صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

اعضای کابینه دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران چه گفتند؟

گلایه از بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی و تشریح عملکرد دولت

در پایان جلسه چهارشنبه هیأت دولت، اعضای کابینه به رسم همیشه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند. احمد وحیدی از برخی بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی گلایه کرد. جواد اوجی وزیر نفت از اختصاص پاداش ۳۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۱۷ میلیون مشترک گاز خبر داد. عیسی زارع‌پور به تشریح اقدامات وزارت ارتباطات در جریان برگزاری انتخابات پرداخت و علی باقری نیز به رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت حمله این رژیم به لبنان، لبنان یک جهنم بدون بازگشت برای آنها خواهد بود. سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با انتقاد از برخی خلاف‌گویی‌ها در ارتباط با عملکرد دولت شهید رئیسی اعلام کرد که رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین میزان ۶۲ سال گذشته رسیده است.

اوجی: اختصاص پاداش ۳۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۱۷ میلیون مشترک گاز
جواد اوجی وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ناترازی گاز و افزایش شدت مصرف انرژی خاطر نشان کرد: وزارت نفت دو اقدام اساسی انجام داد؛ یکی افزایش تولید برای کاهش رفع ناترازی و دیگری هم بحث بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ۲۵ میلیون مشترک گاز داریم. بر اساس محاسبات انجام شده و آیین‌نامه دولت ۱۷ میلیون مشترک پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند.
وزیر نفت بیان کرد: حدود ۶۰ درصد مشتریان گاز که ۱۴۰۲ مصرف گاز را مدیریت کردند شناسایی شدند و از دیروز به پرداخت روی آورده‌ایم یا به حساب پرداخت می‌شود یا کالای خانگی دریافت می‌کنند یا در قبوض ماه آینده بستانکار می‌شوند.
اوجی ادامه داد: صدور گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی دیروز در بورس انرژی اعلام شد و خیلی از واحدهای صنعتی گواهی صرفه‌جویی گاز را خریداری کردند. شرکت گاز مکلف و موظف است هر وقت صاحب این گواهی صرفه‌جویی اراده کند، آن گاز را باید تحویل دهد و پیش‌بینی ما این است تا هشت میلیارد متر مکعب خواهد رسید.
اوجی همچنین اظهار کرد: در راستای بهینه‌سازی مصرف گاز و سوخت پرداخت پاداش 3‌هزار و هشتصد میلیارد تومانی از دیروز شروع شد و صدور گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی کمک بسیار شایانی در کاهش شدت مصرف انرژی و رفع چالش ناترازی گاز و سوخت می‌کند.

وحیدی: انتظار بی‌اخلاقی انتخاباتی نداشتیم
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت به ادعای یکی از نامزدها در ارتباط با کمک‌های انتخاباتی مدیران دولتی به نامزد دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از کاندیداها اظهاراتی داشت که کار خوبی نبود و حرف‌های خلاف واقعی بود که اشاره کرد استانداران و فرمانداران و بخشداران به دنبال رأی آوردن کاندیدای خاصی هستند. در اینجا از همه استانداران، بخشداران و فرمانداران به واسطه این اتهام ناروا عذرخواهی می‌کنم.
وحیدی تأکید کرد: مسئولان ما به دنبال این هستند که براساس فرمایشات رهبر انقلاب اخلالی در کار نباشد و همه پروژه‌های عمرانی توسط مسئولان پیگیری شود.
وزیر کشور افزود: انتظار داشتیم که اظهارات خلاف واقع و بداخلاقی انتخاباتی نداشته باشیم. اطلاع داشتیم که در برخی از ستادها به یک کاندیدا فشار آورده می‌شود که حرف‌هایی را بزند و متأسفانه در بخشی موفق شدند و فشار جواب داد. قبلاً اعلام کردیم که هر رأی مردم حق الناس است همان‌طور که رهبر عزیز اعلام کردند و ما بشدت از آرا صیانت به عمل می‌آوریم.

باقری: لبنان یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
همچنین علی باقری، سرپرست وزارت خارجه روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود. باقری در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا احتمال جنگ وجود دارد؟ ضمن اشاره به اینکه لبنان قطعاً یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود اظهار داشت: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی ومیدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته است که به هر حال بازدارندگی‌های لازم را ایجاد کرده است.
سرپرست وزارت خارجه در ادامه درباره سفر بن سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند.
باقری همچنین در واکنش به احتمال رئیس جمهور شدن ترامپ و مواضع دولت چهاردهم در مقابل او گفت: مؤلفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به عنوان رئیس جمهور و چه فرد دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تأثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییرات در صحنه بین‌الملل از جمله امریکا را داریم و قطعاً دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد.

زارع پور: بیش از 20 مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری برای پایدار ماندن شبکه ارتباطی از ۴۰۰‌تیم بسیج استفاده کردیم.
زارع‌پور ادامه داد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز انتخابات گذشته و روز انتخابات بیش از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم و ۹ مورد منجر به قطع فیبر شد. این ۹ مورد در ۳ مورد سهوی و در عملیات عمرانی بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: در راستای افزایش مشارکت مردم در فضای مجازی بویژه داخلی در دور گذشته یک بسته ۲۰ گیگابایتی را تقدیم هموطنان عزیز کردیم تا در پیام رسان‌ها و سکوهای داخلی بتوانند از نقطه نظرات نامزدهای محترم باخبر شوند و فعالیت کنند و برای دور دوم هم یک بسته ۱۰ گیگابایتی علاوه بر آن ۲۰ گیگ اختصاص دادیم تا هموطنان ما به همان شیوه که بسته قبلی را فعال کردند بتوانند این بسته را فعال کنند.

خاندوزی: رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین میزان ۶۲ سال گذشته رسید
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتفاق مهمی در موضوع مالیاتی رخ داده، تصریح کرد: هیأت وزیران با نشاندار کردن بخشی از وصولی‌های مالیات کشور به نفع اجرای پروژه‌های عمرانی همان استان موافقت کرد و از یک ماه آینده این امکان در اختیار مؤدیان مالیاتی بخش‌های مختلف کشور قرار خواهد گرفت که می‌توانند انتخاب کنند بخشی از مالیات پرداختی آنها صرف تکمیل کدام پروژه نیمه تمام استان خودشان شود.
خاندوزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نقدینگی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین میزان در شش دهه گذشته رسید، اظهار داشت: اگر دوره‌های طولانی ۲۵ ساله رشد نقدینگی را درنظر بگیریم به طور متوسط رشد ۲۸ درصدی داشتیم. در طول ۶۲ سال نیز به طور متوسط شاهد رشد نقدینگی ۲۵.۷ درصدی بوده‌ایم. وی اضافه کرد: در نقطه فروردین ۱۴۰۳ و اسفند ۱۴۰۲ در پایین‌ترین رقم رشد نقدینگی ۶۲ ساله قرار داشتیم. یکی از بهترین رشدهای تولید ناخالص داخلی کشور سال ۱۳۹۰ بوده است با این‌حال سال ۱۴۰۲ پس از ۱۱ سال نرخ جی.دی.‌پی سرانه به آن سال رسیده است. امیدواریم واقعیت‌هایی که توسط مرکز آمار، بانک مرکزی و بانک جهانی ارائه شده است توجه شود و در روزهای انتخابات تحریف واقعیت‌ها انجام نشود.

خزعلی: در دولت سیزدهم ازدواج دختران زیر ۱۵ سال، ۳۲‌درصد کاهش یافت
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مسائلی که در اذهان جا می‌انداختند این بود که این دولت سیزدهم می‌خواهد زنان را از فعالیت اجتماعی بازدارد و به خانه بازگرداند. تسهیلات مشاغل خانگی که ۸۰ درصد آن توسط خانم‌ها انجام می‌شود در دولت سیزدهم ۲۵ برابر شده است. وی در ادامه گفت: در مسأله مسکن لایحه ۴ قلوها و بعد ۴ فرزندی‌ها را پیگیری کردیم که تا کنون ۷۵ هزار نفر از خانواده‌های پر جمعیت زمین رایگان دریافت کرده‌اند. پنج حرکت برای زنان سرپرست خانوار انجام شد. پنجره واحد به منظور انجام تلاش‌ها به صورت منسجم، صندوق ضمانت سرپرست خانوار، بازارچه‌های فروش که در سفرهای استانی به تصویب رسید، قرارداد بازارچه مجازی و تسهیلات ویژه و تسریع مجوزها که موجب شد بسیاری از مشکلات کارآفرینی این بزرگواران مرتفع شود. خزعلی تأکید کرد: در دولت سیزدهم ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۳۲‌درصد کاهش داشت. ازدواج زنان زیر ۱۸ سال در این مدت ۲۵ درصد کاهش داشته است. همه اینها نشان می‌دهد که دولت تلاش می‌کند که از زنان و کودکان حمایت ویژه داشته باشند.

ارسال لوایح سه قلوی زیست‌محیطی به مجلس
سرپرست معاونت پارلمانی ریاست جمهوری هم از ارسال لوایح سه قلوی‌ دولت به مجلس شورای اسلامی به‌منظور پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهدات زیست‌محیطی خبر داد.
لایحه «اصلاح سند الحاقی (پروتکل) مونترال در مورد مواد کاهنده لایه اوزن»، لایحه «اصلاح الحاقیه شماره (۲) معاهده کنوانسیون بازل درباره پایش (کنترل) انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان بخش و دفع آنها و اضافه شدن الحاقیه‌های شماره (۸) و (۹) به آن» و لایحه «اصلاح پیوست‌های (۱) و (۲) سند الحاقی (پروتکل۱۳۷۵ (۱۹۹۶) معاهده پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد» لوایحی بودند که در راستای پیوستن ایران به معادات زیست محیطی به مجلس ارسال شده است.

 

برش

مخبر به قزاقستان سفر می‌کند
اولین حضور ایران در اجلاس سران سازمان شانگهای
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت از سفر سرپرست ریاست جمهوری به قزاقستان خبر داد و گفت: امشب(شامگاه چهارشنبه) در استمرار بهره‌برداری از دیپلماسی فعال بویژه با نگاه جدی به ظرفیت‌های منطقه‌ای که شهید رئیسی داشتند اجلاس سران عضو شانگهای در کشور قزاقستان برگزار می‌شود.
وی افزود: سرپرست ریاست جمهوری عازم این اجلاس خواهند بود برای اینکه حداکثر بهره‌برداری ممکن از ظرفیت‌های عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای به عمل آید و توافقات خوبی هم برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خوب این عضویت صورت گرفته است.
محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری پیش از عزیمت به قزاقستان گفت: اولین حضور ایران در اجلاس سران شانگهای در قزاقستان موقعیت مهمی برای کشورمان رقم زده است چرا که سران کشورهای بزرگی در این اجلاس حضور دارند. گفتنی است؛ سال گذشته موضوعات مهمی در خصوص نفت، پتروشیمی، ترانزیت و گردشگری در ملاقات‌های دوجانبه‌‌ شهیدجمهور و همچنین در اجلاس نخست‌وزیران مطرح شد. این موضوعات در اجلاس سران قزاقستان پیگیری می‌ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی