صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

در دیدارهای انجام شده با رئیس جمهور منتخب مطرح شد

وفاق ملی؛ رویکرد محوری دولت چهاردهم

سازکار پی‌ریزی شده از سوی رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب اعضای کابینه چهاردهم در جریان است و در عین‌حال یکی از محوری‌ترین مواضع مسعود پزشکیان در دیدارها و نشست‌های فشرده‌ روزهای اخیرش تأکید بر ضرورت اتحاد، همدلی و انسجام برای غلبه بر مشکلات است. رویکردی که می‌توان به نحو بارزی آن را در تنوع گروه‌های دیدار کننده و روی گشاده رئیس جمهور منتخب به اعلام همکاری همه نهادهای زیرمجموعه نظام سیاسی و اقشار مختلف جامعه و دعوت از آنها به ارائه پیشنهادات‌شان از جمله در موضوع انتخاب وزرا مشاهده کرد.
چنانکه پزشکیان در دیدار روز دوشنبه‌اش با جمعی از اعضای کانون‌های کارگری با تأکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هرکس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند، باید پاسخگو باشد.
 
کارگران، وزیر پیشنهاد بدهند
وی ضمن دعوت از کانون‌های کارگری به پیشنهاد گزینه‌های‌شان برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تعهد دولتش برای ایجاد بستر مناسب‌افزایش مشارکت بیشتر مردم و بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تولید تأکید کرد و افزود: دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب‌و‌کار، به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آنها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است. تأکید پزشکیان بر رسیدن موعد همدلی و وفاق ملی در نشست عصر شنبه او با نمایندگان ادوار مجلس نیز از سوی او مطرح شده بود. آنجا که او وضعیت موجود را با وجود سرمایه‌ها و ظرفیت‌های عظیم برازنده ایرانیان ندانست، اما گفت: اگر همه با هم همدل شویم و دست در دست یکدیگر، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور را به صحنه بیاوریم، قطعاً در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده موفق خواهیم شد. رئیس‌جمهور منتخب همچنین در آن نشست با بیان اینکه هیچ‌کس حق ندارد گروه و دسته‌ای را حذف کند تا عده‌ای خاص رشد کنند، مهم‌ترین وظیفه خود را خدمت بی‌منت و بدون تبعیض به همه مردم، رعایت انصاف و تلاش برای احقاق حقوق همه فارغ از قومیت، مذهب و جنسیت دانست.

 ظرفیت نیروهای مسلح در خدمت رفع مشکلات و تأمین مطالبات
دفتر رئیس جمهور منتخب روز یکشنبه میزبان فرماندهان ارشد نظامی ارتش و سپاه بود که در دو نشست جداگانه با مسعود پزشکیان دیدار داشتند و آمادگی همه‌جانبه‌شان را برای تعامل و همکاری با دولت‌ در چهارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی و در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای پاسخ به نیازهای کشور اعلام کردند. پزشکیان نیز در این دیدارها بر اهمیت همکاری و همراهی همه نهادها و ارکان نظام در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نظام برای آبادانی کشور، رفع مشکلات و تأمین مطالبات مردم و همچنین بر نقش نیروهای مسلح در ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی کشور تأکید کرد.
روز یکشنبه همچنین برخی از وزرا و مسئولان کشوری در دیدار با رئیس جمهور منتخب به گزارش عملکرد، اقدامات و دستاوردهای وزارتخانه و نهاد تحت مسئولیت خود پرداختند. جواد اوجی وزیر نفت، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد و ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از جمله این مقامات بودند. در این دیدار‌ها پزشکیان از وزرای نفت و صنعت خواست گزارش مبسوط‌تری از فعالیت‌های وزارت نفت خصوصاً در حوزه فروش نفت و میعانات و نیز آخرین وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و الزامات و نیازمندی‌های پیش‌روی این بخش‌ها تهیه و ارائه کنند. رئیس‌جمهور منتخب همچنین در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، مردم محرومیت‌زدایی و فقرزدایی از جامعه را از جمله اولویت‌های دولتش اعلام کرد.

 

بــــرش

حرکت بر مدار حق و عدالت زیر پرچم امام حسین‌(ع)
رئیس‌جمهور منتخب که این روزها حضور بی‌پیرایه‌ای در مراسم هیأت‌های مذهبی و عزاداران حسینی داشته، از جایگاه سخنران شب عاشورای حسینی(ع) در حرم مطهر امام خمینی(ره)، گفت: راه امام حسین(ع) راه حق و عدالت بود و ما اگر حق را بین جوامع و قومیت‌ها اقامه نکنیم آنچه که برای امام حسین(ع) می‌کنیم فقط گریه کردن است نه چیز دیگری. او با تأکید بر ضرورت رفتار و حرکت مدیران و مسئولان بر مدار حق و عدالت، افزود: فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم، باید با حق و انصاف با مردم عمل کنیم.
پزشکیان در روز عاشورای حسینی هم همراه با سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم عزاداری مهدیه امام حسن مجتبی(ع) شرکت کرد. در این مراسم سعید حدادیان از مداحان تهران با اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) به رئیس جمهور منتخب به ذکر مصیبت اهل بیت و شهدای کربلا(ع) پرداخت و عزاداران نیز در مصیبت آل‌الله سینه‌زدنی کردند. پزشکیان  برای نماز ظهر عاشورا هم در خیابان «باستان» محله جمهوری حضور یافت و در کنار مردم به عزاداری سالار شهدا، حسین بن علی(ع) پرداخت. گفتنی است رئیس جمهور منتخب در روز تاسوعای حسینی به همراه محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در اجتماع عزاداران حسینی در نهاد ریاست جمهوری حضور یافت و همراه با کارکنان دولت در عزای اباعبدالله الحسین (ع) و یاران شهیدش سوگواری کردند.

 

پزشکیان در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس دفتر سیاسی حماس
و رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن:
دولت من موضوع فلسطین را در اولویت کاری خود
قرار خواهد داد
مواضع اصولی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در دفاع از جبهه مقاومت و رویکرد اعلامی او برای تلاش در روند حل‌و‌فصل جنگ خونین غزه با استقبال ارکان و چهره‌های بلندپایه جریان مقاومت روبه‌رو شده است. چند روز پس از تبادل پیام مکتوب پزشکیان با دبیر کل حزب‌الله لبنان و اعضای جبهه حماس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دوشنبه گذشته در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب ایران، مواضع اخیر پزشکیان را حامل مواضع اسلام اصیل در قبال ملت فلسطین و مقاومت و نشان‌دهنده سیاست آینده دولت چهاردهم در تداوم مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسأله فلسطین و آزادی قدس و مسجدالاقصی دانست.  رئیس دفتر سیاسی حماس در تشریح آخرین وضعیت در غزه با اشاره به سپری شدن بیش از ۹ ماه از عملیات طوفان‌الاقصی، این عملیات را یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود دانست و افزود: رژیم‌صهیونیستی و حامیانش بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین جنایات و کشتار جمعی را در این ۹ ماه مرتکب شده‌اند.  پزشکیان نیز در این مکالمه تلفنی با تأکید بر اینکه اسرائیل با وجود این جنایات در تحقق اهداف خود موفق نخواهد شد، حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین را برگرفته از آموزه‌های اسلامی، انسانی، اخلاقی و رهنمود‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: دولت بنده موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری جهان اسلام در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. او همچنین گفت: تلاش خواهیم کرد با همکاری و همراهی سایر کشور‌های اسلامی و همسایه و با استفاده از همه اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، پایان جنگ علیه غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین را محقق کنیم.   در گفت‌و‌گویی دیگر «مهدی محمد المشاط» رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب ضمن تبریک پیروزی او از مواضع رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران در حمایت و یاری از ملت مظلوم فلسطین قدردانی کرد. پزشکیان نیز با تأکید بر اینکه مردم ایران و ملت‌های آزاده، این اقدام یمنی‌ها را در شرایط دشوار کنونی ارج می‌نهند، ریشه رخدادهای تلخ منطقه را نتیجه حضور رژیم‌صهیونیستی و سیاست‌های مخرب غرب عنوان کرد و گفت: فصل مشترک‌های یمن و ایران ریشه‌دار هستند. امیدواریم در این مرحله روابط بیشتری میان دو کشور برقرار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی