صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اولین حضور رسمی پارلمان ایران در بریکس با شرکت محمدباقر قالیباف در مجمع پارلمانی این گروه رقم خورد

میراث دیپلماسی انقلابی برای همکاری با قدرت های نوظهور

عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس، از جمله نتایج مهم دیپلماسی عزتمندانه و فعال شهید رئیسی در راستای تأمین منافع ملی بود. سال گذشته و در نتیجه سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم، اعضای گروه اقتصادی بریکس از جمله روسیه، هند، برزیل، چین و آفریقای جنوبی با عضویت رسمی ایران در این گروه نوظهور اقتصادی موافقت کردند. این درحالی بود که کمتر از دو ماه قبل‌تر، جمهوری اسلامی ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگهای در‌آمده بود. بریکس و شانگهای، ائتلاف‌های نوظهوری هستند که کاملاً مخالف یکجانبه‌گرایی بوده و با نگاه احترام به استقلال کشورها برای همگرایی و همکاری در جهت پیشرفت امور ملت‌ها تشکیل شده‌اند و به دنبال همگرایی برای توسعه هستند. چه آنکه ماهیت پیمان کشورهای عضو بریکس نیز اقتصادی بوده و یکی از اولویت‌هایی که برای خود مشخص کرده‌اند، ایجاد ارز مشترک و راه‌حل‌های اقتصادی برای دلارزدایی از مناسبات تجاری است. حالا پس از گذشت تقریباً یک سال از عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به منظور شرکت در دهمین مجمع پارلمانی بریکس، به سنت‌پترزبورگ روسیه سفر کرد. سفری که نخستین حضور رسمی پارلمان ایران در گروه اقتصادی بریکس بود. دهمین مجمع پارلمانی بریکس روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد. موضوع این مجمع نیز بررسی نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه بود.

قالیباف: دلارزدایی
فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور را قطع خواهد کرد
محمدباقر قالیباف در دهمین مجمع پارلمانی بریکس با بیان اینکه موضع همیشگی جمهوری اسلامی لزوم توجه به یک نظام چندجانبه‌گرا است، تأکید کرد: با چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.
رئیس قوه مقننه از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده را دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا عنوان کرد و افزود: این رویه باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. قالیباف توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه را از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه دانست. گسترش همکاری در تعیین فرایندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس نیز از جمله ظرفیت‌های مهمی است که قالیباف بر به کار‌گیری آنها تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک را از مهم‌ترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس برشمرد گفت: ایران آمادگی همه‌جانبه دارد تا در تمامی این حوزه‌ها با شرکای خود همکاری کند. قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود پیشنهاد کرد که موضوع تحریم‌های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه‌گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستور کار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. وی همچنین آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان این نشست، یادداشت تفاهمنامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به امضای همه رؤسای مجالس حاضر رسیده امضا کرد.

تأکید پوتین بر تداوم همکاری
با ایران
محمدباقر قالیباف در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پوتین در این دیدار ضمن ابراز تأسف بابت شهادت رئیس‌ جمهور اسلامی ایران، با اشاره به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه تهران-مسکو به همان اندازه‌ای که زمان ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی بود، توسعه خواهد یافت. رئیس جمهور روسیه همچنین با ابراز خوشحالی از دیدار رئیس مجلس کشورمان، از قالیباف خواست تا بهترین آرزوهای وی را به رهبر انقلاب و همه مردم ایران برساند. قالیباف همچنین با ویاچسلاو والودین رئیس دومای ملی روسیه و والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

قالیباف: خط قرمز ما تغییر مرز
در همسایگی ایران است
یکی دیگر از برنامه‌های قالیباف، دیدار و گفت‌و‌گو با روبین روبینیان نایب رئیس مجلس ارمنستان بود. رئیس قوه مقننه ایران ضمن تأکید بر توسعه ارتباطات و همکاری بین دو کشور، اظهار کرد: خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بارها بر این موضوع تأکید کرده‌ایم.
نایب رئیس مجلس ارمنستان هم ضمن عرض تسلیت به خاطر شهادت آیت‌الله رئیسی، از مواضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی این کشور قدردانی کرد.
همخوانی سیاست‌‌های بلاروس
با سیاست‌های ایران
محمدباقر قالیباف در دیدار جداگانه‌ای نیز با ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس دیدار کرد. در این دیدار رئیس مجلس ایران نگاه‌ها و دیدگاه ایران و بلاروس را به یکدیگر نزدیک دانست و از فرصت‌های قابل استفاده در حوزه تجارت صحبت کرد.
ایگور سرگینکو نیز با تأکید بر اینکه سیاست خارجی و خط مشی جمهوری بلاروس با سیاست‌های جمهوری ایران همخوانی دارد، گفت: هرچند روابط بین دو کشور در حال گسترش است اما برای اجرایی‌سازی توافقات نیازمند فعالیت‌های جدی‌تر هستیم.

تأکید قالیباف بر استفاده از
ظرفیت ایران در تاجیکستان
محمدباقر قالیباف در دیدار با محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز بر استفاده از ظرفیت ایران در حوزه‌های خدمات مهندسی در تاجیکستان تأکید کرد. رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان هم از ضرورت پیگیری توسعه روابط فی‌مابین تهران-دوشنبه سخن گفت.

جستجو
آرشیو تاریخی