صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

از فرانسه تا شعبه اخذ رأی تالار وحدت
آزادی بشیر بی‌آزار در میان موضوعات پر بحث انتخابات یکی از سوژه‌های ترند شده در فضای مجازی است. احسان باقری، عکاس و رئیس خانه عکاسان با انتشار ویدیویی از ورود او به ایران نوشته است: «اینم بشیرمون الحمدلله، مبارکه». کاربری در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشته: «بعد از دیپلمات اسدی و حمید نوری، بشیر بی‌آزار هم با پیگیری‌های مستمر دستگاه دیپلماسی به وطن و آغوش خانواده بازگشت. باز‌ هم خبرهای خوش در راه است...». کاربر دیگری نوشته: «همچون خبر آزادی #حمید_نوری، خبر آزادی #بشیر_بی‌آزار هم دلمون رو شاد کرد. امیدوارم دلمون برای «دیپلماسی باعزت» تنگ نشه...!» بشیر بی‌آزار هم در استوری اینستاگرامش تصویری از ایران اینترنشنال با تیتر «دفتر ریاست جمهوری ایران از آزادی بشیر بی‌آزار، مدیر سابق صدا و سیما، در فرانسه خبر داد» منتشر کرده و نوشته: «تروریست‌های ایران اینترنشنال یک هفته پیش از تصمیم دولت فرانسه برای اجرای حکم اخراج مطلع بودند و خبرنگارشان در پاریس، جمعه گذشته، در جمعی این موضوع را اعلام کرده بود. این در حالی است که تا لحظه انتقالم به فرودگاه شارل دوگول پاریس، نه من از اجرای حکم اخراج خبر داشتم نه وکلای پرونده و نه دیگران. ظاهراً بجز تروریست‌های اینترنشنال که کارفرمای اصلی طرح این پرونده‌سازی بودند، هیچ‌کس از این تصمیم فرانسوی‌ها خبردار نبود! حالا اما همین‌ها جوری تیتر زده‌اند که انگار خودشان هم تازه از این خبر مطلع شده‌اند و قرار است ما فراموش کنیم که دولت فرانسه سگ حلقه به گوش صهیونیست‌های اینترنشنال و اربابان کودک‌کش آنها در تل‌آویو است. الحمدلله که نقشه‌ شوم‌شان عملی نشد!» بشیر بی‌آزار روز جمعه در شعبه اخذ رأی تالار وحدت حاضر شد و سلفی‌های هنرمندان حاضر در این شعبه رأی‌گیری با او از تصاویر وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی بود.
 
اظهار امیدواری برای تداوم تور کنسرت در بناهای تاریخی
اجراهای علیرضا قربانی با تمام واکنش‌ها و جنجال‌هایی که در فضای مجازی داشت به پایان رسید و اتفاقاً ویدیوهای منتشر شده از اجراهای او جزو تصاویر وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی بود. در تازه‌ترین تصاویری که از این خواننده در آخرین اجرای او در این مکان باستانی‌-تاریخی بازنشر شده، قربانی اظهار امیدواری می‌کند که تورکنسرت در بناهای تاریخی ادامه‌دار باشد. او می‌گوید: «با تمام سختی‌هایی که اجرای کنسرت در تخت جمشید، این گهواره تمدن بشریت داشت آن را به سرانجام رساندیم. این اتفاق بدون حمایت وزارت میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مربوطه ممکن نبود. برگزاری کنسرت برای نخستین‌بار در بنای تخت جمشید می‌تواند آغازی برای تورکنسرت‌های بیشتر در دیگر ابنیه‌های تاریخی کشورمان باشد و این روند ادامه پیدا کند. در هنگام چیدمان صحنه مسأله حفاظت از میراث تمدنی ما آنقدر حائزاهمیت بود که بحث سنجش صوت در تخت جمشید را بجد پیگیری کردیم.»
 
قوام روان در ضیافت واژگان
احمد آرام، نویسنده در صفحه اینستاگرامش خواندن کتاب «خانه تسخیرشده» خولیو کورتاسار با ترجمه امید نیک‌فرجام را پیشنهاد کرده است. او در چند خطی برای ترغیب علاقه‌مندان حوزه کتاب نوشته است: «گابریل گارسیا مارکز می‌گوید آثار خولیو کورتاسار را باید به زبان اصلی خواند؛ با این شرط که موسیقی فولکلوریک آرژانتین را دوست داشته باشید. این را گفتم تا اشاره‌ای داشته باشم به داستان حیرت زده «خانه تسخیر شده»؛ داستانی که از پس پشت یک زمان منقبض شده بیرون می‌زند: «راوی و خواهرش ایرنه در خانه‌ای زندگی می‌کنند که ریزریز دارد تسخیر می‌شود آن هم توسط آدم‌هایی که ما فقط صدای پچ پچ‌شان را می‌شنویم. پیرنگ آنقدر ساده است که اگر کسی غیر از کورتاسار آن را می نوشت، بدون شک خط روایی داستان مخدوش می‌شد. هنگام خوانش داستان‌های کورتاسار باید این را بدانیم که اضطراب، وهم و خیال چگونه ما را با اسطوره‌های فانتزی و غیرمعمول روبه‌رو می‌سازد. پیرنگ‌های دورازذهن و غیرقابل پیش‌بینی او مانند زوبینی از مقابل دیدگان ما می‌گذرد؛ اما زوجینی که قوانین زمان را برهم می‌زند تا به خواست نویسنده حرکتی آرام و گاه غیر قابل تصور دارد. تو از زوبین می‌ترسی اما آن حرکت آرام تو را وا می‌دارد قربانی دو چیز بشوی؛ جاذبه جادویی قلم او و تسخیر شدن روح و روانت اگر در این میان آسیبی ببینی بسیار خرسند می‌شوی، زیرا فقط روحت زخمی شده اما روانت در ضیافت واژگان به قوام خواهد رسید.»
جستجو
آرشیو تاریخی