صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

فرهنگ

 
رونمایی از سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید»
نشست رونمایی و معرفی سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با هدف تبیین مأموریت‌های دستگاه‌های بیست‌و‌سه‌گانه برای دسترسی آسان و ارزان شهروندان به موارد خواندنی مناسب و توسعه مهارت‌های خواندن و رفع موانع عمومی‌سازی فرهنگ مطالعه تدوین شده است. این سند ۱۴ ماده‌ای با ۶ تبصره در جلسه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ۱۹ اردیبهشت‌ماه جاری با امضای رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است. همچنین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای هنر «اساسنامه دانشگاه سوره» و «مکتب هنر رضوی» مورد بررسی قرار گرفت.

حرف های منسوخ!
محمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین پس از این جلسه در توئیتی نوشت: «امروز در جلسه رونمایی از سند ملی مطالعه مفید، بابیان اقدامات مهم دولت مردمی درحوزه فرهنگ و ادب، تأکید کردم:عبارت‌های شیکی چون دولت فرهنگی به جای فرهنگ دولتی مصداق «کلمه الحق یراد به الباطل» است؛این تعبیر در لسان جریان مرتجع غرب‌زده معادل رها‌سازی فرهنگ و اباحه‌گری است که در این چندوقت مرتب به آن می‌دمند.» او در ادامه آورده است: «باید مواظب بود حرف‌های ۴۰۰ سال پیش و منسوخ جان لاک در لیبرالیسم کلاسیک، بار دیگر برای جامعه ما تجویز نشود. دولت فرهنگی یعنی دولتی که در رأس آن شخصیت فرهنگی چون آیت‌الله شهید باشد که گره‌های کور در محتوا، قانون، بودجه و زیرساخت‌های فرهنگ را با پاسداشت کامل آزادی فکر و بیان حل نماید.» در بخش پایانی این متن آمده است: «اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را قدر بداند و در صدر نشاند و با اشراف نظری و قاعده‌گذاری کلان حکمرانی فرهنگی، دولت را به جای تصدی گری در جایگاه تنظیم گری، هدایت و حمایت قرار دهد.انجمن‌ها، گروه‌ها و جبهه فرهنگی متصدی اصلی فرهنگی باشند و در انتها، دوره رونق بی‌نظیری در فرهنگ و هنر را به یادگار گذارند.»
/روابط عمومی

پخش «بزم آخر» با بازی آتیلا پسیانی
شبکه دو سیما به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) سریال «بزم آخر» به کارگردانی سجاد شهریاری و با موضوع تعزیه‌‌خوانی را از یکشنبه، ۲۴ تیر روانه آنتن می‌کند. «بزم آخر» روایتگر زندگی دختری به نام رضوان است که در رشته تئاتر تحصیل کرده و برای نگارش پایان‌نامه‌اش درباره نمایش‌های آیینی و بخصوص تعزیه تحقیق می‌کند و در همین حین متوجه موضوعاتی درباره خانواده‌اش می‌شود. آتیلا پسیانی، امید روحانی، انوشیروان ارجمند، امیرحسین رستمی، کامران تفتی و علیرام نورایی از بازیگران این مجموعه هستند./ایسنا

جستجو
آرشیو تاریخی