صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

پرندگان سارگپه آسمان انجیلسی را ترک کردند

مهاجرت گندخوارها

زیست‌بوم / «پرندگان سارگپه» آسمان انجیلسی را ترک کردند. منطقه انجیلسی بابلکنار بعد از ۲۵ سال میزبانی از زباله‌های شهرستان بابل، ۲ ماه پیش عاری از زباله شد؛ موضوعی که سبب شد نیمی از پرندگان سارگپه (گندخوار) که پرترافیک در آسمان انجیلسی پرواز می‌کردند، آسمان این خطه را ترک کنند.
این سایت زباله قلب جنگل‌های هیرکانی را نشانه گرفته بود که در نهایت با حکم دادگاه، ورود زباله به این سایت ممنوع شد. افزایش این پرندگان باعث پخش ریزه‌های زباله این سایت زباله در جنگل و بسیاری از مزارع شده بود؛ موضوعی که گلایه اهالی بومی منطقه را در پی داشت.
این پرنده شکاری از جانوران کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند.
 پرواز «پرندگان سارگپه» از آسمان انجیلسی
روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا‌دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابه‌جایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدیدنظر استان دریافت کنند. بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت‌المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رئیس‌کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب‌الاجل، اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.
در همین رابطه، حسین حیدرپور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل پیش‌تر گفته بود از مجموع ۱۵۰ مترمکعب شیرابه سایت انجیلسی ۴۰ مترمکعب آن تصفیه و بقیه بدون تصفیه در طبیعت رها می‌شود.
 نفوذ شیرابه‌ها در اراضی کشاورزی
نفوذ شیرابه‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری‌های مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری کوچ اجباری کنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.
احمد ادبی عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی به ایرنا گفت: بعد از قطع ورود زباله‌های تازه به سایت انجیلسی بابلکنار، حضور پرندگان گند‌خوار یا سارگپه در این منطقه به نصف کاهش یافت.
ادبی با بیان اینکه این پرندگان زباله‌ها را در سطح اراضی کشاورزی و مراتع پخش می‌کنند، اظهار کرد: با کم شدن تعداد این پرندگان، زباله‌پرانی آنها هم به پایین‌ترین حد خود در ۲ ماه اخیر رسید. قطع ورود زباله به سایت انجیلسی که در قلب جنگل‌های هیرکانی در جنوب بابل واقع شده، دستاوردهای زیادی برای اهالی منطقه دارد که کاهش تعداد پرندگان سارگپه یکی از آنهاست.
 
سایت زباله، میهمان ناخوانده انجیلسی
بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است، قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود، اما میهمان یک‌ساله جا خوش کرد و ۲۵ سال بر خانه میزبان لنگر انداخته و هم‌اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله است و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله‌ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین‌دست وارد کرده است که همه این آسیب‌ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی