لفاظی امریکا علیه ایران؛ پوشاندن شکست سرویس‌های امنیتی

مقام‌های امریکایی ادعا کرده‌اند که نسبت به تهدیدات ایران علیه شهروندان خود اقدامات جدیدی در دستور کار قرار می‌دهند. این ادعا را «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا دو روز پیش در پاسخ به سؤالی درباره تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی برای کشتن مقامات امریکایی مطرح کرد و مدعی شد که وزارت امنیت داخلی و وزارت دادگستری امریکا در حال رسیدگی به تهدیدهای جمهوری اسلامی برای ترور مقامات امریکایی هستند.
این ادعا چند روز پس از آن مطرح شد که «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری امریکا در جریان تجمع انتخاباتی 23 تیر در ایالت پنسیلوانیای امریکا، هدف گلوله فردی ۲۰ ساله به نام «توماس متیو کروکس» قرار گرفت که از فاصله تقریباً 150متری از سلاح نیمه‌خودکار خود چند گلوله به سمت او شلیک کرد و یکی از آنها به گوش او و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کرد. در جریان این حمله، دو نفر از جمله فرد تیرانداز کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. در پی این اتفاق بود که شماری از رسانه‌های امریکایی از جمله «سی‌ان‌ان» مدعی شدند که مقامات اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر نقشه‌ای احتمالی از سوی ایران برای کشتن ترامپ را کشف کرده‌اند. هر چند این ادعای واهی از سوی دستگاه‌های امنیتی امریکا و مقام‌های ایرانی رد شد اما می‌توان فضاسازی محافل رسانه‌ای امریکا را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر روند رو به افزایش تنش‌های داخلی و خشونت‌های سیاسی در صحنه داخلی امریکا دانست که در سال‌های اخیر بویژه پس از ماجرای حمله به کنگره امریکا توسط هواداران ترامپ در 6 ژانویه 2021 سمت و سوی جدیدی به خود گرفت و از افزایش تشدید تنش حکایت می‌کند.
ماجرای ترور تاریخی «جان اف کندی»، رئیس جمهور وقت امریکا در شهر دالاس ایالت تگزاس در نوامبر 1963 یکی از چندین نمونه از ترورهای سیاسی خشونت‌آمیز در ایالات متحده بوده که نشان می‌دهد صحنه سیاست داخلی امریکا همواره با فضای تند خشونت‌ورزی آمیخته بوده است. این رویکرد را می‌توان در وجهی بالاتر در دستور «ترامپ» برای اقدام به ترور دولتی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد دید که با نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به عنوان یک کشور مستقل صورت گرفت. اما این درحالی بود که جمهوری اسلامی ایران کوشید این تروریسم دولتی را علاوه بر میدان، از طریق مجاری حقوق بین‌الملل مورد پیگیری قرار دهد و نه با اقدام مشابهی که ترامپ با فرمان ترور فرمانده نظامی عالی رتبه ایران انجام داد.
با این حال سوءقصد به جان ترامپ بهانه‌ای به سناریونویسان غربی داد تا این ماجرا را که نشأت گرفته از وضعیت متزلزل سرویس‌های امنیتی امریکاست، به ایران مرتبط سازند که این تلاش با وجود تلاش‌های گسترده راه به جایی نبرد. چنانکه دو روز پیش یک سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا بار دیگر بر این ادعاها خط بطلان کشید و اعلام کرد که در تحقیقات مربوط به سوء‌قصد به جان ترامپ، هیچ ردپایی از همدست خارجی شناسایی نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی