صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

گزارش خبری

افزایش چهار برابری تراز دریاچه ارومیه

بهره‌برداری از دو طرح مهم صنعت آب استان آذربایجان غربی با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز پنجشنبه در این استان.
بهره‌برداری از «بند و کانال بادین آباد» به عنوان فاز دوم و نهایی بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مهم‌ترین این طرح‌ها به شمار می‌رود. افتتاح عملیات احداث شبکه آبیاری جلدیان و سروکانی با هدف تأمین آب (تحت فشار) اراضی منطقه در سطح ۲۶۰۶ هکتار با سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌هایی است که با حضور وزیر نیرو در استان آذربایجان‌غربی افتتاح شد.
همچنین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از راهکارهای 19 گانه در شورای ملی مدیریت راهبردی مورد تأیید قرار گرفته بود. براین اساس با بهره‌برداری فاز دوم بزرگترین طرح محیط زیستی غرب آسیا و افزودن 180 میلیون مترمکعب آب رودخانه بادین آباد به مخزن سدکانی سیب، در مجموع امکان انتقال سالیانه 480 میلیون مترمکعب آب به منظور تأمین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه فراهم شد. وزیر نیرو در حاشیه این مراسم با بیان این که با اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه امید می‌رود هر سال شاهد افزایش تراز و احیای دریاچه ارومیه باشیم، گفت: پس از این، اقدامات موجود نرم‌افزاری خواهد بود و در مدیریت منابع آب بویژه مصرف آن در بخش کشاورزی و دیگر اقدامات باید طوری عمل کرد که فرایند احیا تکمیل شود. علی اکبر محرابیان بیان کرد: موضوع احیای دریاچه ارومیه از جمله موضوعات مهمی بود که از ابتدای شروع دولت با تأکیدهای رئیس جمهور شهید در دستور کار قرار گرفت. در اولین سفر حضرت آیت‌الله رئیسی و طی بازدیدی که از منطقه انجام شد، طرح‌های بسیاری در این زمینه پیش‌بینی شده بود که در نتیجه تکمیل‌ آنها در دستور کار قرار گرفت. وزیر نیرو ادامه داد: مرحله اول طرح‌های انتقال آب در اسفند 1401 با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید و در همان سفر بر تکمیل این طرح‌ها تأکید شد. وی ادامه داد: در نتیجه طبیعی است که تراز دریاچه ارومیه هر سال مثبت و بالاتر خواهد رفت و شاهد احیا خواهیم بود. در مقایسه با شرایط گذشته باید گفت که حجم آب دریاچه نسبت به مهرماه 4 برابر افزایش را تجربه کرده و مساحت آن هم 3 برابر شده است. وی ادامه داد: امیدواریم با اجرایی شدن این پروژه‌ها که به بهره‌برداری کامل رسیده است، هر سال شاهد افزایش تراز و حرکت سریعتر به سمت احیای دریاچه ارومیه باشیم. وزیر نیرو گفت: طی سه سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد. وی افزود: در دوران کرونا و دوران سخت تابستان 1400 بخشی از مردم با خرید دستگاه ونتیلاتور از مریض خود در خانه مراقبت می‌کردند و قطعی برق در آن زمان چه مصایب بزرگی برای مردم کشور ایجاد کرد.

 

اربعین امسال هم دینار به زائران داده خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال هم مانند سال گذشته دینار به زائران اربعین داده خواهد شد.محمد رضا فرزین در گفت‌وگویی درباره تأمین ارز اربعین سال‌جاری افزود: هیچ مشکلی در تأمین ارز زائران وجود نخواهد داشت.وی ادامه داد: شعب بانک‌ها در همه شهرها و روستاها ارز لازم را برای زائران اربعین تأمین می‌کنند. سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه‌ای درباره ثبت نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی اعلام کرد: ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی از ساعت ۱۰ روز یکشنبه در سامانه سماح آغاز می‌شود و آن دسته از هموطنان که قصد تشرف برای زیارت اربعین دارند، حتماً باید در این سامانه ثبت نام کنند و با انتخاب بسته بیمه‌ای مورد نظر و پرداخت حق بیمه، خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی