صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

عزای عاشورای حسینی
با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران سید و سالار شهیدان علیه‌السلام، شامگاه دوشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به ایراد سخن پرداخت و آقای میثم مطیعی مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.
مراسم شام غریبان نیز در آخرین شب از این مراسم، دیشب برگزار شد.

همزمان با حضور باقری در اجلاس شورای امنیت و اجلاس چندجانبه‌گرایی مطرح شد
ضرورت واکنش سازنده جهان
به سیگنال‌های سازنده پزشکیان
علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه برای شرکت در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین و اجلاس چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کرد؛ سفری که در تکمیل تلاش‌های جمهوری اسلامی پیرامون جنگ خونین غزه و پایان بخشیدن به جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی صورت گرفته است. باقری در جریان این سفر اعلام کرد که تهران در پی انتخاب مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب، پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای صلح و دوستی به جهان مخابره کرد و انتظار می‌رود این رویکرد با واکنش مثبت جامعه بین‌الملل روبه‌رو شود.
باقری در بدو ورود به نیویورک دو موضوع چندجانبه‌گرایی و فلسطین را از جهات مختلف برای جهان، مناسبات بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت خواند و یادآور شد که در این مقطع جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق، مواضع و کیان ملت فلسطین و همین‌طور برای تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند. سرپرست وزارت خارجه به موضوع چند جانبه‌گرایی اشاره کرد و تصریح کرد که رویکرد زیاده‌خواهانه و برتری‌جویانه امریکا در عرصه بین‌المللی باعث شده است در موضوعات مهم بین‌المللی بن‌بست ایجاد شود که نمونه بارز آن همین جنایتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند و درحال حاضر امریکایی‌ها به یک مانع جدی برای پایان دادن به جنایت صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند.

استقبال از مذاکرات رفع تحریم‌ها
سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با نشریه امریکایی «نیوزویک» به تبیین رویکرد ایران در زمینه تحولات مهم احتمالی در دولت مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب پرداخت. باقری در این گفت‌و‌گو با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری ایران و بیان اینکه انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، هر یک پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای ثبات و صلح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است، تأکید کرد که اکنون زمان و نوبت سایر کشورهاست که نسبت به این تحولات مهم و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده، واکنش سازنده و مثبت نشان دهند.
دیپلمات بلندپایه ایرانی در این گفت‌و‌گو به رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای هم اشاره و اعلام کرد که ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با امریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند. او در عین حال یادآور شد که جمهوری اسلامی بنا دارد روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه بیشتر تقویت کند.

قدردانی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از نقش سازنده ایران
باقری در خلال حضور در نیویورک با «دنیس فرانسیس»، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز دیدار و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این ملاقات از نقش سازنده ایران در منطقه بویژه در تأمین ثبات و امنیت از طریق توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و‌ منطقه قدردانی کرد. سرپرست وزارت امور خارجه نیز در این ملاقات خواستار افزایش تلاش‌های مؤثر برای توقف حملات علیه مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی مردم غزه شد.
باقری روز گذشته (۲۶ تیر) در نشست چندجانبه‌گرایی با تمرکز بر گزاره‌هایی همچون «معیارهای جهانی عادلانه» و نقش بالقوه سازمان ملل در ایجاد و حفظ آن حضور یافت و امروز (چهارشنبه) نیز در نشست فلسطین مشارکت خواهد یافت. هر دو نشست به ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برگزار می‌شود که در حال حاضر، ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی