صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

سرپرست ریاست جمهوری در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز مطرح کرد

کاهش تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به 39 درصد

سرپرست ریاست جمهوری نتایج تلاش‌های سازنده دولت سیزدهم در امور اقتصادی را در کاهش تورم، درخشان خواند و از رشد قابل ملاحظه اقتصادی کشور سخن گفت. محمد مخبر که در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز سخنرانی می‌کرد، گفت که رشد اقتصادی از ۷ دهم درصد به ۵.۷ درصد رسیده و تورم تولیدکننده هم از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ وارد کانال ۳۹ درصدی شده است.
مخبر در سخنان خود به توجه دولت سیزدهم در تربیت نیروی انسانی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر نیروی مناسب تربیت نشود، توسعه مناسب نخواهیم داشت، گفت: ناظر به اهمیت این موضوع، رئیس جمهور شهید نسبت به آموزش و پرورش و آموزش عالی و ارتقای همه جانبه بخش‌ها حساس بودند. مخبر با بیان اینکه دولت قبل مصوبه رتبه‌بندی را گرفت، اما در دولت سیزدهم اجرایی شد، ادامه داد: در جلسات دولت وزرای کشور هر مطلبی را اعلام‌ می‌کردند با حساسیت نسبت به آن بحث و تصمیم‌گیری می‌شد. او در ادامه با بیان اینکه یکی از توفیقات دولت رئیسی در پیچ‌های سخت و گذشتن از رشد منفی به سمت رشد ۵ و ۶ درصدی، همین تمرکز بر نیروی انسانی و مجموعه دولت بود، تصریح کرد که مقام معظم رهبری جمله معروفی دارند که می‌فرمودند اگر این دولت و مسئولیت این شهید ادامه پیدا می‌کرد، مشکلات اقتصادی حل می‌شد. مخبر یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور در گذشته را نرخ نقدینگی خواند و افزود: ما این رقم را از حدود ۵۷ یا ۵۸ درصد به ۲۲ یا ۲۳ درصد رساندیم.

آغاز عملیات ساخت شهرک تخصصی تکمیل زنجیره مس
مخبر همچنین صبح دیروز طی مراسمی و به صورت ویدیو کنفرانس، دستور آغاز عملیات اجرایی ساخت «شهرک تخصصی تکمیل زنجیره مس» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را صادر کرد. «شهرک تخصصی تکمیل زنجیره مس» با راهبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زمینی به مساحت 800 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، جانمایی و فعالیت تکمیل زیرساخت‌های آن برای جذب سرمایه‌گذاران از دیروز(سه‌شنبه) و با دستور سرپرست ریاست جمهوری آغاز شد.
توسعه زنجیره ارزش صنعت مس از جمله موضوعات و مسائل مورد تأکید رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در راستای جهش تولید و رشد اقتصادی بود که با احداث این شهرک کارخانه‌هایی برای تولید حدود 12 محصول تخصصی مس ایجاد و سبب ایجاد اشتغالزایی پایدار، خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی خواهد شد. سرپرست ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید نسبت به رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی با تکمیل زنجیره ارزش گفت: امروز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدفگذاری و برنامه‌ریزی، برای تحقق این نگاه راهبردی و با اهمیت در تلاش هستند و احداث این شهرک با هدف تکمیل زنجیره مس به عنوان یکی از با ارزش‌ترین منابع معدنی کشور نماد و نشانه اراده این دولت برای خلق ثروت و انتفاع مردم از منابع و ظرفیت‌های کشور است. وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده کشور بخش معادن است که پیگیری‌های شهید رئیسی باعث شد طی این مدت گام‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شود. مخبر در ادامه با اشاره به برخی مباحث مبنی بر عدم امکان تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی هدفگذاری شده در قانون برنامه هفتم توسعه تصریح کرد‌: دولت مردمی با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل، رشد اقتصادی 6 درصدی را هدفگذاری کرده بود که براساس آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور به 5.7 درصد تا پایان سال 1402 رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی