صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یازده - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بررسی شد

تأیید بانک جهانی بر خروج 6 میلیون ایرانی از خط فقر

مخبر: دشمن قدرت تحریمی گذشته را ندارد

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح یکشنبه به ریاست دکتر مخبر تشکیل جلسه داد. در این جلسه، گزارش جدید بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران مربوط به بهار سال 1403 مورد بررسی قرار گرفت. این گزارش که با عنوان «تداوم رشد اقتصادی در ایران در میانه تنش‌های سیاسی منطقه‌ای» منتشر شده‌، نشانگر بهبود شاخص‌های اصلی اقتصادی بویژه رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، فقر و توزیع درآمد در طول دوره سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم است.

 نرخ رشد، کاهش نرخ بیکاری و کاهش تورم
بر اساس این گزارش، رشد مداوم اقتصادی متوسط بالای 5 درصدی در سال‌های گذشته، کاهش نرخ بیکاری به رقم بی‌سابقه 8.1 درصدی را در پی داشته است. اگر چه در چند سال گذشته بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی با افت فرصت‌های شغلی روبه‌رو بود، اما رشد بخش‌های صنعت و خدمات موجب کاهش بیکاری در سال‌های اخیر شده است. همچنین بر اثر سیاست‌های موفق دولت در کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهش محسوس از 55.5 درصد در فروردین 1402 به 31 درصد در اردیبهشت 1403 رسیده است.

 گزارش بانک جهانی از روند فقر و توزیع درآمد در سه سال گذشته
مهم‌ترین بخش‌ این گزارش، محاسبه روند فقر و توزیع درآمد در ایران است که توسط کارشناسان بانک جهانی برآورد شده است.
گزارش مذکور نشان می‌دهد که نرخ فقر بویژه در روستاها به میزان حداقل 7.4 واحد درصد کاهش یافته و دست‌کم 6.1 میلیون نفر از شمول خط فقر خارج شده‌اند. رشد کلی مصرف بر اثر افزایش درآمد ناشی از رشد اقتصادی و نیز برنامه‌های دولت بویژه افزایش قابل ملاحظه یارانه‌های نقدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نقش مهمی در کاهش فقر در سه سال گذشته داشته است.
 
وضعیت مطلوب ذخایر طلا و ارز کشور
در ادامه، مخبر سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به گزارش‌های مراکز جهانی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سه سال گذشته، افزود: امروز بحمدالله کشور هم به لحاظ ذخایر ارز و طلا و هم به دلیل چهارچوب‌بندی برنامه‌های کلان اقتصادی، شرایطی را فراهم کرده که تحریم‌ها عملاً بی‌اثر شده و ساختار کشور در برابر تحریم‌ها مقاوم شده است.
دکتر مخبر گفت: شهید رئیسی با هوشمندی، راهبری صحیح سیاست خارجی و با همراهی شرکای راهبردی توانست بر یکجانبه‌‌گرایی فائق شود و شرایط در دنیا به گونه‌ای رقم خورد که امروز امریکایی‌ها در ضعیف‌ترین نقطه قرار گرفته‌اند و در معادلات بین‌المللی دیگر حرف اول را نمی‌زنند و در زمینه تحریم نیز به هیچ‌عنوان قدرت گذشته را ندارند.
 
نشست هیأت دولت با حضور مخبر
محمد مخبر یکشنبه گذشته در آخرین نشست هیأت دولت سیزدهم، ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب با وفایش، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه در سایه سکوت و انفعال مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی را شدیداً محکوم کرد و گفت‌: این روزها جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه با پشتیبانی و حمایت امریکا تشدید و همه تلاش‌های بین‌المللی نیز برای آتش‌بس با شکست مواجه شده است. مخبر با بیان اینکه وضعیت بحرانی و غیرانسانی غزه، برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه و مملو از جنایت نظام سلطه رقم زده است، تصریح کرد:‌ متأسفانه بیشتر کشورهای اسلامی نیز در این رابطه به وظایف خود عمل نکرده و اقدامات آنان از مرحله حرف فراتر نرفته است.
 
پیگیری
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه ضمن ابراز تأسف از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس، از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مهار این آتش‌سوزی‌ها قدردانی و بر ضرورت تقویت امکانات و تجهیزات مورد نیاز در حوادث این‌چنینی از جمله هواپیما و بالگرد، با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد.
دکتر مخبر همچنین اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم در راستای پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی برای کشور را افتخارآفرین دانست و خواستار تبیین این دستاوردها برای افکار عمومی شد.
 
خدمت تا روز آخر
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت مردمی تا روز آخر به صورت بی‌وقفه وظایف و مأموریت‌های خود را انجام خواهد داد، تأکید کرد‌: از افتخارات دولت مردمی آن است که رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی تاکنون سه مرتبه فرموده‌اند، این دولت تا روز آخر مثل روز اول کار کرده و ما تا زمانی که اختیار قانونی و خدشه‌ناپذیر داریم، کار خواهیم کرد و مأموریت‌های خود را انجام خواهیم داد. پیش از سخنان سرپرست ریاست جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی به آمار بیکاری مستند به گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت‌: بحمدالله در طول دوره دولت مردمی، تحولات امیدبخشی در شاخص‌های بازار کار کشور به وقوع پیوسته است، به نحوی که با دستیابی به خالص اشتغال 440 هزار نفری، رکورد کاهش نرخ بیکاری در طول تاریخ بعد از انقلاب با رقم 7.7 درصد شکسته شده و نرخ بیکاری 19 استان کاهشی بوده است. مرتضوی تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری جوانان نکته بسیار امیدبخشی در کارنامه درخشان دولت شهید رئیسی است که سازمان‌های جهانی هم روی آن صحه گذاشته‌اند.
 
شهرک مسکونی هنرمندان با 2500 واحد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به بازدید خود از شهر هنر ویژه هنرمندان، از زحمات وزیر راه و شهرسازی در این راستا قدردانی کرد و گفت‌: ما سال گذشته کلنگ این شهرک را بر زمین زدیم و امروز بیش از 2500 واحد مسکونی برای اصحاب فرهنگ و هنر در حال ساخت است. ما آرزو داشتیم که قبل از پایان دولت کلید این واحدهای مسکونی را توسط دکتر رئیسی به اصحاب فرهنگ و هنر تقدیم کنیم که با شهادت رئیس‌جمهور میسر نشد.

جستجو
آرشیو تاریخی