صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

در گفت‌و‌گوی تلفنی پزشکیان و محمد بن سلمان مطرح شد
تأکید بر توسعه روابط تهران-ریاض
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گویی تلفنی بر اهمیت توسعه همکاری‌ها بین تهران و ریاض تأکید کردند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در تماس تلفنی با دکتر «مسعود پزشکیان» گفت‌وگو کرد. بن سلمان در این تماس تلفنی پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت. دو طرف همچنین پیشرفت در سطح روابط دوجانبه میان ایران و عربستان در سطوح مختلف را ستودند. ولیعهد عربستان سعودی پیشتر نیز در پیام مکتوب خود به مناسبت انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده بود که ریاض خواهان گسترش و تعمیق روابط میان دو کشور و ملت است؛ روابطی که در راستای خدمت به منافع مشترک است.

گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با پزشکیان
همچنین عصر دیروز نیز دیوان امیر قطر اعلام کرد «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران تلفنی گفت‌وگو کرده و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته است. بر اساس این بیانیه، امیر قطر برای رئیس‌جمهور ایران موفقیت و ثابت‌قدمی و برای ملت ایران شکوفایی و رفاه آرزو کرده است.

دیدار وزرای اطلاعات و ارتباطات
با رئیس جمهور منتخب
وزرای اطلاعات و ارتباطات دولت سیزدهم با رئیس جمهور منتخب دیدار کردند. سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در دیدار با مسعود پزشکیان ضمن گزارشی از آخرین وضعیت امنیتی کشور پیشنهادهای خود در خصوص مسائل امنیتی کشور را مطرح کرد.
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دیدارش با رئیس جمهور منتخب  گزارشی از آخرین وضعیت حوزه تحت مدیریت خود ارائه کرد و گفت: تا لحظه آخر انجام وظیفه می‌کنیم و هر جایی هم نیاز باشد در خدمت دکتر پزشکیان هستیم تا کمک و مسائل کشور را حل کنیم.

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد: انتخابات هیات‌رئیسه سال جدید شورای نگهبان برگزار شد و اعضای سابق هیات‌رئیسه برای یک سال آینده ابقا شدند. به گزارش فارس، براساس آرای اعضای شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی  به سمت دبیر، ره‌پیک قائم‌مقام دبیر و طحان‌نظیف سخنگو انتخاب شدند.

علی باقری در نشست عالیرتبه شورای امنیت مطرح کرد
رویکرد دولت جدید ایران
تقویت چندجانبه‌گرایی است
حاضران در نشست عالیرتبه شورای امنیت موسوم به«همکاری چندجانبه در راستای نظم جهانی پایدارتر، دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر» سه‌شنبه گذشته مخاطب مواضع اصولی نماینده ایران در انتقاد از نظم یکجانبه‌گرایانه‌ای قرار گرفتند که با اقدامات قهری یکجانبه، تحریم‌های فراسرزمینی را بر بسیاری از کشورها و بازیگران بین‌المللی تحمیل کرده است. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین و اجلاس چندجانبه‌گرایی در نیویورک به سر می‌برد، در سخنانی در این نشست جمهوری اسلامی را همواره پایبند چندجانبه‌گرایی دانست و نمونه بارز آن را مشارکت سازنده در انعقاد برجام خواند. او با بیان اینکه برجام به عنوان یک ابتکار موفق چندجانبه توانست یکی از موضوعات غیرضروری و یک نگرانی ساختگی از سوی کشورهای غربی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار دهد، افزود: متأسفانه این روند چندجانبه با رویکرد یکجانبه غرب و امریکا با چالش جدی مواجه شد.
 
سیاست دولت جدید ایران
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین رویکرد و سیاست خارجی دولت جدید ایران به ریاست مسعود پزشکیان را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه  رئیس‌جمهور منتخب ایران، اعلام کرده‌اند که رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت وی گشایش افق‌های جدید و گسترش همه‌جانبه‌ روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفت‌و‌گو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود، تصریح کرد که در چهارچوب این رویکرد، دولت ایران جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه‌جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و دیگر دولت‌ها قائل است. باقری در جریان این سفر با شماری از مقام‌های حاضر در سازمان ملل از جمله وزرای خارجه روسیه، کویت و مجارستان نیز دیدار کرد و درباره موضوعات دوجانبه و بین‌المللی به گفت‌و‌گو نشست.

جستجو
آرشیو تاریخی