انتخابات پارلمانی انگلیس با شکست سنگین حزب محافظه‌کار در برابر حزب کارگر پایان یافت

کارگران؛ فاتحان پارلمان چارلز

 امیر فرشباف
خبرنگار


پس از شکست سنگین محافظه‌کاران از حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس، ریشی سوناک نخست‌وزیر استعفا داد و «کر استارمر» رهبر حزب چپ‌گرای کارگر از سوی چارلز سوم، پادشاه انگلیس، مأمور تشکیل کابینه شد. رهبر حزب کارگر در این پیروزی که پس از 14 سال سلطه محافظه‌کاران رخ داد، در نخستین سخنرانی خود در نزدیکی خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت وعده داد که ثبات را به انگلیس بازگرداند.
به گزارش رویترز، حزب چپ میانه کارگر در انتخابات روز پنجشنبه، اکثریت مطلق آرا برای کسب 650 کرسی را به‌دست آورد. درمقابل، محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک سنگین‌ترین شکست را در تاریخ این حزب متحمل شدند و رأی‌دهندگان، آنها را به‌دلیل بحران‌های مربوط به هزینه‌های زندگی، شکست در مدیریت خدمات عمومی و مجموعه‌ای از رسوایی‌ها مجازات کردند.
بر‌اساس نتایج آرای انتخابات، حزب کارگر ۴۱۲ کرسی، حزب محافظه‌کار ۱۲۱ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۷۱ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۹ کرسی و بقیه احزاب هم ۳۵ کرسی را کسب کردند. طبق آمارهای منتشر شده، حزب محافظه‌کار حدود دوسوم ۳۶۵ کرسی را که در دور قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۹ کسب کرده بود، از دست داد که به‌معنای بزرگ‌ترین شکست این حزب از زمان تأسیسش در قرن نوزدهم میلادی است.
علاوه بر این، چندین چهره شناخته شده محافظه‌کاران مانند لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و چند نفر از اعضای کابینه از جمله وزیران دفاع، آموزش، دادگستری و علوم و نیز «پنی موردانت» معاون پارلمانی دولت سوناک کرسی‌هایشان را در مجلس عوام از دست دادند.
 
استارمر استارت زد، سوناک استعفا داد
کر استارمر در سخنرانی پیروزی حزبش گفت: «تغییر از همین حالا آغاز می‌شود. ما گفته بودیم که به هرج‌و‌مرج پایان می‌دهیم و ورق را برمی‌گردانیم. امروز فصل جدیدی را شروع می‌کنیم؛ مأموریت اصلاح ملی و بازسازی کشورمان را آغاز می‌کنیم.»
به گزارش گاردین، استارمر در این سخنرانی خطاب به هواداران حزب کارگر گفت: شما به ما دستور روشنی داده‌اید و ما از آن برای ارائه تغییرات استفاده خواهیم کرد؛ تغییر برای بازگرداندن خدمت و احترام به عرصه سیاسی و پایان دادن به دوران عملکرد پرجنجال.»
او افزود: ما با چالش‌های امنیتی بین‌المللی مقابله می‌کنیم و متعهد به بازسازی آرام کشور هستیم؛ پس با احترام و تواضع از همه شما دعوت می‌کنم که در رسالت اصلاح ملی به این دولت خدمت بپیوندید.
تقریباً همزمان با این نطق پیروزمندانه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر مغلوب انگلیس، ضمن اعلام استعفا، گفت از رهبری حزب کناره‌گیری خواهد کرد. به گزارش رویترز او در سخنرانی خود، ضمن ابراز تأسف از این شکست گفت: من تمام توانم را صرف مسئولیتم کردم، اما شما پیام واضحی ارسال کردید که دولت انگلیس باید تغییر کند و تنها قضاوت شماست که اهمیت دارد. من صدای خشم و یأس شما را شنیدم و مسئولیت این شکست را برعهده می‌گیرم.»
 
میراث سوناک، مسیر سنگلاخی استارمر
حزب کارگر درحالی مسئولیت تشکیل کابینه را برعهده می‌گیرد که با چالش‌های متعدد و متنوع داخلی و خارجی دست‌و‌پنجه نرم خواهد کرد. به لحاظ سیاسی، انگلیس از سال 2016 و تصویب برگزیت تاکنون، دولت باثباتی به خود ندیده و 4 نخست‌وزیر (ترزا می، بوریس جانسون، لیز تراس و ریشی سوناک) طی 8 سال در این کشور جابه‌جا شدند.
اضافه شدن دیوید کامرون به کابینه سوناک و برعهده گرفتن وزارت خارجه به توصیه چارلز سوم پادشاه این کشور نیز توسط ناظران در راستای بازگرداندن ثبات و قدرت تصمیم‌گیری امنیتی و سیاست خارجی انگلیس‌ها ارزیابی می‌شود. این بی‌ثباتی چند سال اخیر، خصوصاً بعد از مرگ ملکه، در حالی تشدید شده است که خود پادشاه فعلی نیز از سلامت کامل برخوردار نیست و بیماری چارلز مایه نگرانی هیأت حاکمه انگلیس شده است.
ضمن اینکه تاریخ این کشور نشان داده که پادشاهان انگلیسی چندان روی خوشی به «کارگران» نشان نمی‌دهند و به‌لحاظ گفتمانی و خوی اشرافیت تاریخی‌شان، از بازی دادن احزاب سوسیالیست و چپ‌گرا که ادوار بسیار کوتاهی هم موفق به تشکیل کابینه شده‌اند، ابا داشته‌اند.
به لحاظ اقتصادی نیز مشکلاتی همچون افزایش تورم و کاهش استانداردهای زندگی و خدمات عمومی انگلستان را احاطه کرده است. مشکل مهاجران، جنگ اوکراین و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه هم از مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی انگلیس است. دولت انگلیس به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان اوکراین و رژیم صهیونیستی، به‌طور غیرمستقیم ولی بسیار جدی درگیر دو جنگ پرهزینه است که علاوه بر مشکلات مالی در تأمین هزینه‌های جنگ، افکار عمومی را بشدت نسبت به حاکمیت انگلیس بدبین کرده است. یکی از زمینه‌های اقبال به سوسیالیت‌ها، صرف‌نظر از ایده‌های خدمات رفاهی آنان، مسأله فلسطین است که چپ‌گرایان به عنوان مخالفان توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی وجهه بهتری نسبت به لیبرال محافظه‌کاران دارند.
پس از دو انتخابات پارلمان اروپا و مجلس ملی فرانسه، این سومین شکست سنگین لیبرال محافظه‌کاران در یک کشور مهم اروپایی است که حاکی از رویگردانی مردم اروپا از این طرز تفکر و سیاست‌ورزی است.

جستجو
آرشیو تاریخی