«ایران» از پیشواز عزاداران حسینی برای ایام شهادت سید و سالار شهیدان گزارش می‌دهد

سلام بر محرم

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
فردا اولین روز از ماه محرم است، ماهی که در آن همزمان با تعویض پرچم سرخ گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) با پرچم سیاه، در جای‌جای خیابان‌ها و محله‌های کشور ما نیز پرچم‌های عزاداری برافراشته می‌شوند. در همین راستا در آستانه ماه محرم، بزرگ‌ترین پرچم حسینی کشور با عنوان «سلام بر محرم» در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد تهران به اهتزاز درآمد. سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در این مراسم به مناسبت فرارسیدن بهار پر از باران محرم، گفت: از خداوند طلب می‌کنیم بهار امسال، بارانی‌تر از هر سالی باشد و سرزمین دل و جان‌مان آنچنان حاصلخیز شود که اگر در تقدیر حیات‌مان تا بهاری دیگر نیز نوشته شده بود، لحظه لحظه‌اش را وقف خدمت به ارادتمندان حضرتش کند تا ان‌شاءالله امضای تأیید حضرت مادر(س) و عاقبت‌به‌خیری‌مان را دریافت کنیم. در ادامه این مراسم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم به سخنرانی پرداخت و گفت: هم‌اکنون که ماه محرم فرا می‌رسد نام و یاد شهدا را گرامی می‌داریم و امیدواریم با یک حرکت بزرگ اسلامی همانگونه که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و از محرم آغاز شد؛ انقلاب فلسطین نیز به پیروزی برسد.
چمران با تأکید بر آنکه در ایام محرم دعای مسلمین برآورده خواهد شد، گفت: در ایام محرم قطعاً دعای تمام مسلمین برای آزادی قدس سریع‌تر مستجاب و قدس عزیز به دامان ملت‌های اسلامی بازگردانده خواهد شد.
 
برگزاری نمایشگاه عطر سیب همزمان با محرم
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه «عطر سیب» همزمان با شروع ماه محرم در میدان امام حسین(ع) پایتخت خبر داد.
حمیدرضا خونویی با بیان اینکه نمایشگاه عطر سیب از ۱۴ تا ۲۱ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود، درباره این نمایشگاه توضیح داد: در این نمایشگاه به‌مانند سال‌های گذشته هیأت‌ها و روضه‌های خانگی می‌توانند امکانات مورد نیازشان را برای برگزاری عزای امام حسین(ع) خریداری کنند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه از دو ماه پیش فرآیند ثبت‌نام هیأت‌ها آغاز شده بود، افزود: فرآیندی پیش‌بینی شده و دیگر شاهد این نیستیم که هیأت‌ها مجبور باشند در صف بایستند و کل فرآیند ثبت‌نام، دریافت کارت حمایتی و ارسال کارت‌ها الکترونیکی شده است. امسال بعد از ثبت‌نام هیأت‌ها، با کمک سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران صحت‌سنجی اطلاعات انجام شد و نهایت پنج هزار هیأت به سازمان فرهنگی و هنری معرفی شدند. در قالب پیامک به هیأت‌ها، کارت‌های حمایتی با کمک بانک شهر با اعتبار هشت میلیون تومان به آدرس مسئولین هیأت ارسال شد و بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کارت بانکی فضای ارتباطی ما با هیأت‌ها خواهد بود.
خونویی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیند ثبت‌نام، گفت: با بررسی اطلاعات و ارسال کارت‌های حمایتی، دیگر شاهد صف‌های طولانی در نمایشگاه عطر سیب نخواهیم بود. این کارت‌های حمایتی برای هیأت‌های محلی و روضه‌های خانگی در نظر گرفته شده به این دلیل که هیأت‌های بزرگ بانیان خود را دارند و این رقم برای هیأت‌های محلی است تا بتوانند حداقل‌های نیاز خود را خریداری کنند البته از باب کمک رقم مناسبی است. در این زمینه نیز ۶۰ گروه تأمین‌کننده ملزومات محرم در قالب ۱۱۲ غرفه نمایشگاهی به ارائه خدمات می‌پردازند. او با اشاره به رایگان بودن غرفه‌ها، توضیح داد: شاخص انتخاب، تولیدکنندگان کالای ایرانی هستند که با مناسب‌ترین قیمت کالای با کیفیت به مردم عرضه می‌کنند.
خونویی درمورد رقم ۸۰ میلیون ریالی کمک به هیأت‌ها، گفت: رقم کمک با توجه به تورم می‌تواند بخش کوچکی از نیازهای هیأت‌ها را پوشش دهد اما امسال در نمایشگاه عطر سیب، قطعاً محصولات ارزان‌تر از هر جای دیگر شهر عرضه خواهد شد. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه از برپایی نمایشگاه کتاب متناسب با فضای رویداد عطر سیب خبر داد و افزود: مسابقات کتاب‌محور در نمایشگاه عطر سیب برپا می‌شود البته در صدر کتابخانه تحت پوشش سازمان فرهنگی و هنری، حلقه‌های کتابخوانی نوجوانان ویژه ماه محرم برپا می‌شود.
به گفته خونویی، علاوه بر موارد یادشده در نمایشگاه امسال گوشت و مرغ نیز عرضه خواهد شد و هیأت‌ها می‌توانند اقلام خوراکی مورد نیاز آشپزخانه هیأت را پررنگ‌تر از سال‌های گذشته خریداری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی