حبس و شلاق مجازات سارقان خانه مرد صراف

گروه حوادث-مرضیه همایونی/ سارقان گاوصندوق خانه مرد صراف پس از محاکمه به حبس، رد مال و شلاق محکوم شدند.

به گزارش ایران، اوایل سال گذشته مرد صرافی در تماس با پلیس از سرقت 5 میلیاردی گاوصندوق خانه‌اش خبر داد. به‌دنبال اعلام این خبر، تیم تحقیق راهی محل که ساختمانی در شمال تهران بود؛ شده و در تحقیقات مرد صراف گفت: من صراف سیار هستم و پول‌های هم‌ولایتی‌هایم را از آنها گرفته و به خانواده‌های‌شان در افغانستان انتقال می‌دهم. گاهی اوقات هم آنها در ازای پول‌های‌شان دلار می‌گیرند. روز حادثه مرد جوانی در تماس با من مدعی شد مقداری پول دارد که آنها را می‌خواهد به دلار تبدیل کند. شب حادثه به همراه دو نفر از دوستانم داخل خانه نشسته بودیم که زنگ در را زدند، با این تصور که خریدار دلارهاست بدون این‌که سؤالی کنم در را برای‌شان باز کردم. اما ناگهان چهار مرد نقابدار با چاقو و چماق وارد شده و با تهدید دست‌ها و پاهای من و دوستانم را بسته و گاوصندوق خانه را که 5 میلیارد تومان پول، دلار و سکه داخل آن بود به سرقت بردند.
کارآگاهان پلیس در نخستین گام، دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت را بازبینی کردند. دوربین‌ها نشان می‌داد 5 مرد از خودروی پرایدی با پلاک مخدوش پیاده شدند و یک نفر از آنها در نزدیکی خودرو به زاغزنی ایستاد و 4 نفر دیگر وارد ساختمان شده و دقایقی بعد با گاوصندوق خارج شدند.
در مرحله بعدی از تحقیقات، کارآگاهان تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌های مداربسته را به شاکی نشان داده و مرد صراف گفت: لباسی که مرد زاغزن به تن دارد و جثه او خیلی شبیه مردی به نام نظیر است، او چند روز قبل به سراغم آمد و مقداری پول داد و از من خواست به جایش دلار به او بدهم.
در حالی که تحقیقات برای شناسایی مرد افغانستانی ادامه داشت این‌بار مرد کارخانه‌داری با پلیس تماس گرفت و از سرقت گاوصندوق منزلش با 50 هزاردلار خبر داد. مرد کارخانه‌دار زمانی که مقابل افسر پرونده‌اش قرار گرفت؛ گفت: داخل گاوصندوق خانه‌ام 50 هزار دلار بود و شب گذشته به خاطر کار مجبور شدم در کارخانه بمانم، صبح که به خانه آمدم در ورودی شکسته شده و گاوصندوقم سرقت شده بود.
در این سرقت نیز کارآگاهان تصاویر 5 مرد نقابدار را پیدا کردند که از خودروی پراید با پلاک مخدوش پیاده شده و یکی از آنها به‌عنوان زاغزن در کنار خودرو ایستاده و چهار نفر دیگر مانند سرقت قبل وارد ساختمان شده بودند.
 در این سرقت نیز شاکی، مرد زاغزن به نام نظیر را که کارگرش بود شناسایی کرد.

دستگیری سارقان
با سرنخی که مالباخته‌ها به پلیس دادند نظیر دستگیر شد.
با اطلاعاتی که نظیر داده بود، خیلی زود 4 همدستش بازداشت شده و پس ازتکمیل تحقیقات و با صدور کیفرخواست، پرونده برای صدور حکم به شعبه 13 دادگاه کیفری یک ارسال شد.
 5 متهم این پرونده در دادگاه پای میز محاکمه رفته و به دفاع از خود پرداختند. درنهایت قضات دادگاه کیفری برای دو نفر از آنها مجازات 10 سال حبس، رد مال و شلاق و برای سه متهم دیگر 5 سال حبس، رد مال و شلاق در نظر گرفتند.

آرزوهای  بربادرفته
متهم افغانستانی درباره انگیزه خود از سرقت‌هایش گفت: در ولایت خودمان عاشق دختری بودم و دلم می‌خواست با او ازدواج کنم. اما وضع مالی‌ام خوب نبود و به همین دلیل تصمیم گرفتم به ایران بیایم و کار کنم.
با همدستانت چطور آشنا شدی؟
آنها هم چهار کارگر بودند که به آنها پیشنهاد سرقت دادم. خانه‌هایی که چراغ‌شان خاموش بود را انتخاب می‌کردیم و به شیوه توپی زنی درها را شکسته و وارد خانه‌ها می‌شدیم. اگر هم کسی خانه بود دست و پای افراد داخل خانه را می‌بستیم و سرقت‌مان را اجرا می‌کردیم. البته دو نفر از مالباخته‌ها را از قبل می‌شناختم.
 با گاوصندوق‌ها چه می‌کردید؟
به سرخه حصار می‌بردیم و پس از شکستن آنها فقط پول، دلار، سکه و ارز را سرقت می‌کردیم و باقی مدارک را در سطل زباله می‌انداختیم.

جستجو
آرشیو تاریخی