«ایران» از طرح جدید پارک حاشیه‌ای گزارش می‌دهد

کاهش مشکل همیشگی جای پارک در

مهسا قوی قلب
خبرنگار


پیدا کردن جای پارک حالا چند سالی است که به یکی از بزرگترین مشکلات شهروندان تهرانی تبدیل شده تا جایی که در بسیاری از مناطق تهران حدود یک ساعت زودتر از موعد مورد نظر باید در محل حاضر باشی تا بتوانی جای پارک پیدا کنی. به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در پنج سال آینده برای رفع کمبود پارکینگ در پایتخت و آزادسازی ظرفیت شبکه معابر از پارک خودروها در کنار معابر شریانی شهر به حداقل ۹۸ هزار فضای پارک به‌صورت عمومی و مکانیزه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در کنار ساماندهی فضای‌پارک‌های حاشیه‌ای نیاز داریم.
شهریار افندی‌زاده با اشاره به اینکه ۳ هزار و‌ ۷۰۰ فضای پارک عمومی و مکانیزه توسط سازمان حمل ‎و ‌نقل و ترافیک شهر تهران درحال ساخت است، توضیح می‌دهد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا افق سال ۱۴۰۸ نیاز است که حداقل ۹۸هزار فضای پارک به‌صورت پارکینگ‌های‌عمومی و مکانیزه ساخته شود. با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده تعداد فضای پارک‌های مورد نیاز خودرو می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار استفاده از منابع‌مالی شهرداری تهران ساخته شود. همچنین علاوه برساخت فضای پارک‌های عمومی، باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، ساماندهی حدود ۱۲۰ هزار فضای پارک‌حاشیه‌ای در معابر شریانی شهر تهران، در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است که از این تعداد، ساماندهی۳۰ هزار فضای پارک‌حاشیه‌ای در مناطق ۱، ۴ و ۵ توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران و شهرداری مناطق مذکور با همراهی پلیس راهورتهران بزرگ آغاز شده است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با بیان اینکه مطالعات جامع پارکینگ شهر تهران در حال بروزرسانی است، می‌گوید: میزان پیش‌بینی انواع فضای پارک که شامل فضای پارک‌های عمومی، مکانیزه، اختصاصی و حاشیه‌ای است با اعمال برنامه‌های مدیریت شهری، ساخت و توسعه پارکینگ، در نظر گرفتن تکمیل خطوط مترو، اتوبوسرانی و نقش کاربری‌های خاص و عمده جاذب سفر به دست می‌آید. با توجه به نتایج مطالعات، بیشترین میزان کمبود پارکینگ برای مناطق دو، سه و چهار شهر تهران است که نواحی پیشنهادی برای توسعه و ساخت پارکینگ‌های عمومی و مکانیزه نیز بر اساس میزان کمبود فضای پارک اولویت‌بندی شده‌ است.

برنامه‌های پیشنهادی در جهت کاهش ترافیک
افندی‌زاده به برنامه‌های پیشنهادی در جهت بهبود شرایط پارکینگ و کاهش مشکلات ترافیکی در بستر این مطالعات اشاره می‌کند که عبارتند از: تأمین یا توسعه پارکینگ در کاربری‌های خاص نظیر بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (در صورت عدم امکان تأمین یا توسعه پارکینگ در محدوده کاربری، در شعاع ۵۰۰ متری یا در شعاع پیاده‌روی مناسب، پارکینگ مورد نیاز تأمین می‌شود.)، تأمین پارکینگ با ساخت و توسعه پارکینگ‌های مکانیزه با توجه به ویژگی‌های خاص سیستم پارکینگ مکانیزه همچون مساحت کم زمین مورد نیاز، تأمین حداکثر فضای پارک در واحد سطح، امکان تهیه و ساخت در بازه زمانی کوتاه‌مدت، هزینه ساخت کمتر نسبت به سازه‌های رمپی بتنی و قابلیت جابه‌جایی و انتقال آنها، ساخت پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای (برنامه‌هایی همچون در نظر گرفتن مشوق‌های مالی، تسهیل در فرایندهای قانونی و اداری، امکان ایجاد خدمات رفاهی خرد مقیاس و یا تبلیغات محیطی).
افندی‌زاده همچنین به سایر برنامه‌های پیشنهادی اشاره کرد که از آن جمله می‌توان از ساخت و توسعه پارک ‌سوارها از ورودی‌های شهر تهران جهت کنترل ورود مسافران شهرهای اقماری با خودرو شخصی به داخل شهر (با هدف تأمین دسترسی آسان مسافران به ایستگاه‌های حمل‌ و نقل همگانی و ادامه سفر با سیستم حمل‌ و نقل همگانی)، در ایستگاه‌های حمل‌ و نقل همگانی انبوه‌بر و یا حلقه محدوده کنترل آلودگی هوا جهت تسهیل دسترسی به ایستگاه‌های حمل‌ و نقل همگانی(ایجاد پارکینگ‌های مجهز در نواحی جاذب سفر با تأمین دسترسی آسان به سیستم حمل‌ و نقل همگانی با هدف ترغیب مسافران به استفاده از وسایل نقلیه همگانی برای تردد در محدوده طرح ترافیک)، استفاده از ابزارهای مدیریت پارکینگ برای مدیریت تقاضای سفر با خودروی شخصی (همانند قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای و اعمال محدودیت زمانی یا مکانی پارک)، افزایش اندک عرضه پارکینگ در محدوده مرکزی شهر به دلیل پوشش مناسب خطوط حمل‌ و نقل همگانی در جهت کاهش استفاده از خودروی شخصی و افزایش مطلوبیت سفر با حمل‌ و نقل همگانی و تشویق شهروندان به استفاده از پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای بویژه در پارک‌های طولانی مدت نسبت به پارک حاشیه‌ای خودرو در معابر (مانند ارائه تعرفه‌های ترجیحی، تخفیف در هزینه‌ها برای پارک‌های طولانی‌مدت، ارائه اشتراک‌های ماهانه یا سالانه)، نام برد. بسیاری از موارد یاد شده می‌توانند رانندگان خودروهای شخصی را به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ترغیب کنند و از این طریق می‌توان به کاهش ترافیک در سطح شهر نیز کمک شایانی کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۳