صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

آشنایی بیشتر مخاطبان با آثاری درباره امام حسین(ع)
صفحه اینستاگرام منتسب به مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا به آثار دینی و مذهبی مربوط به امام حسین(ع) اشاره کرده و در این زمینه تعدادی کتاب برای آشنایی بیشتر مخاطبان توصیه و معرفی کرده است و در این باره نوشته: در کنار شورمحرم اینها را هم بخوانید. بنده سال‌هاست که درباره زندگانی امامان معصوم(ع) و حضرت امام حسین(ع) کارکرده و زحمت کشیده‌ام، لذا با آگاهی کامل به شما می‌گویم که هیچ کتابی همانند «خصائص الحسینیه» ویژگی‌ها و خصوصیات امام حسین(ع) را از جنبه‌های روحی ننوشته است. کتاب «موسوعه العتبات المقدسه» که 10 جلد است، کتاب نفیسی است در خصوص تاریخ کربلا. کتاب دیگری هم به نام « تراث کربلا» اثر سلمان هادی طعمه است که تاریخ اختصاصی کربلاست. کتاب دیگر«تاریخ مدینة الحسین(ع)» نوشته مصطفی آل کلیدار است. همه این کتاب‌ها مفید است و توصیه می‌کنم به عزاداران گرامی در کنار شور، عاطفه و احساس، کتاب‌هایی هم که درباره تاریخ کربلاست، مطالعه کنند.
 
جنایتی تازه از صهیونیست‌ها
سعید مستغاثی، مستند‌ساز و منتقد سینما، تازه‌ترین استوری‌های خود را به بازنشر مطالب و عکس‌هایی درباره جنایات رژیم صهیونیستی اختصاص داده که یکی از این تصاویر درباره بمباران شدید شهر غزه همزمان با پیشروی تانک‌های اسرائیلی است. او نوشته است: «حداقل 16 نفر در حمله به مدرسه‌ای در غزه کشته شده‌اند.» او در همین رابطه تصویری از یک پایگاه اطلاع‌رسانی فلسطینی منتشر کرده و درباره‌اش نوشته است: «آخرین حرف‌های هند رجب، کودک فلسطینی که به همراه خانواده‌اش توسط تانک‌ها محاصره شده و به قتل رسیده است: تانک‌ها در کنار من هستند. من از تاریکی می‌ترسم.» البته او پست اصلی را هم به اشتراک گذاشته؛ تصویر و مطلب کوتاهی که با واکنش‌های مختلف جهانی روبه‌رو شده که ترجمه برخی از آنها در ادامه آمده است. یک کاربر امریکایی در واکنش به جنایات اسرائیلی‌ها در حمله اخیرشان بویژه درباره کودکی که به آن اشاره شد، نوشته است: «آنان بهای این کارشان را پرداخت خواهند کرد!» فرد دیگری نوشته است: «هرگز فراموش نکنید و نبخشید.» یک کاربر عرب هم نوشته است: «نسل‌کشی فلسطینی‌ها را تمام کنید، سرزمین‌مان را رها کنید!» افراد بسیار دیگری نیز از ملیت‌های مختلف # فلسطین- آزاد را به انگلیسی به اشتراک گذاشته‌اند. یک کاربر فرانسوی هم نوشته است: «جهان این جنایت‌ها را فراموش نمی‌کند. اینکه چه کسانی آن را مرتکب شدند و چه کسانی آن را نادیده گرفتند!» کاربر دیگری هم نوشته است: «روزی صهیونیست‌ها تاوان تمام جنایت‌هایی را که مرتکب شده‌اند پس می‌دهند.»

بازیگرانی که از مختارنامه جا ماندند
با آغاز ماه محرم و پخش تولیدات فرهنگی و هنری در این زمینه، بار دیگر حواشی فیلم «مختارنامه» در فضای مجازی داغ شده است. پروژه عظیمی که نام خیلی از بازیگران آن برده شد، اما خودشان نیامدند. حالا همه می‌دانیم نقش مختار به فریبرز عرب‌نیا رسید؛ نقشی که از ابتدا میرباقری برای جمشید هاشم‌پور نوشته بود. رضا استادی مسئول روابط عمومی سریال «مختارنامه» به تازگی کتابی با عنوان «پرونده مختارنامه» منتشر کرده و به واسطه مسئولیتش در این پروژه به اطلاعات و اسناد مهم و جالبی دسترسی داشته و بر آن بوده تا به این سؤال جواب دهد که «مختارنامه» چطور ماندگار شد و چگونه پس از سال‌ها طراوت خود را حفظ کرده؟
در صفحه ۸۱ کتاب نوشته شده: «میرباقری برحسب عادت همیشگی که نقش‌ها را بر اساس بازیگران می‌نویسد، فیلمنامه مختارنامه را هم براساس شخصیت جمشید هاشم‌پور نوشته بود. هاشم‌پور برای بازی در این نقش درخواست دستمزد ۱۴۰ میلیون تومانی می‌کند که مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. گروه کارگردانی «مختارنامه» برای نقش جاریه، همسر عمر سعد با هدیه تهرانی تماس می‌گیرد و به ادعای کتاب، تهرانی بدون خواندن فیلمنامه نقش جاریه را می‌پذیرد، فقط به شرط اینکه محمدرضا شریفی‌نیا در سریال حضور نداشته باشد. در نهایت این همکاری ممکن نمی‌شود و نقش به ماه‌چهره خلیلی می‌رسد. حمید فرخ‌نژاد، علیرضا شجاع‌نوری، فرامرزقریبیان، عزت‌الله انتظامی، سیاوش طهمورث، رضا بابک، محمود پاک‌نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثوقی دیگر گزینه‌های این فیلم بودند که هر کدام به دلایلی یا کهولت سن یا همکاری با پروژه‌های دیگر شانس حضور در این سریال را از دست دادند.
 
همچنان از روشنایی ذهن او نور می گیرم
یک سال از رفتن احمدرضا احمدی از  دنیای شعر و نقاشی می گذرد.  کوروش سلیمانی با یادآوری این روز در صفحه مجازی‌اش نوشته است: هر انسانی در عمر خویش چنان بخت‌یار می تواند باشد تا با کسانی مواجه شود که به راه او نور ببخشند، جانش را فربه تر و توانش را برای زیستن و مبارزه کردن بیشتر کنند. به او نگاه ‌و بینش ببخشند تا بهتر و زیباتر این سرای سپنج را تماشا کند. به او راه مهربانی بیاموزند … راه امن تر کردن جهان … راه چگونه زیستن و چطور برکشیدن … در تمام عمرم تعداد این آدم‌ها برای من شاید بیشتر از شش، هفت نفر نباشد و در این میان احمدرضا احمدی یکی از اثرگذارترین آنها بوده و هست. گرچه سالی است که پیرمرد مهربان با بال‌های بزرگ و‌ سفیدش که تنها به شعر و رنگ آغشته بود به آسمان پرواز کرده اما من همچنان از روشنایی ذهن او نور می گیرم و از وسعت سفره هنر و مهربانی او رزق برمی چینم. یادت بخیر آقای احمدی عزیز …

جستجو
آرشیو تاریخی