صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

روند نرخ بیکاری در کرمانشاه کاهشی شد اما تا میانگین کشوری هنوز فاصله دارد

ثبت کمترین نرخ بیکاری در ۱۵ سال اخیر کرمانشاه

مرجان قندی
خبرنگار


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که اواخر سال گذشته منتشر شد، بیشترین آمار بیکاری دراستان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به ثبت رسید. در این میان استان کرمانشاه تلاش کرد تا با متوقف کردن رشد بیکاری در جهت کاهشی کردن آن گام بردارد. مجموعه اقدامات انجام گرفته باعث شد تا سال گذشته در 3 فصل، آمار بیکاری در این استان کاهشی شود. نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱ به میزان۱۵.۴ و در بهار ۱۴۰۲ به 2/10 درصد رسید. این آمار در تابستان ۱۴۰۱ به میزان 13.6 درصد و در تابستان 1402 به 10.3 درصد رسید. همچنین در ادامه این روند نرخ بیکاری که در پاییز ۱۴۰۱ به میزان۱۲.۹ درصد بود در پاییز ۱۴۰۲ به ۱۱.۲ کاهش پیدا کرد. اما در فصل زمستان این آمار افزایش پیدا کرد و از ۱۵.۱ درصد در ۱۴۰۱ به 17.1 درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی این آمار نشان می‌دهد به صورت میانگین در چهار فصل سال گذشته ۲ درصد کاهش نرخ بیکاری در این استان اتفاق افتاده و این موضوع جای امیدواری دارد. اما نباید فراموش کرد فاصله میانگین نرخ بیکاری در این استان با رقم 19.4 با میانگین نرخ بیکاری کشور که حدود 8 درصد است همچنان زیاد است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر اینکه کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه اتفاق افتاده اما کافی نبوده، گفت: نرخ بیکاری کرمانشاه طی سه سال اخیر روندی کاهشی داشته و از ۱۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ بهبود یافته که یک ارتقای ۲.۶ درصدی محسوب می‌شود.
عبدالوحید محمدی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۲ کمترین نرخ در ۱۵ سال اخیر بوده و یک رکورد جدید محسوب می‌شود، افزود: تعهد ایجاد اشتغال در سال 1402 در استان کرمانشاه 34 هزارو 517 فرصت شغلی بود که در پایان سال با ثبت 40هزار و 154 فرصت شغلی در سامانه ملی رصد، 116 درصد محقق شد.  وی خاطرنشان کرد: تعهد ایجاد اشتغال در سال 1401 نیز 46هزارو 82 فرصت شغلی بوده و بر اساس داده‌های آماری سامانه ملی رصد در پایان سال با 48 هزارو 583 فرصت شغلی به میزان 105 درصد محقق شد. محمدی اضافه کرد: تعهد ایجاد اشتغال در سال 1400 تعداد 50 هزار و 854 فرصت شغلی بود که با تلاش مسئولان 52 هزار فرصت شغلی محقق شد.

ثبت و ایجاد 140 هزار و 737 فرصت شغلی طی 3 سال
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در مجموع در دولت سیزدهم بر اساس داده‌های آماری در سامانه ملی رصد 140هزارو 737 فرصت شغلی ثبت و ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: سیر کاهشی نرخ بیکاری در حالی اتفاق افتاده است که هنوز هم به دلیل عقب‌ماندگی‌های زیاد، با میانگین کشوری فاصله داریم و هنوز وضعیت بیکاری در استان مساعد نیست و باید بتوانیم این نرخ را تک رقمی کنیم که این کار همت دولت بعدی را می‌طلبد.
محمدی با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید به استان یادآور شد: در حوزه صنعت تعداد 25 مصوبه و تسهیلاتی به مبلغ 6هزارو 500 میلیارد تومان اختصاص یافت که در حال حاضر 37 پرونده صنعتی و معدنی با تسهیلاتی به میزان 5 هزارو 586 میلیارد تومان در بانک‌های عامل استان، مصوب، عقد قرارداد و پرداخت شده که این موضوع نشان‌دهنده جذب 86 درصد مصوبات به لحاظ میزان تسهیلات، 148 درصد به لحاظ تعداد و 127 درصد به لحاظ اشتغال است.
این مسئول مجموع طرح‌های صنعتی و معدنی افتتاح شده در دولت سیزدهم را 163 طرح عنوان کرد و گفت: این تعداد طرح با سرمایه‌گذاری 16هزار و 920 میلیارد تومان و اشتغالزایی 4 هزارو 155 نفر افتتاح شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش ایجاد اشتغال در استان اظهار داشت: افتتاح طرح فروآلیاژ متحد شرق آسیا به عنوان اولین سرمایه‌گذاری خارجی (چینی) با ظرفیت سالانه 15هزارتن فروسیلیکومنگنز با سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومان (10 میلیون یورو ارزی و 50 میلیارد تومان ریالی) و اشتغال 180 نفر در شهرستان اسلام‌آباد غرب در سال 1400، پرداخت تسهیلات به 100 واحد و طرح تولیدی به میزان 658 میلیارد تومان از محل اعتبارات بند الف سال‌های 1400و 1401 و پرداخت تسهیلات به میزان 183 میلیارد تومان به 39 طرح و واحد صنعتی از محل رونق تولید، صدور 248 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری 4 هزارو 269 میلیارد تومان و اشتغال 5 هزارو 214 نفر و صدور 2917 فقره جواز تأسیس صنعتی با سرمایه‌گذاری 64هزارو 560 میلیارد تومان و اشتغال 65 هزارو 538 نفر، صدور 25 فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری 485 میلیارد تومان و اشتغال 312 نفر، افتتاح و بهره‌برداری تعداد 45 پروژه صنعتی و معدنی با میزان سرمایه‌گذاری یک‌هزارو 30 میلیارد تومان و اشتغال 740 نفر در دهه مبارک فجر سال 1402، افتتاح و بهره‌برداری تعداد 47 پروژه صنعتی و معدنی و تأمین زیرساخت با سرمایه‌گذاری 12هزار و 173 میلیارد تومان و اشتغال یک‌هزارو 263 نفر در هفته دولت سال گذشته از جمله برنامه‌های اجرایی دستگاه‌ها به منظور اشتغالزایی در استان بوده است.

تعهد ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ فرصت شغلی در سال‌جاری
محمدی با اعلام اینکه امسال ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ فرصت شغلی در استان کرمانشاه هدفگذاری شده است، بیان کرد: تحقق اشتغالزایی امسال تاکنون مثبت ارزیابی می‌شود چون در سه ماهه امسال بیش از 5هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی در کرمانشاه ایجاد شده است که بیشترین تحقق هدفگذاری اشتغال مربوط به شهرستان‌های صحنه و پاوه به میزان ۴۰ درصد بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت افراد متخصص تأثیر بسزایی در کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری دارد، افزود: آموزش و ارتقای مهارت مسأله بسیار مهمی است که نیازمند توجه ویژه تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه است.
مهارت آموزی و تربیت افراد متخصص تأثیر بسزایی در کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری دارد.
وی با تأکید بر تأثیر آموزش و تربیت افراد متخصص در کاهش نرخ بیکاری استان ادامه داد: با پایش ظرفیت‌های شهرستان‌ها و ایجاد هدفگذاری می‌توانیم هر شهرستان را در یک زمینه تخصصی به کشور معرفی کنیم تا تبدیل به یک شهر متخصص و بازار زبانزد در صنعت خود شود.
محمدی با اشاره به طراحی مدلی برای ایجاد اشتغال در استان بر اساس خرد جمعی و تفکر سیستمی که باید بر امور اشتغال حاکم باشد تا دستگاه‌های اجرایی نقش آفرینی خود را در این چرخه داشته باشند، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در مقوله ایجاد اشتغال باید به وظایف جهادی خود عمل کنند تا بحران حاکم نرخ بیکاری بالای استان که خیلی وسیع‌تر، منطقی‌تر و برنامه‌ریزی بهتر عمل شود.
این مسئول با بیان اینکه رونق تولید و افزایش فرصت‌های اشتغال برای جوانان کرمانشاهی، اولویت اصلی استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 171 واحد اقتصادی استان کرمانشاه با سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار میلیارد تومان احیا و یک‌هزار و 832 شغل برای جوانان کرمانشاهی ایجاد شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بیکاری را بزرگ‌ترین معضل استان عنوان کرد و گفت: تقویت و توسعه زیرساخت مرزهای استان کرمانشاه در اولویت قرار دارد و باید در این زمینه هدفمند عمل کنیم، چرا که وجود پنج مرز در استان کرمانشاه و تقویت آنها می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد استان داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی