صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

نشست «دوحه 3» با حضور نماینده ایران برگزار شد

هشدار تهران درباره مداخله بیگانگان بر ابتکارات حل مسأله افغانستان

تهران به عنوان همسایه افغانستان که از بحران‌های چند ده ساله این کشور بیشترین تأثیر را گرفته است، رویکرد سازنده‌ای نسبت به افغانستان دارد. این پیامی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ایران در امور افغانستان همزمان با برگزاری نشست دوحه با موضوع افغانستان مخابره کرد. کاظمی قمی در حاشیه نشست دو روزه دوحه ۳ طی پیامی در شبکه «ایکس» تصریح کرد، گفت‌وگوهای ثمربخشی به درخواست نمایندگان ویژه کشورهای مختلف از جمله هلند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، نروژ، سوئیس، آلمان، ترکمنستان، اتحادیه اروپا و هیأت حکومت سرپرست افغانستان از سر گذرانده است. دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه تبیین نگرانی‌های مشترک، ایجاد کمیته‌های تخصصی، جست‌و‌جوی راه‌های برون‌رفت از بحران و ارزیابی تمهیداتی به منظور ایجاد ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از محورهای مهم این نشست‌ها و رایزنی‌ها بود، افزود:« ضمن هشدار درباره پیامدهای تجدید مداخلات بیگانگان بر ابتکارات منطقه‌ای برای حل مسأله افغانستان تأکید کردیم.»
پیش‌تر دوحه در دو مرحله دیگر هم میزبانی نشست‌های سازمان ملل درباره افغانستان را عهده‌دار شده بود؛ با این تفاوت که در دو نشست پیشین نماینده حکومت سرپرست افغانستان در آن حضور نداشته است، اما از چندی قبل تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوانی برای حضور هیأت طالبان در نشست سوم دوحه برقرار شد و در نهایت مقامات افغانستانی حاضر شدند در این نشست حضور پیدا کنند.
این در حالی بود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان و رئیس هیأت شرکت‌کننده این کشور در اظهاراتی موضع کشورهای شرکت‌کننده در این نشست از جمله ایران را قابل تقدیر دانست و در پیامی در شبکه «ایکس» نوشت: پیام‌های افغانستان به تمام کشورهای شرکت‌کننده رسید که افغانستان به همکاری با بخش خصوصی و همکاری کشورها در مبارزه با مواد مخدر و کمک به وضع معیشتی مردم نیاز دارد. به گفته‌ مجاهد، مبارزه حکومت سرپرست علیه مواد مخدر، شرکت‌کنندگان در نشست دوحه را خرسند ساخت و به معلومات آنان درباره مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد.
با پایان نشست سوم دوحه، درباره تشکیل دو کارگروه برای کمک به بخش خصوصی و محو کشت خشخاش در افغانستان توافق شده است. ذبیح‌الله مجاهد، رئیس هیأت حکومت سرپرست پیشنهاد تشکیل این کارگروه‌ها را مطرح کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی