صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهار - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام شد

پیام‌های تبریک رهبران منطقه و جهان به رئیس جمهور منتخب ایران

مقامات کشورهای مختلف در پی انتخاب مسعود پزشکیان از سوی مردم به عنوان رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران در پیام‌های جداگانه‌ای این انتخاب را به او تبریک گفتند. ملک سلمان و
بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی از نخستین مقام‌هایی بودند که پیام تبریک خود را برای رئیس جمهور منتخب ایران ارسال کردند. پادشاه عربستان در پیام خود تأکید کرد که ریاض مشتاق ادامه توسعه روابط میان دو کشور و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت و خاطرنشان کرد که روابط بین روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است.
شی جین ‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز در پیامی انتخاب پزشکیان را تبریک گفت.
 نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در پیامی ضمن تبریک ریاست جمهوری اسلامی ایران به پزشکیان تأکید کرد که دهلی نو چشم انتظار همکاری نزدیک با تهران و تقویت بیشتر روابط گرم و دیرینه‌ به نفع دو ملت و منطقه است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم در پیامی به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران پیروزی او در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت و بیان کرد که در دوره او همکاری میان ایران و ترکیه بیش از پیش استحکام خواهد یافت. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان از دیگر سرانی بود که در پیام تبریک خود به رئیس جمهور منتخب ایران از او دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند. مقام‌های بلندپایه پاکستان شامل آصف علی زرداری رئیس جمهور، شهباز شریف نخست‌وزیر و سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی ساعاتی پس از اعلام پیروزی پزشکیان، طی پیام‌های جداگانه انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور ایران را تبریک گفتند.
محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان حاکم امارات هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به توسعه همکاری میان امارات و ایران در دوره پیش‌رو ابراز امیدواری کرد. در همین راستا شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی با انتشار یک پیام به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس، پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. همچنین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در پیام تبریک خود برای رئیس جمهور منتخب ایران آرزوی موفقیت کرد. حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین نیز از جمله رهبران کشورهای عربی بود که در پیامی به پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. در همین راستا شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، عبداللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور عراق و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق انتخاب پزشکیان را تبریک گفتند. علاوه بر اینها نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در پیام‌های تبریک خود به رئیس جمهور منتخب ایران بر تداوم تقویت همکاری‌ها با ایران در سایه فعالیت رئیس جمهور جدید این کشور تأکید کرده‌اند. وزارت خارجه ژاپن و وزارت خارجه کره جنوبی نیز با انتشار بیانیه‌ای انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفتند.
جستجو
آرشیو تاریخی