صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مخبر در جلسه هیأت دولت مطرح کرد

قدردانی از تلاش‌های امنیتی و انتظامی در ایام محرم

روز گذشته جلسه هیأت دولت با سخنان مخبر و گزارش سه نفر از وزرا یعنی جواد اوجی وزیر نفت، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو همراه بود. در ادامه این نشست، اعضای کابینه پس از پایان جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت، به حیاط پاستور آمدند و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالات آنان از مهم‌ترین رویدادهای حوزه مدیریتی خود خبر دادند. وزیر نفت علاوه بر گزارش خود در نشست هیأت دولت، در جمع خبرنگاران نیز به ارائه توضیحاتی از شاهکار دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم پرداخت. همچنین وزیر کار نرخ بیکاری را کاهشی اعلام کرد و رئیس سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی سه سایت جدید پرتودهی خبر داد.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری از ریشه‌دار بودن فرهنگ عاشورا و ایثار در دل و جان مردم گفت و افزود: در جریان بروز مشکل در نیروگاه رامین اهواز، شاهد چشمه‌ای از این روحیه ایثارگری در میان کارگران و تکنسین‌های این نیروگاه بودیم که در گرمای 70 درجه و رطوبت 90 درصد با به خطر انداختن سلامتی خویش برای آسایش و رفاه مردم، وارد عمل شده و در کمترین زمان ممکن آسیب وارده را رفع کردند.
وی در جلسه دیروز هیأت دولت به موضوع برگزاری المپیاد جهانی فیزیک در آینده نزدیک به میزبانی کشورمان اشاره کرد و با مهم دانستن برگزاری مطلوب و بی‌نقص این آزمون جهانی برای کشور، از سازمان برنامه و بودجه خواست از برگزاری این رویداد به طور کامل پشتیبانی کند.مخبر در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری پرشور مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در سراسر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ها دشمنان این مرز و بوم برنامه‌هایی برای ایجاد ناامنی داشتند که به لطف خدا و با تلاش‌ها و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، وزارت کشور، فراجا و دیگر بخش‌های مربوطه، عزاداری‌های مردم بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد.

منظور: پایداری بودجه و کاهش ضریب جینی در دولت سیزدهم
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه جلسه هیأت دولت از پایداری بودجه در دولت مردمی گفت و افزود: با وجود اینکه بودجه در سال‌های گذشته رشد نسبتاً بالایی داشت، اما امروز اتکا به منابع و درآمدهای پایدار در بودجه به گونه‌ای است که این ماه‌ها را بدون دغدغه در بودجه عمومی پشت سر می‌گذاریم. در حال حاضر ماهانه به طور متوسط 200 هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری اعم از حقوق و دستمزد، هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دیگر و بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره در دوره‌های قبل، بدون نیاز به برداشت از محل‌های دیگر از محل منابع تعیین شده در قانون بودجه، تأمین و پرداخت می‌شود. منظور با اشاره به اینکه این وضعیت در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، افزود: در حال حاضر ورودی از منابع بودجه جریان منظم و پایداری دارد که مصارف را پوشش می‌دهد. 90 درصد بودجه جاری 4 ماه اول سال تخصیص داده شده و از محل تملک دارایی‌ها هم 50 همت تخصیص انجام شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به تأمین و پرداخت ماهانه حدود 40 همت یارانه نقدی، کمک‌های معیشتی، یارانه دارو و برخی هزینه‌های حمایتی دیگر دولت اشاره کرد و اظهار داشت: این منابع نیز از محل فروش بنزین، گاز طبیعی و سایر فرآورده‌ها در داخل به دست می‌آید که عیناً به مردم بازگردانده می‌شود و دولت از این محل چیزی دریافت نمی‌کند. همین مسأله باعث شده که شاخص عدالت اجتماعی و توزیع درآمد در این دولت بهبود و ضریب جینی کاهش پیدا کند. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته خرید تضمینی گندم نیز به روال معمول در حال انجام است.

عین‌اللهی: تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه سلامت
در جلسه هیأت دولت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با درخشان توصیف کردن کارنامه دولت مردمی در عرصه درمان و سلامت، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در عرصه سلامت و درمان رایگان شدن عمل کاشت حلزون برای کودکان زیر 4 سال بود. اگر این کودکان تا سن 4 سالگی درمان نشوند، دیگر قابل درمان نخواهند بود و متأسفانه در ادامه زندگی خود کر و لال خواهند بود. کاشت حلزون برای هر نفر از این بیماران بین 200 تا 300 میلیون تومان هزینه دارد که در دولت شهید رئیسی به طور رایگان برای بیش از 5 هزار نفر انجام گرفته است. عین‌اللهی در ادامه درمان رایگان 30 میلیون نفر با انجام سطح‌بندی جمعیتی، بیمه رایگان 12 میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه‌ای و انجام درمان رایگان 8 میلیون کودک زیر 7 سال را که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری آن را به عنوان وعده‌های انتخاباتی خود مطرح کردند، از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در عرصه سلامت و درمان عنوان کرد و افزود: پوشش بیمه‌ای داروهای سرطانی و برخی بیماری‌های خاص تا سطح 100 درصدی افزایش یافته است. برای کاهش آلام بیماران سرطانی و بیماری‌های خاص هزینه‌های دارویی 40 تا 50 میلیونی آنان به طور کامل توسط بیمه پرداخت می‌شود و برای این منظور منابع صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج از 5 همت در سال 1401، به 7 همت در سال 1402 و 12 همت در سال ‌جاری افزایش یافته است. وزیر بهداشت همچنین از احداث مراکز درمانی مجهز با تیم‌های درمانی، تشخیصی و امدادی متخصص و کامل در پایانه‌های مرزی شلمچه، خسروی و مهران برای نظارت و کنترل مشکلات بهداشتی و نیز ارائه خدمات لازم بخصوص در زمینه گرمازدگی برای زائران اربعین خبر داد و اظهار داشت: زائران اربعین در هنگام ورود به کشور به طول کامل و دقیق از لحاظ بیماری‌ها‌ پایش خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی