صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

روند افزایشی تولید برنج در 3 سال اخیر

نفیسه امامی
خبرنگار

برنج پس از گندم دومین ماده غذایی پرمصرف در سبد کالایی خانوار ایرانی است. برای تأمین نیاز بازار سالانه داخلی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم که بر اساس مصرف سرانه هر فرد ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم برنج  به طور میانگین محاسبه شده است. با توجه به آمار تولید حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در داخل تولید شده و باقی باید وارد شود. وضعیت تولید امسال کشور نشان می‌دهد کشت برنج در ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی ۱۹ استان کشور انجام شده و نخستین عملیات رسمی برداشت نیز در ۲۱ تیر ماه در استان مازندران آغاز شده است. در این راستا سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است: بیشترین میزان کشت برنج در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان صورت گرفته و کشت این محصول در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.  وی با بیان اینکه در سال‌جاری ارقام مختلف محلی و پرمحصول در استان‌های مختلف کشت شده است، افزوده است: نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام محلی است.
سهرابی درباره کشت ارقام مختلف برنج گفته است: حدود ۲۰ رقم جزو ارقام پرمحصول هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال به طور قطع بیش از سال گذشته از شالیزارهای کشور برنج تولید شود. امسال برای تولید حدود ۴.۳ میلیون تن شلتوک و حدود ۲.۵ میلیون تن برنج سفید هدفگذاری شده است درحالیکه سال گذشته ۴.۲ میلیون تن شلتوک و ۲.۵ میلیون تن برنج سفید از شالیزارهای کشور بدست آمد. برای دستیابی به این میزان تولید، برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده است. محوری‌ترین برنامه، تهیه و توزیع بذر گواهی‌شده و کود به کشاورزان است ضمن اینکه توجه به تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در شالیزارها در دستور کار ویژه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. در همین راستا برای نخستین بار توزیع کود و بذر از دی ماه سال قبل میان برنجکاران شروع شده است. استان‌ها نیز به طور مستمر رصد می‌شوند تا کمبود کود کشاورزی وجود نداشته باشد.
برنج ایرانی به لحاظ بو و طعم در جهان معروف بوده و در تجارت جهانی می‌تواند  برای کشور درآمدزا باشد. در صورت حمایت‌های مناسب از شالیکاران امسال تولید برنج به بالای 2 میلیون و 500 هزارتن می‌رسد. با معرفی ارقام جدید و آموزش و ترویج کشاورزان و بکارگیری اقدامات دانش بنیان امکان افزایش تولید در واحد سطح وجود دارد به طوریکه دیگر نیازی به واردات برنج وجود ندارد.

پیش‌بینی افزایش تولید برنج
در سال‌جاری
طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی با مجموع اقدامات انجام شده تولید برنج سفید در کشور روند افزایشی داشته به طوری که در سال 1400 حدود دو میلیون و 100 هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد و در سال 1401 این عدد به دو میلیون و 300 هزار تن و در سال گذشته نیز به دو میلیون و 500 هزار تن افزایش یافت. محمدعلی نیکبخت درباره افزایش تولید برنج سفید در دولت سیزدهم گفته بود: در حوزه مکانیزاسیون برنج و بازسازی و نوسازی شالی کوبی‌ها، اقدامات خوبی طی این سه سال انجام گرفته که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شده است. نیکبخت یادآور شده بود: درجه کاشت و برداشت مکانیزه برنج با حدود 10 درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به 72 و 90 درصد رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی