صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رکوردشکنی دولت سیزدهم در افزایش ظرفیت نیروگاهی

از ابتدای دولت شهید رئیسی تاکنون ۹۳۶۴ مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است

 با افزایش ۹ هزار و ۱۴۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون،ظرفیت نیروگاه‌های کل کشور از مرز ۹۳ هزار مگاوات عبور کرد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹ هزار و ۱۴۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون ۴۷ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.
دولت سیزدهم درحالی روی‌کار آمد که کشور در صنعت برق با ناترازی بیش از ۱۵ هزار مگاواتی روبه‌رو بود و باتوجه ‌به میانگین افزایش ۵ درصدی مصرف برق به‌صورت سالانه این احتمال وجود داشت که در سه سال گذشته ضمن تشدید این ناترازی، مشکلات مضاعفی گریبانگیر این صنعت مهم و حیاتی شود. در ابتدای دولت سیزدهم احداث و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید در دستور کار قرار گرفت که از این میزان برنامه‌ریزی جهت احداث ۱۷ هزار و ۶۷۸ مگاوات اجرایی و تا خردادماه سال ۱۴۰۳، ۹ هزار و ۳۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: ٢٢ هزار مگاوات نیروگاه جدید که نیمی از آنها تجدیدپذیر هستند، در دست ساخت قرار دارند و ٣ واحد جدید نیروگاهی در طول تابستان جاری وارد مدار می‌شود. وی در ادامه افزود: آخرین میزان تقاضای مصرف برق کشور در تابستان جاری ٧٧ هزار و ٥١٤ مگاوات ثبت شد که رشد بالای ٧ درصدی مصرف برق را نشان می‌دهد که بخشی از آن به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی باز می‌گردد.
این رقم در حالی است که بر‌اساس گفته‌های وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد. آمارهای بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که تولید برق ایران در دولت سیزدهم ۱۳.۵ درصد رشد داشته و کشورمان در سال گذشته بیشتر از کشورهای صنعتی انگلیس، ایتالیا و اسپانیا برق تولید کرده است.
جدیدترین آمار ارائه شده در گزارش مرور آماری انرژی جهان نشان می‌دهد تولید برق ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۴.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن روبه‌رو شده و به ۳۸۲.۹ تراوات ساعت رسیده است.
ایران در سال پیش از آن نیز ۳۶۷.۱ تراوات ساعت برق تولید کرده بود.
رشد تولید برق ایران در سال ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر متوسط رشد تولید برق در جهان بوده است. کل تولید برق جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۹۹۲۴ تراوات ساعت گزارش شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۲.۵ درصدی داشته است. بر‌اساس این گزارش، در سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم تولید برق ایران ۱۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
سهم ایران از کل تولید برق جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر 1.3 درصد بوده و ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق جهان در این سال شناخته شده است. در همین راستا، وزیر نیرو اعلام کرده است از ابتدای دولت تاکنون ۹۳۶۴ مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است که با سنکرون دو نیروگاه دیگر به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات در ماه پیش‌رو، این عدد از ۱۰ هزار مگاوات گذر خواهد کرد.
علی‌اکبر محرابیان اظهار داشت: از ابتدای دولت تاکنون ۹۳۶۴ مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است که با سنکرون دو نیروگاه دیگر به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات در ماه پیش‌رو این عدد از ۱۰ هزار مگاوات گذر خواهد کرد.
وزیر نیرو بیان کرد: از طرفی هم‌اکنون ۸۳۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم که در صورت پیگیری تا پایان شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی