صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

شفاف‌سازی تسهیلات نوسازی واحدهای فرسوده

نوسازی بافت‌های فرسوده مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و یکی از بخش‌های اصلی در نهضت ملی مسکن است. در اجرای این برنامه نیز نوسازی بیش از 290 هزار واحد مسکونی آغاز شده که رکورد نوسازی از یک دهه گذشته تا کنون است. از این تعداد بیش از ۱۰۴ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. عملکرد دولت در سال 1402 در راستای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده بی‌نظیر بوده تا آنجا که صدور ۹۲ هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ رکورد سال ۱۳۸۹ را شکسته است. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ درصد از برنامه نوسازی محقق شده ‌است. طی دولت سیزدهم میانگین سالانه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری 94 هزار واحد بوده که این میزان در دولت یازدهم و دوازدهم (حسن روحانی) 47 هزار واحد بوده است. همچنین پروژه‌های بهره‌برداری شده در حوزه نوسازی بافت فرسوده نزدیک به ۱۹ هزارو۲۵۶ واحد در قالب ۲۰۰ پروژه در ۱۵۸ شهر به بهره‌برداری رسیده است.

بهره‌مندی از مشوق‌ها
 دولت به منظور اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی در محدوده‌های شهری چهار برنامه کلی شامل حمایت‌های صدور مجوزها و انشعابات، پرداخت تسهیلات، حمایت‌های کالبدی و واگذاری واحد در مقابل زمین یا واحد معوض را در دستور کار قرار داده است.
در خصوص مجوزها و صدور انشعابات، شهرداری‌ها موظفند تخفیفات ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ارائه دهند. حفظ انشعابات قبلی و ارائه انشعابات جدید خارج از نوبت از دیگر امتیازاتی است که به متقاضیان نوسازی مسکن تعلق می‌گیرد. برای نوسازی، حمایت و کمک مالی به واحدهای فرسوده واقع در بافت فرسوده صورت می‌گیرد. اگر به نوسازی واحد فرسوده که در بافت‌های فرسوده قرار گرفته اقدام کنید از حمایت‌ها و کمک‌های مالی در قالب وام بهره‌مند می‌شوید. وام نهضت ملی مسکن برای نوسازی نیز پرداخت می‌شود. مبلغ این وام در کلانشهرها 400 میلیون، شهرهای بزرگ 350 میلیون و سایر شهرها 300 میلیون تومان است. سود این وام 23 درصد و جمع دوره ساخت و بازپرداخت آن 20 سال است.
همچنین وام نوسازی مسکن شامل 550 میلیون تومان در همه شهرهاست. 185 میلیون تومان این تسهیلات با سود صفر و 365 میلیون تومان با سود 23 درصد است. جمع دوره ساخت و بازپرداخت آن 7 سال است. در صورتی که اقدام به نوسازی کنید و وام ساخت در بافت فرسوده را دریافت کنید دولت برای اسکان موقت در مدت زمان ساخت وام قرض‌الحسنه با مدت زمان بازپرداخت 3 ساله با سود 4 درصد با مبلغ 120 میلیون تومان در کلانشهرها و 90 میلیون تومان در سایر شهرها حمایت می‌کند.
دریافت این حمایت‌های مالی جزو حقوق مالکان و صاحبان املاک فرسوده واقع در بافت‌های فرسوده است. برای پیگیری دریافت مشوق‌ها، متقاضیان باید به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و استانداری‌ها مراجعه کنند.
براساس آمار نوسازی، میانگین صدور پروانه بافت‌های فرسوده در سه سال فعالیت دولت سیزدهم در مقایسه با هشت سال دولت قبل صددرصد رشد داشت. به دنبال اجرای بسته‌های تشویقی این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۹۶ هزار واحد رسید که رشد ۳۱ درصد را نسبت به دو سال قبل نشان می‌دهد. همچنین به دنبال اجرای بسته تشویقی ۱۹بندی نوسازی بافت‌های فرسوده به تمامی شهرها نزدیک به ۳۰۰ شهر این بسته تشویقی را اجرا کردند. حاصل سیاستگذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده این است که سهم ساخت‌وساز در بافت فرسوده از ۱۹ درصد سال ۱۴۰۱ به ۲۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی