صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

احترامم به امام حسین(ع) حال خوب بچگیامه
رضا صادقی در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، متنی را در قالب عکس منتشر کرده است. او گفته، احترام به امام حسین (علیه السلام) او را به حال و هوای بچگی می‌برد. او متنی را در قالب عکس‌نوشته منتشر کرده  و نوشته است: «این باور منه، نیازی به تأیید ندارم. غمی هم از تعطن و حرفم نیست. احترامم به حسین حال خوب بچگیامه. والسلام.» در این عکس‌نوشته آمده است: «تو زندگی منی، تو عزیز منی. توهین کنن، همه عالم مسخره‌ام کنن، جلوم وایسن، طعنه بزنن، تو کس و کار منی. همه دارایی منی. من که از تو دست بر نمی‌دارم.»
 
حب وطن
بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان حول موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است. یکی از داغ‌ترین مباحث، واکنش تهاجمی تحریم‌کنندگان خارج از کشور جلوی کنسولگری ایران است. کاربری با بازنشر ویدیویی که در آن یک ایرانی جلوی لگدمال شدن پرچم کشورمان توسط معترضان را گرفته و آن را از زیر پای آنها بیرون می‌کشد، نوشته: «یک تنه رفت برای نجات پرچم وطن» کاربر دیگری آن را ریتوئیت کرده و گفته که «ذخیره می‌کنیم تا یادمون بمونه». کاربر دیگری این حرکت هموطن‌مان را به فداکاری حسین فهمیده تشبیه کرده و آورده: «حرکتی از جنس حرکت اون نوجوون 13 ساله‌ای که به خودش نارنجک بست رفت زیر تانک...». کاربر دیگری به نام زهرا احساساتش برای این تصویر را با این عبارات از نادر ابراهیمی واگویه کرده است: «به ایمان قَسَم، به عشق، به آزادی، به حقیقت، به شرف و به خدایی خدا قسم که در قلب آن کس که خانه‌اش را می‌خواهد، زادگاهش را دوست دارد، و حب وطن فراوان دارد، همیشه نوری هست، همیشه چراغی، شعله‌ای، روشنایی بی‌پایانی...» کاربری به نام سیدعماد در واکنش به این ویدیو، تصاویری از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس منتشر کرده و نوشته: «این پرچم به غرش شیران افراشته است. شیر را از زوزه شغال باکی نیست.» شهاب هم گفته: «منتقد سفت و سخت نظام هستم ولی این فیلم حالم رو بد کرد. اشکم رو درآورد...داغی خون کسایی که پای بلندی این پرچم ریخته شده روی سر و صورتم احساس کردم... چرا اینجوری شدید شماها؟ یونجه کدوم طویله رو خوردید که نماد هشتاد و چند میلیون جمعیت رو لگدمال می‌کنید؟»
 
فلسطین امروز قطب‌نمای شرف است
پرستو علی‌عسگرنجاد با انتشار ویدیویی از پرچم فلسطین بر فراز پل کهن موستار، معروف‌ترین نقطه گردشگری بوسنی نوشته است: «‎این همه سال فریاد زده بودیم، اما در ایران. ‎با زبان روزه، هر سال روز قدس خشممان را در خیابان‌های ایران مشت کرده و به هوا پرتاب کرده بودیم. ‎ما یک عمر کنار فلسطین ایستاده بودیم، در کشوری که چهل‌وپنج سال است با دولت و ملتش که ماییم، کنار فلسطین ایستاده. ایران چنان با فلسطین برادر و خون‌شریک است که حمایت ما از فلسطین، بدیهی بود، شناسنامه‌مان بود، ملیتمان، قوت روزانه‌مان. ‎حالا مرزها را هل دادیم و دورتر بردیم. ‎بر فراز پل کهن موستار، معروف‌ترین نقطه گردشگری بوسنی ایستادیم و برای فلسطین صدا بلند کردیم. ما شانه‌به‌شانه بوسنیایی‌ها ایستادیم، کنار برادران و خواهران مسلمانمان که امروزِ غزه را سی‌ودوسال پیش، زیسته‌اند، کنار مردمی که خاطرات نسل‌کشی آنها به دست صرب‌ها، تا ابد روی دل‌هایشان، روی سنگ‌های سفید آرامستان‌هایشان آماس کرده. از شما چه پنهان، بلندکردن صدا برای فلسطین، بیرون از مرزهای ایرانی که همیشه پای فلسطین ایستاده، مثل یک نشان افتخار، نشست روی سینه خاطراتمان؛ بخصوص وقتی دیدیم خود بوسنیایی‌ها پیش از ما ذوق کردند و ویدیوها را پیش چشم کشاندند، بخصوص وقتی از ورای پرچم فلسطین بر فراز موستار، سر چرخاندیم و دیدیم گردشگران با ملیت‌ها و پوشش‌های مختلف پشت ما ایستاده‌اند و همراهمان شعار می‌دهند و تشویقمان می‌کنند. ما فریاد زدیم: «From the river to the sea/ Palestine will be free» و رودخانه موستار صدای ما را تا آب‌های آزاد جهان برد. فلسطین امروز قطب‌نمای شرف است. ‎شکر که سمت درست تاریخ ایستاده‌ایم.»
 
صحنه باشکوه حر شدن
عادت کرده‌ایم که هر سال با فرارسیدن ماه محرم، فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش بار دیگر در کانون توجه قرار بگیرد. یکی از ویدیوهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته سکانس توبه حُر در این فیلم سینمایی است. یکی از صفحات سینمایی با انتشار این سکانس از فیلم نوشته است: صحنه‌ای باشکوه‌تر از پیوستن حُر به سپاه امام حسین(ع) در قیام عاشورا پیدا نخواهید کرد اگر بفهمید همان که راه بر او بست در آخرین لحظات ولایت مولا را پذیرفت و آن را به بندگی زر و زور ترجیح داد. وی با عزمی راسخ شهد شهادت را لاجرعه سرکشید و با این تصمیم جای پایش را در تاریخ اسلام، به نیکی ماندگار کرد. نقل است امام وقتی بالای بدن پاره‌پاره او رسید، خاک از سر و صورت حُر پاک کرد و فرمود: «تو همان گونه که مادرت تو را حُر نامیده است در دنیا و آخرت، حر و آزاده‌ای»
جستجو
آرشیو تاریخی