صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دوازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت، درخصوص سند انتقال گاز روسیه از طریق ایران توضیحاتی ارائه داد

شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم

جواد اوجی:  امضای توافق انتقال گاز روسیه به ایران انقلاب اقتصادی و صنعتی را در پی خواهد داشت

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کمتر از یک ماه گذشته اسنادی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت «گاز پروم» روسیه امضا شد که طبق آن بخش زیادی از گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران انتقال خواهد یافت تا برای مصارف، صادرات و تأمین انرژی کشورهای همسایه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وزیر نفت افزود: به جرأت می‌توان گفت که شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، امضای سند توافق انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی است که انقلاب اقتصادی و انقلاب صنعتی را در پی خواهد داشت و سبب وابستگی تأمین امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه از مسیر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین سوخت پایدار نیروگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور تأمین شده است و مشکلی در این زمینه نداریم. وی ادامه داد: روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع توزیع می‌شود و ارزش سالانه این میزان، حدود ۶۷ میلیارد دلار است. وزیر نفت همچنین با اشاره به امضای سند توافقنامه انتقال گاز روسیه به کشورمان، از تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس جمهور فقید برای انعقاد این سند قدردانی و تصریح کرد: در حال حاضر مجموع تولید گاز شیرین 23 پالایشگاه کشور حدود 850 میلیون مترمکعب است که با اجرای این طرح روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کشور خواهد شد. هزینه احداث این خط لوله را نیز خود روسیه متقبل شده که در زمینه احداث خطوط لوله در کف دریا صاحب تکنولوژی هستند. اوجی با بیان اینکه با اجرای این خط انتقال، علاوه بر تأمین پایدار گاز داخل، ظرفیت و پایداری صادرات گاز کشور نیز به نحو چشمگیری ارتقا خواهد یافت، خاطرنشان کرد: احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر جمهوری اسلامی ایران اتفاق بسیار بزرگی است که در تاریخ ایران سابقه نداشته و سالانه بین 10 تا 12 میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت. به ثمر رسیدن این قرارداد 30 ساله که می‌توان آن را اوج دیپلماسی منطقه‌ای شهید رئیسی عنوان کرد، علاوه بر رفع ناترازی‌های داخلی، ایران را به هاب تأمین گاز منطقه تبدیل خواهد کرد و به افزایش قابل توجه مراودات و مبادلات تجاری و امنیت اقتصادی و سیاسی کشور می‌انجامد.

 

صولت مرتضوی:
 رکورد کاهشی نرخ بیکاری در فصل بهار
شکسته شد

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جمع خبرنگاران، آماری از کاهش نرخ بیکاری داد و گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، رکورد کاهشی نرخ بیکاری در فصل بهار شکسته شد و به ۷/۷درصد رسید. بین اعلام بانک جهانی و مرکز آمار ایران یک دهم درصد اختلاف وجود دارد. وی اضافه کرد: نرخ بیکاری جوانان در ۱۹ استان روند کاهشی داشته و در ۲۶ استان نیز تک رقمی شده است. در بقیه استان‌ها که نرخ بیکاری در آنها دو رقمی و بین ۱۰ تا ۱۲ است نرخ بیکاری آنها خیلی زیاد بوده اما روند نزولی دارد. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ۵ درصد کاهش و جمعیت بیکاران هم کاهش داشته است. مرتضوی همچنین تصریح کرد: براساس اعلام مرکز رسمی داخلی و خارجی، در حوزه عدالت اجتماعی و تکافل، بالغ بر۶ میلیون نفر از جمعیتی که دچار فقر شدید بودند، در این دولت کاهش داشته است. این موضوع نه تنها مورد تأیید ماست، بلکه بانک جهانی هم بر آن صحه‌گذاری کرده است. ضریب جینی هم روند کاهشی خود را آغاز کرده است و امیدواریم تا پایان سال، کاهش آن سرعت پیدا کند. مرتضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم گفت: بحث همسان‌سازی هم به صورت علی‌الحساب هم در صندوق بازنشستگی کشوری و هم در صندوق تأمین اجتماعی اجرا شد. وی تأکید کرد: امیدوارم این موضوع هرچه زودتر با تصویب آیین‌نامه‌ها وارد احکام کارگزینی شود و ما شرمنده بازنشستگان نشویم.

 

محمد اسلامی:
سه سایت پرتودهی را در
سه ماه گذشته راه‌اندازی کردیم

محمد اسلامی هم در حاشیه جلسه هیأت دولت از اهمیت ورود فناوری هسته‌ای به زندگی مردم گفت و تصریح کرد: ما سه سایت پرتودهی را در سه ماه گذشته راه‌اندازی کردیم و ان شاءالله سایت‌های باقیمانده را که حداقل سه سایت دیگر است در مردادماه به افتتاح خواهیم رساند. وی ادامه داد: از این طریق بخش خصوصی و جامعه‌ای را که در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنیم که بیایند و مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق هم بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم و هم تأثیر قابل ملاحظه ای در حوزه بهداشتی و امنیت غذایی برای مردم فراهم کنیم. اسلامی درخصوص تصاویر منتشر شده از انفجار در نزدیکی کاشان هم گفت: مواردی معمولاً اتفاق می‌افتد که در گزارش‌ها هم می‌آید اما ارتباطی به سایت هسته‌ای نداشت و نزدیک ما هم نبود.

 

لطیفی:
سامانه «دولت یار» را به دولت چهاردهم هدیه می‌دهیم

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل وضعیت شرکتی‌ها انجام خواهد شد، اظهار کرد: کاری از قبل با دستور رئیس جمهور شهید کشور انجام شد برای اینکه سامانه‌ای به نام «دولت یار» برای معرفی افراد شایسته جهت انتصاب در پست‌های مدیریتی راه‌اندازی شود.
 این سامانه نهایی شد و آن را به دولت چهاردهم هدیه می‌دهیم تا از آن استفاده کند تا افرادی که شایستگی داشته و توسط دیگران معرفی می‌شوند یا خود آنها در این سامانه ثبت نام می‌کنند، رصد شده و دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت استفاده کنند. هر زمان هم دولت منتخب مدنظر داشته باشد، می‌توانیم این سامانه را برای انتصاب افراد به دولت جدید هدیه بدهیم تا از این ظرفیت استفاده کنند.

 

دهقانی فیروزآبادی خبر داد
جزئیات جدید
از سازمان هوش مصنوعی ایران

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم دیروز جزئیات جدیدی از تشکیل سازمان هوش مصنوعی ایران ارائه کرد. وی گفت: سازمان هوش مصنوعی، بعد از ۱۲ ماه پیگیری‌های انجام شده به دستور رئیس جمهور شهید که در همایش نخبگان سال گذشته صورت گرفته بود، کار خودش را شروع کرد. وی با بیان اینکه وقتی این سازمان افتتاح شد، چند اتفاق در آن افتاد، اضافه کرد: اساسنامه و سند هوش مصنوعی کشور که بیش از ۱۸ هزار صفحه سند پشتیبان دارد و ساعت‌ها کار کارشناسی روی آن انجام شده، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. سازمان تشکیل و تشکیل آن ابلاغ شد و ساختمانی برای آن در نظر گرفته شد. تا الان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع به آن تخصیص داده شده است که هزار میلیارد آن از پروژه‌های پیشران علمی و ۲۵۰۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی وارد شده است.
وی ادامه داد: این سازمان یک سازمان بزرگ دولتی نخواهد بود و یک سازمان کاملاً چابک است که کل وظیفه آن، ایجاد کردن زیرساخت است. ما در زیرساخت 3 وظیفه داریم که اول مرجع پردازشی خوب در کشور داشته باشیم. دوم الگوهای بزرگ نرم‌افزاری در کشور داشته باشیم که همه بتوانند استفاده کنند. سوم، داده‌ها و داده‌های آماده به کار در اداره‌های دولتی مربوط به هوش مصنوعی را جمع‌آوری کنیم. کار کل سازمان این است که یک اپراتور را ایجاد کند که این 3 خدمت را ارائه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی