سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان»:

هدف ما احیای توافق 2015 است نه دستیابی به توافق جدید

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که در سفری چهار روزه برای حضور در نشست عالی رتبه شورای امنیت به نیویورک رفته بود، در گفت‌و‌گویی با فرید زکریا، خبرنگار رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» پاسخگوی پرسش‌هایی درباره برجام و رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم در عرصه سیاست خارجی شد. باقری در این گفت‌و‌گو درباره روند آتی جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه آیا احتمال دستیابی به توافق جدیدی مطرح است یا نه، گفت: ما یک توافق داریم که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است، این توافق با موافقت ایران و ۱+۵ نهایی شد. امریکا از این توافق کنار کشید و باعث شد توافق صدمه ببیند. ما هنوز عضو برجام هستیم. امریکا هنوز به برجام نتوانسته است برگردد، لذا هدفی که تعقیب می‌کنیم، احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. ما به دنبال توافق جدیدی نیستیم.
بنا به تأکید سرپرست وزارت امورخارجه، ایران در موضوع هسته‌ای سعی دارد که از همه ظرفیت‌هایی که در چهارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان فراهم است، استفاده کند بنابراین نیازی ندارد که به ظرفیت‌های خارج از چهارچوب معاهده ان‌پی‌تی یا توافقنامه پادمان فکر کند. باقری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان سیاست دولت ایران ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای به‌دلیل فتوای هر دو رهبر ایران است، افزود: این فتوای رهبری ایران است؛ رهبری ایران، هم عالی‌ترین مرجع دینی در ایران است و هم عالی‌ترین مرجع حکومت ایران است. لذا دستور و فتوایی که ایشان صادر می‌کنند برای تمامی اجزای حکومت لازم‌الاجراست و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن تخطی کند و
نخواهد کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که اکنون افرادی در انتخابات ایران پیروز شده‌اند که اصلاح‌طلب یا میانه‌رو نامیده می‌شوند. آیا به این معناست که سیاست خارجی ایران تغییر خواهد کرد، چنین پاسخ داد: ما در ایران چیزی تحت عنوان تندرو و میانه‌رو نداریم. مردم می‌توانند بر اساس اولویت‌هایی که تشخیص می‌دهند، افراد یا جریان‌های گوناگونی را در دوره‌های زمانی مختلف برگزینند؛ این واقعیت چیزی‌است که امریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند باور کنند. او با تأکید بر اینکه دموکراسی در ایران یک واقعیت است و الزامات و اقتضائات خود را دارد، تصریح کرد: طبیعی است که این دموکراسی باعث رشد و پیشرفت کشور و ملت ما خواهد بود. آقای پزشکیان در حال حاضر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و در واقع رئیس کشور من هستند؛ همه مردم ایران ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور می‌پذیرند و قبول دارند.

سفر ولیعهد سعودی در دستور کار است
باقری همچنین درباره این سؤال فرید زکریا مبنی بر اینکه آیا خبری که در مورد موافقت ولیعهد عربستان سعودی برای سفر رسمی به ایران منتشر شده است، صحت دارد و آیا روابط فی‌مابین رو به بهبود است، نیز گفت: صحبت‌هایی بین دو طرف برای سفر سران دو کشور به تهران و ریاض انجام گرفته است و این مسأله در دستور کار وزارت خارجه‌های دو کشور قرار دارد و در دست پیگیری است. او همچنین افزود: در سطح سران هنوز سفری انجام نشده است، اما این موضوع هم در دستور طرف ایرانی و هم طرف سعودی قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی