صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

سرپرست ریاست جمهوری در ستاد اربعین اعلام کرد

خدمات‌رسانی موکب‌های ایرانی به زوار تا 25 صفر

ستاد اربعین به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تشکیل شد و طی آن، با ملاحظه بررسی کاستی‌های مراسم اربعین سال گذشته، تصمیماتی برای سهولت سفر زائران اربعین اتخاذ شد. از جمله مهم‌ترین این تصمیمات، دایر بودن موکب‌های ایرانی تا 25 صفر است که طی آن خدمات‌رسانی به زائرانی که قدری دیرتر به کشور بازمی‌گردند، فراهم شود. در عین حال، رئیس بانک مرکزی هم اعلام کرد از آنجا که برخی زائران زودتر از آغاز مراسم اربعین راهی کربلای معلی می‌شوند، فرآیند تخصیص ارز نیز زودتر از سال گذشته، یعنی از 7 مردادماه آغاز می‌شود.
 
ضرورت فعالیت بیشتر موکب‌های ایرانی
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه ستاد اربعین، با اشاره به اینکه موکب‌های ایرانی از اول تا 25 صفر باید فعال باشند و به زائران خدمات دهند، اظهار کرد: هرچه موکب‌ها مردمی باشند بهتر است، زیرا با هزینه‌ای که یک دستگاه برای برپایی یک موکب انجام می‌دهد، می‌توان چند موکب مردمی را دایر کرد و به زائران خدمات داد. محمد مخبر از استانداران خواست در این زمینه‌ها فعال باشند تا امسال خدمات بهتری به مردم و زائران اربعین ارائه شود.
 
جزئیات تخصیص دینار به زائران اربعین
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مرکزی اربعین، اعلام کرد: بانک مرکزی این آمادگی را دارد تا 7 مردادماه با هماهنگی ستاد اربعین، ارز زائران را در اختیار متقاضیان قرار دهد. محمدرضا فرزین با اشاره به اینکه در بررسی فرآیندهای سال قبل، به‌رغم رضایت عمومی مردم، سه نقطه ضعف در اختصاص ارز به زائران شناسایی شد، اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف این بود، به بخشی از مردم که زودتر عازم کربلا می‌شدند، باید زودتر هم ارز داده می‌شد، به همین دلیل امسال بانک مرکزی زمان تخصیص ارز را 7 مردادماه قرار داده است و نسبت به سال قبل، ارز مورد نیاز یک ماه زودتر از اربعین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: دومین نقطه ضعف ما کد سماح بود، به این معنی که سال گذشته برای دریافت ارز، هر زائر باید کد سماح می‌داشت، اما سامانه سماح هم دچار مشکلاتی بود که این کد را دیر در اختیار زائران قرار می‌داد، به همین دلیل امسال آمادگی داریم ارز را بدون کد سماح هم در اختیار زائران قرار دهیم که البته این امر منوط به تصمیم ستاد اربعین است.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مسأله سوم این بود که اگر زوار در بازگشت به کشور ارزی در اختیار ‌داشتند، در ارائه آن به سیستم بانکی دچار مشکل می‌شدند، اکنون طبق تصمیم بانک مرکزی اگر زوار در بازگشت همچنان ارز در اختیار داشتند، می‌توانند با همان نرخ آن را در اختیار بانک‌ها قرار دهند. فرزین با اشاره به اینکه 7 بانک بزرگ کشور ارز را در اختیار زوار قرار می‌دهند، اظهار کرد: همه افراد متقاضی از 5 سال به بالا می‌توانند ارز خود را که 200 هزار دینار خواهد بود دریافت کنند و این ارز هم به قیمت نرخ روز مرکز مبادله در اختیارشان قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی