صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

شورای نگهبان صحت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرد

پیام‌ها و پیشنهادهای شخصیت‌ها به پزشکیان

صحت انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته از سوی شورای نگهبان تأیید شد. حالا در شرایطی که مسعود پزشکیان برای بر عهده گرفتن رسمی اختیارات ریاست قوه مجریه تنها یک تنفیذ و تحلیف فاصله دارد، ریاست جمهوری او از سوی چهره‌ها و تشکل‌های مختلف کشور مورد استقبال قرار گرفته و سیل پیشنهادها و توصیه‌ها در کنار اعلام آمادگی برای همکاری با دولت او برای بهبود شرایط کشور در جریان است. همچنان که مقامات عالی دیگر کشورها نیز در پیام‌های تبریک خود به رئیس‌جمهور جدید ایران بر تمایل‌شان برای تعامل با دولت او تأکید می‌کنند.
 
توصیه به شایسته‌سالاری
نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران که در نخستین سخنرانی پس از انتخابش بر همگرایی و وفاق ملی و بهره‌گیری از بدنه علمی کارشناسی و تخصصی کشور برای پاسخگویی به مطالبات مردم تأکید کرد، روز گذشته مخاطب پیام‌های متعددی بود که از اعلام آمادگی نهادهای مختلف و حتی تشکل‌های سیاسی رقیب برای همکاری با دولت او و استقبال از ایده وفاق و همگرایی ملی حکایت داشت. علاوه بر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران که در پیام‌های تبریک خود بر آمادگی نیروهای مسلح برای کمک به دولت چهاردهم تأکید کردند، ارسال پیام‌های تبریک از سوی مسئولان نهادهای مختلف و شخصیت‌های سیاسی با مضمون اعلام آمادگی برای همکاری با رئیس‌جمهور منتخب ادامه داشت. دریابان علی شمخانی و علی لاریجانی از مشاوران مقام معظم رهبری، احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و جامعه روحانیت مبارز از جمله چهره‌ها و تشکل‌هایی بودند که روز گذشته پیام‌های تبریک‌شان منتشر شد. برخی تشکل‌های متعلق به جبهه انقلاب هم به‌رغم رأی نیاوردن نامزد مورد حمایت‌شان بر همکاری با دولت پزشکیان تأکید کردند و در عین حال توصیه‌هایی به او داشتند. چنانکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در پیام خود ابراز امیدواری کرد، رئیس‌جمهور جدید شایسته‌سالاری را بر تعلق افراد به گروه‌های سیاسی ترجیح دهد. شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای تأکید کرد، منتخب انتخابات می‌تواند به هر شکل که تمایل دارد، از کمک‌ها، مشورت‌ها و ظرفیت این تشکل بهره‌مند شود.
 
اعلام آمادگی جهان برای تعامل با دولت جدید
ارسال پیام‌های تبریک از سوی مقامات عالی دیگر کشورها به مناسبت انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری روز گذشته نیز ادامه داشت و بسیاری از آنها بر آمادگی خود برای تعامل با دولت جدید ایران تأکید کردند.
از جمله «نبیلا ماسرالی» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اعلام کرد: آماده تعامل با دولت جدید ایران در راستای سیاست تعامل حیاتی اتحادیه اروپا هستیم. «ادموند چیریلی» معاون وزیر خارجه ایتالیا هم در بیانیه‌ تبریکی بر امیدواری خود برای تقویت روابط دیپلماتیک با ایران بویژه در راستای دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه تأکید کرد.
«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن هم در پیامی ابراز امیدواری کرد که ایران نقش سازنده‌ای در صلح و ثبات منطقه غرب آسیا ایفا کند و هماهنگی با دیگر کشورها را ارتقا دهد.
«یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی، «قربانقلی بردی محمدوف» رهبر ملی مردم ترکمن و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، «مهدی المشاط»رئیس شورای عالی سیاسی یمن، وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان (طالبان)، «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، «قاسم توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا از جمله دیگر مقاماتی بودند که با ارسال پیام‌هایی خواستار تقویت همکاری با دولت جدید ایران شدند.
 
واکنش‌های جدید رسانه‌ای
در عین حال برخی رسانه‌ها هم به تحلیل تأثیر نتیجه انتخابات ایران بر مناسبات دیپلماتیک ایران و جهان پرداختند. رسانه امریکایی نیوزویک در تحلیلی نوشت: پیروزی مسعود پزشکیان در سطح بین‌المللی با خوشبینی محتاطانه‌ای مواجه شده است. تحلیلگر این رسانه البته یادآور شد که بعید است پزشکیان و تیمش تغییر زیادی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد کنند. تارنمای «یو اس ای تودی» هم با پیش‌بینی تأثیر رئیس‌جمهور جدید ایران بر لحن کلی سیاست داخلی و خارجی ایران، نوشت: یک جراح قلب ناشناخته که برای روابط محدود و نزدیک‌تر با غرب و برخی اصلاحات در قوانین ایران تبلیغات انتخاباتی داشت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

سخنگوی شورای نگهبان: امانتدار آرای مردم بودیم
روز گذشته هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا به لحاظ قانونی و شرعی همواره از آرای مردم به عنوان حق‌الناس صیانت می‌کند، گفت: هیچ شکایتی از سوی نامزدها اعلام نشده و در شکایت‌های مردمی هم گزارشی مؤثر در نتیجه انتخابات دریافت نشده است.  وی از تأیید صحت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم خبر داد و درباره روال برگزاری مراسم تنفیذ، گفت: بعد از تأیید صحت انتخابات توسط این شورا، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود، اعضا  آن اعتبارنامه را امضا و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند.
 بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد. طحان‌نظیف در عین حال یادآور شد: برابر قانون، آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است و دوره چهار ساله از آن روز آغاز می‌شود.

 

بــــرش

اعلام جزئیات جدید انتخابات از سوی وزارت کشور
اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، آخرین آمار مربوط به میزان مشارکت در حوزه‌های باقی‌مانده را اعلام کرد. بر اساس این آمار، ۸۸ هزار و ۳۲۵ نفر از ایرانیان خارج کشور در مرحله دوم انتخابات مشارکت داشتند که از این آرا ۳۶ هزار و ۱۶۹ نفر به مسعود پزشکیان و ۵۰ هزار و ۲۰۶ نفر به سعید جلیلی رأی داده‌اند. اسلامی تعداد آرای باطله مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در شعب خارج از کشور را نیز یک‌هزار و ۹۵۰ رأی اعلام کرد. همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور در استان تهران از مجموع 3 میلیون و 970 هزار و 220 رأی که به معنای مشارکت 39.7 درصدی واجدان شرایط در این استان است، پزشکیان 2 میلیون و 196 هزار و 357 رأی را به خود اختصاص داده، اما در خوزستان از مجموع یک میلیون و 569 هزار و 413 رأی مأخوذه که به معنای مشارکت 40.7 درصدی است؛ تنها 714 هزار و 550 رأی برای پزشکیان به صندوق ریخته شده است. در سیستان و بلوچستان هم 51 درصد واجدان شرایط رأی دادند که از مجموع 969 هزار و 164 رأی آنها، 654 هزار و 639 رأی به پزشکیان اختصاص یافته؛ آذربایجان غربی هم مشارکت 53 درصدی داشته و از مجموع یک میلیون و 318 هزار رأی، پزشکیان توانسته یک میلیون و 113 هزار و 937 رأی را از آن خود سازد. در کرمانشاه نیز نرخ مشارکت 42.2 درصد بود که از مجموع 688 هزار و 497 رأی، 477 هزار و 762 رأی به نام پزشکیان بوده است. نرخ مشارکت انتخاباتی در استان قزوین هم 51.36 درصد بوده و از مجموع 492 هزار و 270 رأی اخذ شده در این استان، 258 هزار و 7 رأی برای پزشکیان بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی