صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۹

حوادث جهان

 ۱۰ کشته و ۴۲ مصدوم
در تصادف اتوبوس گردشگران
 پلیس محلی و خدمات پزشکی برزیل اعلام کردند که بر اثر برخورد اتوبوس توریستی با ستون سیمانی در بزرگراهی در ایالت سائوپائولو برزیل، حداقل ۱۰ نفر کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند.به گزارش رویترز، اتوبوس حامل گردشگران از شهری که بزرگ‌ترین پناهگاه کاتولیک برزیل در آن قرار دارد، در حرکت بود.سخنگوی دفاع مدنی اعلام کرد مجروحان که حال پنج نفر از آنها وخیم است، در مراکز درمانی شهرهای سوروکابا و ایتاپتینینگا تحت مداوا هستند.بر اساس بیانیه آژانس حمل و نقل ایالتی سائوپائولو، راننده جان سالم به در برد و گفت که به طور عادی رانندگی می‌کرده، اما اتوبوس دچار یک خرابی مکانیکی و قفل شدن فرمان شد.
 
جان باختن یک گردشگر روسی بر اثر سقوط
 دختر ۲۹ ساله با مادرش در امتداد شیب در استراحتگاهی در نزدیکی سوچی قدم می‌زد. ناگهان توده‌ای برفی به وزن چندین تن از کوه به پایین سرازیر شد. هر دو نفر از مسیر خارج شدند. مادر خوش شانس بود و آسیب زیادی ندید، اما دختر دچار آسیب و در بیمارستان بستری شد و تلاش پزشکان برای نجات او ناموفق بود.

کشف ویلاهای مدفون «عصرآهن» در انگلستان
 باستان‌شناسان با بررسی چندین هکتار زمین در انگلستان، بقایای ویلاهای رومی و همچنین در همین اراضی محوطه‌های زراعی «عصر آهن» را کشف کردند. به گزارش گاردین، بررسی باستان‌شناسی در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از «شراپ‌شر»، شهرستانی واقع در انگلستان به شناسایی تعداد زیادی از بقایایی که قبلاً ناشناخته بودند، از جمله بقایای دو ویلای بزرگ رومی و چندین محوطه زراعی «عصر آهن» منجر شد. در این بررسی ژئوفیزیکی، بزرگترین بررسی که تا کنون توسط بنیاد «نشنال تراست» انجام شده است، از فناوری اسکن زمین برای نقشه‌برداری از مشخصه‌های کشف‌نشده نزدیک به محل شهر رومی «Wroxeter»، درست در جنوب شهر امروزی «شروزبری» استفاده شده است. باستان‌شناسان علاوه‌بر دو ویلای مدفون که در اسکن با شکلی بسیار واضح و هشت مزرعه ماقبل تاریخ مشخص می‌شوند، شواهدی از گورستان رومی، شبکه جاده‌ای رومی و بقایای مرتبط با تالار بزرگ آنگلوساکسون که قبلاً شناسایی شده بود نیز پیدا کردند. به گفته باستان‌شناسان فقط ۶ مورد دیگر از ویلاهای رومی با چنین ابعاد بزرگی در «شراپ‌شر» کشف شده است و از این‌رو بقایای کشف‌شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. علاوه‌بر این محوطه‌های زراعی «عصر آهن» که در اسکن زمین به وضوح نشان داده شده، کشف شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی