین‌ترین رقم در ۲۶ سال اخیر بوده است. نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ در حالی به ۸.۱ درصد رسید که نرخ مشارکت اقتصادی آن نیز با افزایش مواجه شد. نرخ مشارکت در انتهای پارسال، 41.3 درصد برآورد شد.
صندوق تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور، در حال حاضر ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که ارائه خدمات به این گروه‌ها با استفاده از تأمین منابع درآمدی است. البته ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به عنوان مهم‌ترین اقدامات برای هزینه‌های مربوط به منابع درآمدی به شمار می‌رود. براساس آمارهای موجود در سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات از جمله بیمه بیکاری در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرده است.

 

کاهش انتشار اوراق بدهی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سه سال گذشته، رشد اقتصادی کشور بالای ۵ درصد بوده است، گفت: در سال اول دولت ۵.۵ درصد رشد داشتیم، در ۱۴۰۱ بیش از ۵ درصد رشد اقتصادی ثبت شد و در ۱۴۰۲ نیز حدود ۶ درصد رشد را تجربه کردیم که نشان‌دهنده جهش در اقتصاد است. داوود منظور گفت: توانستیم با شناسایی منابع پایدار به‌جای انتشار اوراق، به‌طرف منابع پایدارتر برویم که عمده‌ترین آنها مالیات و حقوق گمرکی بود، البته دولت از ظرفیت‌های خالی صادرات نفت نیز استفاده کرده است.همچنین در دولت شهید رئیسی توانستیم در درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش قابل توجهی ایجاد کنیم، به‌طوری که در این دولت نسبت به سال‌های آخر دولت قبل به‌طور تقریبی سالانه ۱۵ میلیارد دلار به درآمد حاصل از صادرات نفت اضافه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی