صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

واکنش شجاعی طباطبایی به این روزهای غزه
مسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست در تازه‌ترین حضور خود در شبکه‌های اجتماعی به وضعیت این روزهای اهالی غزه، به خصوص کشتار کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده است. او با انتشار فیلم پدری که جنازه پسر خردسالش را در آغوش گرفته و برای آن عزاداری می‌کند نوشته: «زبان به روضه چرا واکنم همین کافی است: مباد شاهد جان دادن پسر، پدری.» استوری دیگر شجاعی طباطبایی همچنان مرتبط با فلسطین است، منتهی با مضمونی هنری. به دنبال برپایی نمایشگاهی با موضوع فلسطین، شجاعی طباطبایی در ادامه فیلم کوتاهی از سخنان استاد سلیمان منصور، هنرمند سرشناس فلسطینی را به اشتراک گذاشته است. او بازنشر این گفته‌ها را به بهانه آغاز به کار نمایشگاه «نقشی بر سنگ» انجام داده، این روزها منتخبی از آثار هنرمندان ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی در موزه هنرهای معاصر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در بخشی از گفته‌های سلیمان منصور آمده: «از برگزارکنندگان نمایشگاه هنر فلسطین در موزه تهران تشکر می‌کنم. ابتدا می‌خواهم از برپاکنندگان این نمایشگاه تشکر کنم، چراکه ما معتقد بودیم که بسیاری از آثار به نمایش درآمده در زمان حمله به بیروت گم شده‌اند. حالا از یافتن این آثار در دستان امن، در موزه تهران بسیار خوشحال هستیم. صحبت درباره فلسطین از طریق هنر برای رساندن نام فلسطین و مشکل فلسطین به تمام جهان امری بسیار مهم است. هنر زبانی بین‌المللی است. از موزه تهران به خاطر این ابتکار تشکر می‌کنم و امیدوارم این نمایشگاه در رساندن پیام فلسطین به همگان توفیق پیدا کند، پیامی که سخن از آزادی فلسطین و همه مظلومان جهان دارد.»

یادآوری کوتاهی از بخشندگی ائمه
سهیل اسعد، فعال فرهنگی استوری جدید خود را به انتشار مطلبی درباره ایام محرم اختصاص داده و نوشته: «زمانی که شهید حر ریاحی در روز عاشورا نزدیک خیمه اباعبدالله شد، امام علیه السلام جلوی خیمه منتظر او بود. حر پرسید» آیا برای من توبه‌ای هست؟ امام می‌توانست بگوید بله، حالا کاری است که شده، توبه کن تا خدا تو را ببخشد... اما این را نفرمود. فرمود سرت را بالا بگیر. همین.» اسعد در ادامه نوشته: «درگاه ائمه معصومین علیهم السلام که خود باب ورود به آستان الهی هستند هرگز بر هیچ بنده‌ای بسته نیست. آنها هیچ کسی را از خود نمی‌رانند. هیچ کسی را.»

توصیه آقای بازیگر برای این روزها
حامد کمیلی، بازیگر سینما مطلبی را بازنشر کرده که خطرات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف را گوشزد می‌کند. در بخشی از این نوشته آمده: «کاش همانند رسم و رسوم قدیم، غذای نذری با ظروف غیرپلاستیکی بین شهروندان پخش شده و یا به صورت اقلام خشک توزیع می‌‌شد.» انتشار این پست با پیشنهادهای جالبی از سوی مردم روبه‌رو شده، یکی از کاربران نوشته: «واریز پول نذورات به حساب مؤسسات خیریه معتبر هم می‌تواند راهکاری برای کاهش دورریز ظروف پلاستیکی باشد.» فرد دیگری هم پیشنهاد داده که مردم از ظروف یک بار مصرف گیاهی که قابل بازیافت هستند و آسیبی هم برای محیط زیست به دنبال ندارند، استفاده کنند. کاربر دیگری گفته: «بخشی از پول نذری را هم می‌توان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمدی و مالی استفاده کرد.» البته برخی هم تأکید کرده‌اند که استفاده از ظروف یکبار مصرف تنها به این ایام محدود نمی‌شود، به خصوص که غذای بیرون‌بر اغلب رستوران‌ها با همین ظروف است.

واکنش سعید مستغاثی به قتل‌عام اهالی غزه
سعید مستغاثی، مستندساز و کارگردان فیلم کوتاهی درباره حمایت مردم جهان از فلسطین و در جریان جام ملت‌های اروپا را استوری کرده است. این مطلب از صفحه‌ یک کاربر عرب بازنشر شده و در ترجمه پست مذکور آمده: «صحبت درباره فلسطین را متوقف نکنید.» دنبال‌کنندگان این صفحه که در میان آنان ملیت‌های مختلفی دیده می‌شود هم واکنش جالبی داشته‌اند؛ یکی از آنان نوشته: «ان‌شاءالله فلسطین به‌زودی آزاد شود.»  کاربر دیگری خطاب به مردم جهان نوشته: «دعا کنید، بایکوت کنید، اعتراض کنید و از رهبران خود بخواهید که از حمایت اسرائیلی‌ها دست بردارند و نگذارند سلاح بیشتری به دست آنان برسد.» افراد بسیاری نیز از کشورهای مختلف دست به انتشار هشتگی با عنوان فلسطین آزاد زده‌اند.

نکاتی خواندنی درباره اثرگذاری تعزیه برموسیقی دستگاهی
مدیا فرج‌نژاد، نوازنده و آهنگساز در پست تازه خود اطلاعاتی خواندنی را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته که در بخشی از آن آمده: «امکان ندارد کلمات تکیه و قزوین را کنار هم بگذارید و به یاد تعزیه نیفتید. تعزیه در قزوین ریشه‌دار و بسیار مهم است. تلاش‌های زیادی شده که اهمیت هنری تعزیه را پایین بیاورند اما واقعیت چیز دیگری است. موسیقی دستگاهی ما به طرزی باورنکردنی به تعزیه مدیون است و بسیاری از نغمات تصنیف‌ها که آنها را به خاطر سپرده‌اید برگرفته از تعزیه است. در دورانی که چیزی به نام ردیف موسیقی دستگاهی جمع‌آوری نشده بود تعزیه حافظ بخش بزرگی از موسیقی ایران بود. نغمه‌گردانی فوق‌العاده زیبا، تأثیر عمیق اشعار و کلام و دراماتولوژی صحیح یکی از تأثیرگذارترین گونه‌های نمایشی- موسیقایی را پدید آورده است که برای تمامی هنرپژوهان جهان جذاب است.»

جستجو
آرشیو تاریخی