صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مسکن

دهک‌های یک تا 3
با ۱۰۰ میلیون تومان خانه‌دار می‌شوند

متقاضیان نهضت ملی مسکن که بر‌اساس اطلاعات پایگاه داده ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دهک‌های یک تا چهار درآمدی قرار دار ند، مسکن حمایتی با کمترین آورده مالی دریافت می‌کنند.
هدف اصلی از اجرای نهضت ملی مسکن، خانه‌دار شدن اقشار ضعیف با حمایتی مالی از طرف دولت است. بر این اساس دولت سیزدهم، تسهیلات 400 میلیون تومانی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن دهک‌های یک و دو و تسهیلات 300 میلیون تومانی برای متقاضیان دهک‌های 3 و 4 با سود 2 درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله ارائه می‌کند. این متقاضیان علاوه بر دریافت زمین، تخفیف عوارض صدور پروانه، نظام مهندسی و مالیات که در قانون جهش تولید مسکن مصوب شده است از سایر حمایت‌هایی که در قوانین وزارت رفاه آمده است، برخوردار می‌شوند.
محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن در نشست بررسی عملکرد دولت در نهضت ملی مسکن درخصوص تأمین مسکن دهک‌های پایین درآمدی با اعلام اینکه اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان خانه‌دار می‌شوند، گفت: افزایش وام نهضت ملی مسکن برای کاهش آورده متقاضیان انجام شد.
رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن گفت: هم‌اکنون رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده است و از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
مهدیاراسماعیلی ادامه داد: برای ساخت واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده، از این میزان مبلغ هزینه شده ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع صندوق ملی مسکن و سازمان‌های همکار (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) هزینه شد.
وی توضیح داد: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیم از منابع صندوق ملی مسکن در بخش مسکن هزینه شد که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و غیره و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شد.
 
تأمین ۲ هزار میلیارد تومان برای خرید فولاد از طریق بورس
وی با تأکید بر اینکه سایت‌های مسکن مجهز به خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: در سال گذشته برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و جلوگیری از تورم خرید فولاد از طریق بورس کالا انجام شد که بزرگ‌ترین خرید فولاد به شمار می‌رفت. در سال گذشته صندوق ملی مسکن از طریق بورس کالا ۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید هزینه فولاد پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرد.
به گفته مهدیاراسماعیلی، صندوق ملی مسکن با تعهدی که برای تکمیل واحدهای در حال ساخت داشت در سال گذشته آسانسورهای نهضت ملی مسکن را با منابع داخلی صندوق به تعداد یک هزار و ۶۷۲ فقره خریداری کرد. همچنین قرارداد ۲ هزار و ۳۱۳ آسانسور باقی است که برای این آسانسورها ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: تا امروز بابت تکمیل محوطه‌ها و معابر دسترسی مسکن مهر باقی‌مانده، این صندوق یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد. این مقام مسئول از پرداخت وام قرض‌الحسنه به‌منظور تکمیل پروژه‌های با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: تا امروز یک هزار میلیارد تومان بابت این تسهیلات پرداخت شده است. همچنین، تا امروز ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع بازگشتی مسکن مهر در نهضت ملی مسکن هزینه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی