صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

پزشکیان در آیین قدردانی از اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در استان تهران:

وعده‌های من برای کسب مقام نبود و به آنها پایبندم

رئیس‌جمهور منتخب در آیین قدردانی از اعضای ستاد انتخاباتی‌اش سخنانی گفت که نشان داد آنچه طی حدود یک ماه کارزار انتخاباتی به مثابه شعار از سوی او عنوان شده اصولی است که او عزم جدی دارد در دولت چهاردهم پیگیری کند.
ابتنای امور به قدرت و همراهی مردم، اصل قراردادن حق و عدالت در برابر هرگونه فشار داخلی و خارجی و دفاع از حقوق شهروندان فارغ از هرگونه تفاوت قومی، مذهبی و جنسیتی مواردی بود که در نخستین سخنرانی عمومی پزشکیان از جایگاه رئیس‌جمهور منتخب مردم شاخص بود.
او همچنین در جریان دیدارهای آخر هفته‌اش و به‌ویژه در دیدار با شخصیت‌هایی که از جایگاه نامزد ریاست‌جمهوری رقابت سخت و چالش برانگیزی را با آنها از سر گذرانده بود در کنار دعوتش از همه احزاب و نهادهای مدنی برای ارائه پیشنهادهایشان در تشکیل کابینه نشان داد که روی گشاده‌ای برای همکاری با همه نیروها و جریان‌ها و استفاده از تجربیات و برنامه‌های پیشنهادی‌شان دارد.

بر سر پیمان با مردم
برای حق و عدالت
مسعود پزشکیان سخنرانی روز پنجشنبه‌اش در جمع اعضای ستاد انتخاباتی استان تهران را این‌گونه آغاز کرد که «پست، مقام و جایگاه برای من هیچ امتیازی ندارد و به آنچه که به آن معتقدم، همچنان اعتقاد دارم. اما بار سنگینی که شما و مردم بر شانه‌های ما گذاشته‌اید، به‌شدت سنگینی می‌کند و اگر شما اعضای ستاد، مردم، نخبگان، تولیدکنندگان، کارشناسان، صنعتگران، مذهبیان، عشایر، کشاورزان و سایر اقشار مردم نباشند، به تنهایی و بدون حمایت مردم، نمی‌توان امور کشور را انجام داد.»
وی با بیان اینکه صادقانه با همه مردم بر آنچه که پیمان بسته ام، خواهم ماند، یادآور شد: زندگی امام حسین(ع) و سایر ائمه سرشار از حریت، آزادگی، درس و تجربه است و من زندگی خود را با زندگی آنها تطبیق داده و به این راهی که انتخاب کرده‌ام، افتخار می‌کنم.
پزشکیان با تأکید بر اینکه برای حق و عدالت در برابر هیچ قدرتی سر خم نخواهد کرد، ادامه داد: همه حرف‌هایی که بیان شد، شعار نبود بلکه به آن باور داریم. اما اینکه چه میزان می‌توانیم در این راه بایستیم، به شما، ما و مردم کشور بستگی دارد. اما عده‌ای رفتارهایی به اسم اعتقاد و باور انجام دادند که اعتقاد مردم را نسبت به باورها کمرنگ و شاید بی‌رنگ کردند.
رئیس‌جمهور منتخب ایران اسلامی در ادامه یادآور شد: وقتی انسانی که حریت دارد و حق‌طلب است و همه چیز خود را برای حق قربانی می‌کند، اما برخی به چنین انسان‌هایی توجه نمی‌کنند و جای دیگری را قبله خود قرار می‌دهند. او تصریح کرد: اما اگر با مردم بر اساس حق و عدالت صحبت کنیم، اگر حق همه را بپذیریم و در اختیار آنها قرار دهیم و حق آنها را چه چپ باشند چه راست، مذهبی وغیرمذهبی، مسلمان و غیرمسلمان، زن یا مرد، چه جوان یا پیر باشند، ضایع نکنیم، قطعاً هیچ فردی از ما ناراضی و دلزده نخواهد شد.
تأکید بر اخلاق و انصاف به عنوان مقدمه پیشرفت
رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه ما مسئول از بین رفتن باورها هستیم و این موضوع به آن امام یا باور مرتبط نیست، افزود: در این راه الگو شویم تا سبب بی‌آبرویی ما نشود بلکه سبب زینت ما شود. برهمین اساس زندگی، اخلاق، برخورد و رفتار ما باید در مسیری که امام به ما نشان داده، قرار بگیرد که در چنین شرایطی کشور پیشرفت خواهد کرد و روابط ما هم انسانی شده و برخوردها با یکدیگر منصفانه خواهد شد و این رویه سبب خواهد شد به یکدیگر افترا و تهمت نزده و دروغ نگوییم. او سپس تأکید کرد: یکی از فرایض مهم در بین مردم این است که فردی که وعده می‌دهد پای وعده و حرف خود بایستد. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه برخی از برادرها گمان می‌کنند که ما خود را گم کردیم و یا قرار است زدوبندی انجام دهیم، اما مطمئن باشید که زدوبندی انجام نخواهیم داد، گفت: در هر موقعیتی صادقانه با مردم صحبت کرده‌ام، زیرا این موقعیت‌ها و جایگاه‌ها ما را تغییر نخواهد داد. اگر قرار بود بخورم، ببرم و بدزدم، تاکنون باید این کار را انجام می‌دادم اما قرار نیست در این سن برای خودم و اطرافیانم کاری انجام دهم و کاری هم نخواهم کرد.

قدردانی از مردم و تعهد
به پاسداشت حقوق شهروندی
پزشکیان در ادامه این سخنرانی ضمن دعوت از اعضای ستاد خود به حفظ انسجام و وحدت، افزود: همچون یک شبکه به یکدیگر وصل شوید و صدای من باشید و من صدای شما خواهم بود. باید ایران بر اساس حق، عدالت، آزادگی و مردانگی درست شود. رئیس جمهور منتخب سپس با قدردانی از همه مردم این کشور که پای صندوق‌های رأی آمدند، تصریح کرد: ایران برای همه ایرانیان است و همه باید تلاش کنیم ایران بر اساس حق، عدالت، آزادگی و مردانگی درست شود. حق هر فردی، حق هر قومی و حق هر کسی که در این جامعه ناحق شود، باید ما مقابل آن ایستاده و از این ناحقی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم حق فردی از بین برود. این رویه‌ای است که امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) به ما آموختند. وی با بیان اینکه با کمک هم، باورها و اعتقادهای خود را با قدرت در جامعه پیگیری خواهیم کرد، افزود: ما از نسلی نیستیم که تصور کنید دروغ می‌گویم. بلکه ما راه امام حسین(ع) و راه حضرت علی(ع) و راه انسان‌های آزاده و عدالت خواه را ادامه خواهیم داد. پزشکیان در پایان این سخنرانی از همه اعضای ستاد و سایر مردم خواست در راهی که دارد به وی کمک کنند و خاطرنشان کرد: در این راه امید است به نحوی اقدام کنیم که اجازه ندهیم در جای جای این کشور ظلمی و ستمی انجام شود و حق و ناحقی صورت بگیرد و مظلومی باشد و ما صدای او را نشنویم. بلکه باید صدای او را بشنویم و حق او را پیگیری کنیم.

دیدار با رقبای دیروز و حامیان فردا
دفتر رئیس جمهور منتخب در روزهای آخر هفته هم محل حضور مقامات و شخصیت‌های متعددی بود که برای بیان تبریک برای موفقیت وی در کسب اعتماد مردم در انتخابات و نیز آرزوی موفقیت و اعلام حمایت و همکاری با پزشکیان دیدار و گفت‌و‌گو داشتند. حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر سابق اطلاعات، حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله این دیدار کنندگان بودند. قاضی‌زاده هاشمی با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب آخرین وضعیت اقدامات و خدمات مجموعه تحت مدیریت خود را تشریح کرد. پزشکیان نیز در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت رسیدگی مناسب به خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران کشور، از توضیحات قاضی‌زاده و نیز از حضور وی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی برای ایجاد نشاط و شور در این رویداد مهم ملی قدردانی کرد. در کنار این دیدارها پر بازتاب‌ترین شان حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دفتر رئیس جمهور منتخب بود. استقبال گرم پزشکیان از رقیب سرسخت انتخاباتی، واکنش‌های مثبت رسانه‌ها را به همراه داشت. زاکانی نیز پس از تبریک و آرزوی موفقیت اظهار امیدواری کرد که با تداوم همکاری و هم‌افزایی دولت جدید و شهرداری تهران، مسیر خدمت‌رسانی به مردم شریف تهران بیش از پیش تسهیل و هموار شود.

دعوت از نهادهای مدنی به مشارکت درانتخاب کابینه
دفتر رئیس‌جمهور منتخب در نامه‌ای که شامگاه پنجشنبه در رسانه‌های عمومی منتشر شد از نهادهای مدنی، انجمن‌های علمی، احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی با گرایش‌های متفاوت درخواست کرد که پیشنهادات خود را برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم ارائه کنند.
در متن نامه‌ای که برای رؤسای انجمن‌های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی، احزاب سیاسی، شخصیت‌های ملی و رقبای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب ارسال شد و در بیان شاخص‌های تعیین شده و شایسته‌ترین افراد برای عضویت در دولت ویژگی‌هایی همچون: التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاکدستی صداقت و شجاعت داشتن، نگرش ملی، دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی مذهبی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس جمهور، باور به ضرورت توسعه عدالت، باورمند به ایده صدای بی‌صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان جوانان و اقوام، باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی، باور به ضرورت همگرایی، وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته گزینی، باورمند به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی، شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسأله، دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر، تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی خصوصی یا دانشگاهی، دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن، دارای نگرش و توان راهبری اعتقاد به کار کارشناسی، باورمند به حکمرانی مشارکت جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور احصا شده است. این نامه در پایان تأکید دارد: در ترکیب کابینه ایجاد وفاق ملی، فراگیر شدن شمول دولت، ارتقای کارآمدی ورود چهره‌های نو، کاهش میانگین سنی اعضای دولت و حضور زنان و نمایندگانی از جامعه متنوع ایران مورد توجه جدی است.

 

بــــرش

دیدار رئیس جمهور منتخب با خانواده شهید آیت‌الله رئیسی
رئیس جمهور منتخب با حضور در منزل شهید آیت‌الله رئیسی با همسر و خانواده ایشان از نزدیک دیدار کرد. به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب عصر پنجشنبه با حضور در منزل شهید آیت‌الله رئیسی با همسر و خانواده ایشان از نزدیک گفت‌وگو کرد. در این دیدار صمیمی، پزشکیان با گرامیداشت نام و یاد رئیس جمهور شهید، از تلاش‌های ارزنده و فراموش ناشدنی آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت کشور قدردانی کرد. دکتر جملیه علم‌الهدی همسر آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار در سخنانی با برشمردن برخی ویژگی‌های شهید جمهور و تلاش‌های ایشان برای خدمت به مردم و اعتلای نام انقلاب اسلامی، بر ضرورت تداوم مسیر خدمت‌رسانی به مردم عزیز ایران تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی