در سوگواره عاشورایی قلم نینوا مطرح شد

ایمان؛ شرط اول خوشنویسی

حسن شهرستانی، استاد دانشگاه و رئیس اسبق دانشگاه هنر مطرح کرد: صور خیال را در خوشنویسی شاهد هستیم و شرط اول خوشنویسی ایمان است چراکه دستی که می‌خواهد بنویسد و زیبایی را خلق کند باید آرامش داشته باشد و این آرامش از قلب هنرمند می‌آید.
به گزارش روابط‌ عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی-اسلامی، «ترانه باران» سوگواره عاشورایی هنرمندان قلم نینوا با حضور جمعی از شعرا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و پیشکسوتان به همت نگارخانه ترانه باران و با همکاری طاهره ‌الله‌دادیان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این همایش فرهنگی و هنری با اجرای شعر، موسیقی عاشورایی و خلق اثر توسط هنرمندانی همچون طاهره‌ الله‌دادیان (اجرای نقاشیخط)، زهرا داوری و نجمه داوری (اجرای نقاشی) و رضا ولدخانی (اجرای خط معلی) همراه بود. حسن شهرستانی با اشاره به ایام پر از معنویت، هنر و حماسه‌ که در آن قرار داریم از گروه هنرمندان تشکر کرد و گفت: آنچه عنوان می‌کنم از منظر هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی و خوشنویسی است که بیش از ۴۰ سال است در دانشگاه هنر درباره آن صحبت می‌کنیم. در حوزه هنرهای اسلامی و پژوهش هنر از زمان طراحی و تأسیس این رشته، به زبان مشترک هنر و ادبیات تأکید داشتم.
وی در ادامه از منظر ادبیات درباره هنر گفت: به اعتقاد من آنچه از ارسطو نقل می‌شود، شعر، مادر همه هنرهاست. سخن متینی است و همچنان پابرجا، چراکه همه آنچه بخصوص در هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی به عنوان فصل مشترک تمام این هنرها وجود دارد، همان خیال‌پردازی است. منشأ همه اینها از همان آغاز بشر که نمی‌دانیم چه زمانی بوده و از کجا شروع شده حضور داشته و در شعر تجلی ویژه یافته است. همواره گفته‌ام شعر بیان هنری سخن و عالی‌ترین و لطیف‌ترین شکل سخن است، همچنان که عرفان بیان هنری دین است.
شهرستانی خاطرنشان کرد: خیال با تمام گستردگی‌اش که یک مفهوم چند لته‌ای است از ساده‌ترین حالات احساسی در انسان به وجود می‌آید و تا عالی‌ترین حالات که والاست پیش می‌رود. خیال نیرومند، حوزه آفرینش در انسان‌هاست و به قولی در این حوزه انسان پروردگاری می‌کند؛ البته باید مسبوق به سابقه باشد. هر که عالم خیالش نیرومندتر و توسعه یافته‌تر باشد، هنرمند‌تر خواهد بود. هنر، استدلال را به مشاهده نزدیک می‌کند.
به گفته این استاد دانشگاه، خیال نیرومند در حوزه ادبیات در ارائه‌های ادبی ظهور پیدا می‌کند، حتی این صور خیال را در خوشنویسی نیز شاهد هستیم و شرط اول خوشنویسی ایمان است، چراکه دستی که می‌خواهد بنویسد و زیبایی را خلق کند باید آرامش داشته باشد و این آرامش از قلب هنرمند می‌آید. شهرستانی در وصف حماسه «آتشکده نیّر (اشعار عاشورایی)» نیر تبریزی اشعاری خواند و تفسیر کرد‌. در ادامه این مراسم مریم هاشمی‌مقدم و استاد امیر عاملی اشعاری را از این خوشنویس و شاعر معاصر در وصف سید شهیدان دکلمه کردند. در بخشی از اشعار امیر عاملی آمده است: «زنده نگهدار محرم که هست/ عالمی از نشئه این باده مست/ هست محرم حرم اهل دل/ باعث اندوه و غم اهل دل/ سال اگر ماه محرم نداشت/ خلقت حق حضرت آدم نداشت/ تعزیه‌گردان خدای اَزل/ کرد عزا را به شجاعت بدل/ شین شجاعت، شَجَر مصطفاست/ جیم، جلال و جبروت خداست/ گرچه پدر بود نشان کمان/ تیر به سوی پسر انداختند/ این پدر و این پسر نامدار/ شعله به خشک و به‌ تر انداختند/ شعر بعید است که گویا شود/ بیت و غزل بال و پر انداختند/ «نکته سر بسته چه دانی خموش»/ پرده اسرار در انداختند/ بود قضا و قدری کربلا/ کار قضا با قَدَر انداختند.» امیرعاملی نیز  در این همایش گفت: ترانه باران در برگزاری چنین مراسم فاخری برای سید شهیدان در صف نخست ایستاده است و سال گذشته مراسم روضه حضرت فاطمه(س) را در اتاق روضه خانه پدری جلال آل‌احمد برپا کرد که بسیار ستودنی بود و امسال هم مراسم سوگواره عاشورایی را در فرهنگسرای نیاوران با این وسعت برگزار کرد که ستودنی‌تر است.
در گردهمایی هنرمندان در «قلم نینوا» صابر‌الله دادیان (سه‌تار)، وفا مصباحی (نی) و سجاد مهربانی (آواز) همسو با واقعه عاشورا اجرا کردند و این سوگواره با رونمایی از آثار خلق شده توسط هنرمندان به پایان رسید.
لازم به ذکر است آثار خلق شده در این سوگواره به فرهنگسرای نیاوران اهدا شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و ده
 - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳