صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

قدرت‌نمایی صنعت برق ایران میان همسایگان

تاب‌آوری بالای صنعت برق کشور در مقابل گرمای بی‌سابقه درنیم قرن اخیر، بدون به اجرا گذاشتن هرگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور، رخدادی بی‌سابقه است که از آمادگی بالای صنعت برق کشور در این روزهای گرم سال حکایت دارد.
هر چند که افزایش بی‌سابقه دما در منطقه خاورمیانه سبب شده تا برخی کشورها برای جبران کسری برق و حفظ  پایداری شبکه، برق را برای ساعاتی از شبانه‌روز قطع کنند که ترکیه از جمله این کشورهاست.
گرمای بی‌سابقه‌ شبکه‌های برق بیشتر کشورهای منطقه را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده و در کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و کویت قطعی‌های گسترده برق اعمال شده است.
کسری ایجاد شده برای تأمین برق در ترکیه سبب شده تا برخی شهرهای این کشور بین 2 تا 9 ساعت با خاموشی و قطع برق مواجه شوند. در ایران اما با وجود گرمای بی‌سابقه در نیم قرن اخیر و افزایش شدید مصرف برق، خاموشی برق رخ نداده و با وجود افزایش دما شبکه برق همچنان پایدار است. واقعیت این است که به دنبال افزایش کم سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است.
محسن ذبیحی، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفته است که در تابستان حدود ۶۰ درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد و با اشاره به نصاب بی‌سابقه مصرف برق که برای پنجمین بار به میزان ٧٧ هزار و ٥١٤ مگاوات شکسته شد، اذعان داشته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٨.٣ درصد رشد را نشان می‌دهد که عدد بزرگی است. از قرار معلوم، میزان افزایش مصرف برق در کشور به ۲ برابر مصرف برق در استان خراسان رضوی رسیده است.
برآوردها نشان می‌دهند که میزان مصرف برق در محدوده ۷۷ هزار مگاوات بوده که این میزان مصرف در مقایسه با هفته قبل، ۶ هزار مگاوات افزایش داشته که معادل ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
گفته می‌شود که تقاضای مصرف برق  شهرهای خوزستان، تهران، البرز، بوشهر، شیراز و مشهد بیش از سایر شهر‌های کشور بوده است. واقعیت این است که دولت سیزدهم در ابتدای کار با ناترازی بیش از ۱۵ هزار مگاواتی روبه‌رو بود و طی این مدت توانست ظرفیت تولید برق کشور را به 93 هزار مگاوات برساند.
بر این اساس، نرخ خاموشی هم در سه سال گذشته کاهش یافته و به ازای هر مشترک از ١.٢٣١ دقیقه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۱.۰۶ دقیقه در روز در پایان سال گذشته رسیده است. در ابتدای دولت سیزدهم احداث و بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید در دستور کار قرار گرفت که از این میزان برنامه‌ریزی جهت احداث ۱۷ هزار و ۶۷۸ مگاوات اجرایی و تا خردادماه سال ۱۴۰۳، ۹ هزار و ۳۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا‌کنون بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و بیش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت است .
مصطفی رجبی مشهدی ، مدیرعامل توانیر اعلام کرده که به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود و افزود: بر اساس محاسباتی که انجام دادیم چه در حوزه توسعه ظرفیت نیروگاهی، چه شبکه‌های برق، چه هوشمندسازی، سالانه نیاز به حداقل 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیازمند هستیم که بتوانیم پاسخگوی این میزان رشد مصرف باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی