فرایند گزینش اعضای هیأت دولت چهاردهم فعال شد

تشکیل 5 کارگروه برای مشورت در تعیین کابینه

سازکار انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم تشریح شد. 5 کارگروه که هر یک وظیفه انتخاب سکانداران وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظارت ریاست‌جمهوری را برعهده دارند، مدتی است کار خود را آغاز کرده و قرار است در ایام باقیمانده تا زمان تشکیل کابینه، گزینه‌های مورد نظرشان را به مسعود پزشکیان معرفی کنند.
با پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، وی شورایی راهبری را به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل داد و حالا این شورا با برگزاری 9 جلسه کارها را تا حدودی پیش برده تا بتواند از میان گزینه‌های پیشنهادی، بهترین‌ها را برای تشکیل کابینه دستچین کند.

اعضای کمیته‌های شورای راهبری
محمد‌جواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم از ارسال فراخوان برای دریافت پیشنهادات خبر داد و گفت: برای درخواست از شخصیت‌های ملی، احزاب، انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی به‌ منظور معرفی نامزدهایی برای عضویت در دولت چهاردهم فراخوان ارسال و پاسخ‌هایی دریافت شده است و منتظر بقیه پیشنهادها هستیم.
‏ظریف در خصوص اعضای حاضر در کمیته‌های زیرمجموعه شورای راهبری هم گفت: مسئولان و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین شده‌اند و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری برای تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند. کمیته‌ها پس از تکمیل، بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها را در خود جای خواهند داد که نمودی از رنگین‌کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود. وی افزود: ‏برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار برگزار کرده و روند رسیدگی به آن دسته از نامزدهای پیشنهادی را که تاکنون دریافت شده‌اند آغاز کرده‌اند. تاکنون هیچ کمیته‌ای نامزدی را برای هیچ پستی نهایی نکرده و تمامی گمانه‌زنی‌ها صرفاً خبرسازی بی‌پایه است.

شورا به مثابه بازوی مشورتی
رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم تأکید کرد: تنها تأثیر این خبرسازی‌ها ایجاد نگرانی در دوستداران دکتر پزشکیان است و اگر تأثیری در روند پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم داشته باشد، بی‌گمان تأثیر معکوس خواهد بود، چراکه ضمن استقبال از دریافت پیشنهاد و نقد، هیچ‌گونه تخریب، سهم‌خواهی و خبرسازی را برنمی‌تابیم و آن را برهم‌زننده عدالت، شفافیت و انتخاب کارشناسانه می‌دانیم. ظریف در مورد هدف از تشکیل شورای راهبری هم گفت: ‏ هدف تنها پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیأت دولت به جناب پزشکیان است. اختیار انتخاب اعضای هیأت دولت بر مبنای قانون اساسی به عهده رئیس‌جمهور است و ما تنها به عنوان بازوی مشورتی ایشان انجام وظیفه می‌کنیم. وی اضافه‌ کرد: ‏این نخستین تجربه چنین روند شفافی در کشور است که در فرصتی بسیار کوتاه (که از ویژگی‌های انتخابات اخیر و تشکیل دولت چهاردهم است) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بی‌گمان این روند خالی از ایراد و ابهام نخواهد بود، اما آغازی است که به یاری خدا و پافشاری مردم برای دوره‌های آینده اصلاح و نهادینه خواهد شد. دستیابی به این هدف در گرو شکیبایی، هوشیاری، ژرف‌نگری، بی‌توجهی به فضاسازی‌ها و نقد مشفقانه و سازنده است. وی تأکید کرد: ‏می‌دانیم که راه دشوار است و پرفرازونشیب، اما برای تمرین مردم‌سالاری نباید منتظر بهترین شرایط بود.

5 کارگروه شورای راهبری
5 کارگروه شورای راهبری متشکل از کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی؛ اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی است. در کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی برای انتخاب وزیران کشور، دفاع، دادگستری، امور خارجه و سازمان انرژی اتمی تصمیم‌گیری می‌شود. در کارگروه اقتصادی برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، همچنین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تعیین‌تکلیف می‌شود. در کارگروه زیربنایی وزرای پیشنهادی وزارت نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه‌وشهرسازی به رئیس‌جمهور منتخب معرفی می‌شوند. در کارگروه فرهنگی گزینه‌های 4 وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ورزش و جوانان انتخاب می‌شوند و در کارگروه اجتماعی هم گزینه‌های معاونت زنان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد شهید، سازمان محیط‌‌زیست و سازمان اداری و استخدامی به مسعود پزشکیان پیشنهاد می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی