صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

انتهای تابستان اطلاعات یارانه‌بگیران به‌روزرسانی می‌شود

اعلام مؤلفه‌های وسع‌سنجی دهک‌های درآمدی

یارانه مرحله جدید به‌روزرسانی دهک‌های درآمدی در انتهای تابستان، شهریور ماه امسال اجرا خواهد شد. در اولین ماه زمستان سال گذشته، اولین وسع‌سنجی صورت گرفت که در آن 60 هزار خانوار جدید به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و یارانه نقدی 60 هزار خانوار پردرآمد نیز قطع شد. در حال حاضر 79 میلیون و 600 هزار نفر از کل جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه نقدی هستند. به‌روز‌رسانی داده‎ها ترکیبی از متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی بوده که توسط رصدخانه رفاه ایرانیان به دست آمده است. بی‌تردید یکی از اهداف به‌روزرسانی داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، بازتوزیع عادلانه ثروت در راستای توسعه عدالت اجتماعی بوده است؛ موضوعی که دولت‌های گذشته از آن غافل بودند، چرا که از زمان آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها، در اواخر آذر ماه سال 1389 تا دی ماه پارسال، هیچ وسع‌‎سنجی‌ای صورت نگرفته بود و داده‌های دهک‌های درآمدی به‌روزرسانی نشده بود. از این‌رو، از هنگام روی کار آمدن دولت سیزدهم، در سه سال اخیر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پی توسعه و تکمیل زیرساخت این پایگاه بود که در آن بتواند آزمون وسع را به عمل آورد.

تغییرات هدفمندی یارانه‌ها در سه سال اخیر
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییرات راهبردی به مرحله اجرا گذاشته شد. در این دولت، برای توزیع عادلانه ثروت و هدفمند کردن یارانه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه گزاره را همزمان آغاز کرد.
افزایش میزان یارانه نقدی 6 تا 9 برابر، آغاز پروسه راه‌اندازی یک رصدخانه داده‌ای از خانوارهای کشور با نام رصدخانه رفاه ایرانیان و افزایش قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمد و میانی جامعه با استفاده از همین یارانه و در قالب طرح کالابرگ الکترونیک بود. بنا براعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه از شهریورماه پارسال اقدام به، به‌روزرسانی داده‌های پایگاه اطلاعات ایرانیان کرد تا براساس آن بتواند معیارهای لازم را برای وسع سنجی خانوارها و دهک‌ها به دست آورد.
بر پایه گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملیاتی‌ کردن آزمون وسع براساس شاخص‌های اجتماعی- اقتصادی دریافت شده از سوی دستگاه‌های مختلف بوده است.
بر پایه گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خرید کارت ماهانه شاپرک، واریز به حساب، مانده حساب، تراکنش ماهانه پایا، تراکنش ساتنا، تراکنش ماهانه کارت به کارت، برای 3 سال متوالی، ارزش خودرو، حقوق و دستمزد، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و هزینه‌های درمان خانوار از شاخص‌های اصلی برای ارزیابی داده‌ها برای تعیین وسع و اعمال آن است. آنچه مشخص است شهریور ماه، مرحله جدیدی از تعیین آزمون وسع انجام خواهد شد. به هر حال، یکی از عوامل اثرگذار بر گسترش عدالت اجتماعی، بازتوزیع عادلانه ثروت است.

جستجو
آرشیو تاریخی