رقابت میلیمتری بزرگان یورو

داود عطایی
روزنامه‌نگار

 در فصل تعطیلی فوتبال باشگاه ایران، بازی‌های یورو 2024 چشمنواز و به‌زیبایی هرچه تمام‌تر ادامه دارد. بازی‌های یک‌هشتم نهایی با حذف مدعیانی همچون ایتالیا و بلژیک به پایان رسید و هشت تیم صعودکرده به مرحله یک‌چهارم نهایی جمعه و شنبه به مصاف هم می‌روند تا مسافران مرحله نیمه‌نهایی مشخص شوند.
سطح بازی‌ها آنقدر بالاست که سوییس بدون فوق‌ستاره و ترکیه تیم ناآشنای یورو با شایستگی جواز حضور در جمع هشت تیم برتر را به دست آوردند، اما تیم‌های مطرح جهان مانند بلژیک و یکی از قهرمانان ادوار جام جهانی یعنی ایتالیا به راحتی حذف شدند.
رقابت‌ها آنچنان به هم نزدیک است که انتخاب تیم برنده آلمان میزبان و اسپانیای فوق‌العاده در تمام خطوط زمین بسیار دشوار است. کدامیک به مرحله بالاتر صعود می‌کنند؟ شاگردان ناگلزمان که از پشتیبانی بی‌حدوحصر تماشاگران و امتیاز میزبانی بهره‌مندند، در برابر دانمارک نشان دادند به هیچ عنوان تسلیم نمی‌شوند. در نقطه مقابل اسپانیای دلافوئنته به‌حدی در خطوط مختلف خوب و روان بازی می‌کند که حتی وقتی در رقابت با گرجستان روی یک غافلگیری گل به خودی زد، بدون کوچکترین دغدغه‌ای جریان بازی را در دست گرفت و با نتیجه خیره‌کننده 4 بر یک گرجستان شگفتی‌ساز را حذف کرد. بی‌تردید در جمع این هشت تیم، تأسفبار حذف هریک از تیم‌های آلمان یا اسپانیاست که ساعت 22 جمعه‌شب یکی از آنها باید یورو 2024 را ترک کند.
فرانسه و پرتغال هم که تا اینجای کار در حدوقواره قهرمان ظاهر نشده‌اند، پیکاری را آغاز خواهند کرد که در نخستین ساعات شنبه رقبای سنتی یکی اشک شوق می‌ریزد و دیگری با آه و افسوس به خانه برمی‌گردد. این دو تیم هم آنچنان شناخت دقیقی از هم دارند و سطح فوتبالشان چنان به هم نزدیک است که هر واقعه‌ای اتفاق بیفتد، تعجب‌برانگیز نیست.
شاید انگلیس با بازیکنان گرانقیمتش در سطح دنیا نام و نشانی برای خود کسب کرده باشد اما فوتبال بی‌زهر و اتکای بیش از اندازه به ستاره‌های افول‌کرده شرایط تیم ساوت‌گیت را به گونه‌ای رقم زده که معلوم نیست بتوانند از عهده یاران ژاکا کاپیتان پرسابقه سوییس برآیند. بعید نیست شب‌شنبه سه‌شیرها هم مانند ایتالیایی‌های مغرور چمدان‌هایشان را به مقصد لندن ببندند و این تیم سوییس بدون فوق‌ستاره باشد که از حضور در نیمه‌نهایی جشن و پایکوبی می‌کند.
در آخرین پیکار این مرحله هم شنبه‌شب ترکیه به مصاف هلندی می‌رود که سایه‌ای از تیم مقتدر سالیان گذشته سرزمین لاله‌هاست. به واقع تشخیص صعودکننده این نبرد تعیین‌کننده هم بسیار دشوار است چراکه ترکیه با تمام وجود مقابل اتریش مقاومت و از دو گل‌زده‌اش دفاع کرد تا جواز حضور در این مرحله را کسب کند. سطح فوتبال تیم‌های مختلف اروپایی آنقدر رشد کرده که هیچ بعید نیست اتفاقات غیرمنتظره و غیرقابل باور را در جمعه و شنبه پیش رو شاهد باشیم. چه بسا بزرگان فوتبال اروپا رنگ بازی نیمه‌نهایی را نبینند.
از طرفی فوتبال به خاطر همین رخدادهای عجیب و غریبش مشهور شده و جذابیتش مدیون همین غیرقابل پیش‌بینی بودن مسابقات در سطوح مختلف است. بی‌شک در مسابقات باقی‌مانده تا فینال شاهد رقابت تنگاتنگ و فوتبال زیبا و تهاجمی تیم‌های مدعی کسب قهرمانی یورو 2024 خواهیم بود. اینکه به‌واقع کدام تیم قهرمان یورو می‌شود، سؤال دشواری است که به هیچ عنوان تا پایان رقابت‌ها نمی‌توان پاسخ گفت.

 پرسپولیس یک مجوز دیگر می‌خواهد
بعد از صدور مجوز کار گاریدو در ایران، پرسپولیس یک مجوز دیگر هم از سوی شورای برون مرزی وزارت ورزش می‌خواهد. مسئولان باشگاه پرسپولیس برای برگزاری اردوی پیش فصل این تیم برنامه‌ریزی کرده و هفته گذشته با ارسال نامه به فدراسیون، این موضوع را به مهدی تاج اعلام کردند. البته تا روز سه‌شنبه این نامه امضا نشده بود. با این وجود مهدی تاج نامه باشگاه پرسپولیس را به شورای برون مرزی ارسال کرده و این نامه سرانجام دیروز به امضای رئیس فدراسیون فوتبال رسیده است. با این شرایط هفته آینده در خصوص برگزاری اردوی خارجی پرسپولیس که قرار است در هلند برگزار شود تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ خواهد شد.


تکلیف نعمتی اوایل هفته آینده مشخص می‌شود
علی نعمتی مدافع ملی‌پوش پرسپولیس که طلب شش میلیاردی از پرسپولیس دارد تا این لحظه مطالباتش را دریافت نکرده است. نعمتی صحبت جدیدی هم با پرسپولیس نداشته و با وجود پیشنهاد از سوی سه تیم لیگ برتری، پاسخی به آنها نداده است. در این بین گفته می‌شود اوایل هفته آینده شرایط این بازیکن با پرسپولیس مشخص خواهد شد و باشگاه با مدافع خودش به شکل جدی وارد مذاکره می‌شود تا تکلیف این بازیکن را مشخص کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی