صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

آخرین رقابت های دو نامزد برای انتخابات 15 تیر ادامه دارد

شور و حال انتخاباتی هواداران پررنگ تر شد

جلیلی: در دوره شهید رئیسی بخشی از توان دولت صرف ترمیم خرابکاری‌های ۸ سال قبل و بخشی دیگر صرف بازگرداندن قدرت ملت در عرصه‌های مختلف شد. راه شهید رئیسی را با قدرت ادامه خواهیم داد پزشکیان: سفره خودمان را از سفره مردم جدا نخواهم کرد با تمام وجود تلاش خواهم کرد مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را در کشور و جامعه از بین ببرم

مناظره اول دو نامزد ریاست جمهوری حال و هوای انتخاباتی ایران را پرمایه‌تر کرد و فضا را به نفع ترک افتادن بر حباب تردید طیفی از مردم که به هر دلیل در دور نخست انتخابات مشارکت نداشتند، تغییر داد. این واقعیتی بود که خود را به نحو قابل‌توجهی در نظرات متعدد کاربران غیرحرفه‌ای فضای مجازی درباره آنچه نامزدها در مناظره گفته بودند، نشان داد. مناظره شامگاه دوشنبه میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نشان داد که برخلاف داستان‌سرایی برخی رسانه‌های معاند که برای نومیدسازی مردم از سازکار انتخابات رقابت میان کاندیداهای ریاست جمهوری را صوری و نمایشی توصیف می‌کنند؛ یک رویارویی جدی گفتمانی جریان دارد. رویارویی که در بطن آن نامزدها در عین تعهد به قوانین و سیاست‌های کلی، رویکردهای متفاوتی را برای مواجهه با مسائل روی میز می‌گذارند و در این میان چیزی جز رأی و انتخاب مردم برای آینده ایران اهمیت ندارد. در عین حال با تغییر اتمسفر انتخاباتی جامعه تلاش برای جلب آرای خاکستری و پاسخ دادن به سؤالات و شبهاتی که در ذهن منفعلان صحنه انتخابات وجود دارد بر فعالیت نامزدها و ستادهای حامی‌شان افزود.
جلیلی در سومین سفر تبلیغی دور دوم انتخابات به استان لرستان رفت و پزشکیان علاوه بر حضور در بازار شوش و سخنرانی در جمع بازاریان و در برنامه‌ای دیگر با اهالی فرهنگ و هنر دیدار داشت.
همزمان چهره‌ها و شخصیت‌های حامی هر یک از نامزدها هم با سخنرانی در تجمعات یا انتشار نظرات‌شان در شبکه‌های اجتماعی در جهت شفاف‌تر شدن دیدگاه‌های رقیب و واضح‌تر کردن افقی که به ریاست جمهوری رسیدن هر یک از آنها در برابر آینده مردم ایران می‌گذارد، اقدام کردند.
 
پزشکیان: صدای آنهایی هستم که صدای‌شان شنیده نشد
پزشکیان صبح دیروز در جمع پرشمار بازاریان و کسبه بازار ظروف و لوازم خانگی در محله شوش تهران سخنرانی کرد. او با بیان این تعهد که «وعده‌ای نمی‌دهم که به آن عمل نکنم و قول می‌دهم که هیچ‌وقت به مردم دروغ نگویم»، درباره برنامه دولتش برای تغییر اقتصادی، گفت: دروازه‌های کشور را باید باز کنیم تا تاجران بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند، با مرزهای بسته و درون یک قفس نمی‌توان توسعه، اشتغال و رونق ایجاد کرد. نامزد ریاست جمهوری چهاردهم با بیان اینکه «سفره خودمان را از سفره مردم جدا نخواهم کرد، با تمام وجود تلاش خواهم کرد مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را در کشور و جامعه از بین ببرم»، افزود: کاری خواهیم کرد که طبقه‌ای که قدرت پرداخت مالیات ندارد و آنان که زندگی‌شان نمی‌چرخد، مالیات از آنها گرفته نشود. وعده‌ای که روز گذشته با این اظهار نظر علی طیب‌نیا، مشاور اقتصادی پزشکیان تکمیل شد که در بیان یکی از برنامه‌های دولت احتمالی او گفت: در حوزه مشاغل باید معافیت مالیاتی را به ۳ برابر افزایش دهیم. معافیت حقوق بگیران نیز باید به ۲ برابر ارتقا یابد و سالانه متناسب با تورم تعدیل شود.
پزشکیان با یادآوری حق مردم برای تصمیم‌گیری و مشارکت در بهبود زندگی خود، اظهار داشت: نباید عده‌ای تصور کنند فقط آنها مردم هستند و سایر مردم، مردم نیستند، بلکه شما و ما، مردم هستیم و ۶۰ درصدی هم که در انتخابات شرکت نکردند، مردم هستند و حق دارند و ما موظف به شنیدن حرف آنها هستیم. وی با تأکید بر اینکه موظف است کاری کند تا صدای کسانی که شنیده نشده، شنیده شود، افزود: آمده‌ام تا جایی که می‌توانم صدای مردم باشم و به دنبال حل و پیگیری مشکلات و مسائل شما مردم باشم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست با اهالی فرهنگ و هنر در تهران هم از هنرمندان خواست برای تغییر وضعیت ناهمگونی که در جامعه به‌وجود آمده کمک کنند. پزشکیان در این جلسه گفت: کارگزار تفکر و اندیشه‌ای خواهم شد که بتواند شایستگی، توانمندی، هنر، علم و مهارت را و عزت و سربلندی مملکت را به ارمغان بیاورد و ما دنبال این تفکر و نگاه راه خواهیم افتاد.
 
جلیلی: ملت کوچک‌ترین جسارت را به سردار سلیمانی برنمی‌تابد
سعید جلیلی در ورزشگاه مملو از جمعیت «شهید چاغروند» خرم‌آباد با یادآوری دوراهی مهمی که برای یک انتخاب بزرگ در برابر مردم قرار دارد، گفت: امروز برخی در کشور به دنبال دوستی مجدد با دشمنان ایران اسلامی و امتیاز دادن به آنها هستند و می‌خواهند همان نسخه غلط که ۸ سال بیکاری، رکود و رشد منفی را برای کشور به دنبال داشت بپیچند.
وی در گریزی به برخی مواضعی که از سوی پزشکیان در مناظره دوشنبه شب مطرح شده بود ازجمله القای این نظر که دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی امکان‌پذیر نیست، گفت: راه‌حل این دسته نیز این است که به دنبال راهی که هیچ‌وقت نتیجه نداده، برویم و به چند قدرت جهانی که بیشترین دشمنی را با ما دارند امتیاز داده تا بلکه مشکلات‌مان را رفع کنیم. اما راه دیگر، راهی است که امام شهدا و رهبری به ما یاد دادند و آن خودباوری است که یک جهان فرصت برای ما ایجاد کرده و ثمره آن باید یک ایران جهش باشد.
جلیلی در تعریضی دیگر به بخشی از اظهارات رقیبش در مناظره نخست، افزود: رئیس‌جمهور وقت امریکا اعتراف کرد که سردار سلیمانی کابوس ماست و دشمن را به لرزه در می‌آورد. ملت ما امروز کوچک‌ترین جسارت را به سردار سلیمانی برنمی‌تابد.
این نامزد ریاست جمهوری در ادامه یادآور شد: در طول دوره سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی بخشی از توان دولت صرف ترمیم خرابکاری‌های ۸ سال قبل و همچنین بخشی دیگر صرف بازگرداندن قدرت ملت در عرصه‌های مختلف شد و ان‌شاءالله راه شهید رئیسی را با قدرت ادامه خواهیم داد. جلیلی سپس تصریح کرد: یکی از فرصت‌های بزرگی کشور تنوع اقوام و قومیت‌هاست که همه آنها نشان دادند وحدت کشور را حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کسانی در ایام انتخابات از آنان سوء‌استفاده کنند.
 
تریبون‌های سخنرانی دراختیار حامیان نامزدها
فرصت کوتاه کاندیداها برای تبلیغات دور دوم انتخابات تا حدودی با حضور حامیان‌شان در اجتماعات مختلف و سخنرانی‌هایی که به حمایت از هر یک از دو نامزد ایراد شد، جبران شد. چهره‌های سیاسی که در دور اول هم پا در کارزار انتخاباتی گذاشته بودند و نامزدهایی که در دور نخست انتخابات رقیب محسوب می‌شدند روز گذشته فعال‌تر از همیشه ظاهر شدند.
چنان‌که سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گردهمایی حامیان «سعید جلیلی» در آستانه امامزاده قاسم(ع) بابل با بیان اینکه نباید اجازه داد ارتجاع دوباره در کشور حاکم شود، گفت: حیف است که مکتب جدید مدیریتی که شهید رئیسی در کشور پایه‌گذاری کرد، متوقف شود و دوباره به عقب برگردیم.
وی با بیان اینکه پای کار آمدن بچه‌های جبهه انقلاب برای آقای جلیلی انتخاب یک نفر نیست، بلکه درمورد انتخاب یک بینش و جهان‌بینی است، افزود: این افرادی که در عرصه آمدند و از برادر عزیز ما آقای دکتر پزشکیان پشتیبانی می‌کنند همه دارای شناسنامه‌ای هستند. زندگی شخصی، میزان ثروت، مواضع سیاسی، جهت‌گیری و کارنامه عملی‌شان روشن است.
علیرضا زاکانی دیگر نامزدی که پیش از برگزاری دور اول از حضور در انتخابات به نفع جبهه انقلاب کناره‌گیری کرده بود نیز در جمع حامیان جلیلی در مسجدالنبی شهر کرمانشاه حضور مردم در انتخابات و انتخاب درست آنان را سبب هدایت کشور به سوی پیشرفت دانست و گفت: فراموش نکردیم که دهه ۹۰، دهه خسران و سیاهی بود. در آن دهه رشد اقتصادی کشور به صفر رسید، قیمت دلار ۱۰ برابر شد اما مردم انتخاب درستی کردند و شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.
وی مسئولیت‌های کشور را پذیرفت نه مثل رئیس‌جمهوری که خبر گرانی بنزین را از رادیو و تلویزیون شنید.
زاکانی با تأکید بر اهمیت اتحاد میان اقوام ایرانی گفت: اگر بخواهیم گره از زندگی مردم باز کنیم، راهش معلوم است. آقای جلیلی ادامه مسیر شهید رئیسی را خواهد رفت. اگر بنا باشد که تحریم بشکند، راه شهید رئیسی و راه یکپارچه شدن ملت است که تحریم را می‌شکند نه التماس.
در دیگر کارزار انتخاباتی هم این محمدجواد ظریف بود که در جمع حامیان پزشکیان در سالن ابن‌سینا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سخنرانی کرد و گفت: پای صندوق رأی نشان خواهیم داد که نمی‌پذیریم و نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند. وزیر پیشین امور خارجه افزود: اگر می‌خواهید کسی به ایران تحریم را تحمیل نکند، اگر می‌خواهیم کمر تحریم را بشکنیم باید اول به جهان نشان دهیم ما نمی‌پذیریم و نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند و این کار را پای صندوق رأی نشان خواهیم داد. او سپس صاحبان حق رأی را مخاطب قرار داد و گفت: جمعه ما رقیبی جز خانه نداریم، تنها رقیب ما خانه است، اجازه ندهید گروهی شما را در خانه نگه دارند، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، انتخاب با شماست، شما می‌توانید تغییر را انتخاب کنید یا ادامه وضعیت موجود را انتخاب کنید.
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم در حسینیه سالاری شهیدان ملایر در دفاع از مسعود پزشکیان با گفتن این جمله که او اهل وعده‌های آنچنانی نیست و بر مبنای کارشناسی صحبت می‌کند، گفت: پزشکیان می‌خواهد یک انسجام و اتحاد ملی را ایجاد کند. هر کدام از شما یک نفر هستید، اگر کسی در مرحله قبل رأی نداده، او را آشتی دهید و به او بفهمانید که اشتباه می‌کند پای صندوق رأی نیاید.
وی افزود: اینکه رسانه‌های معاند و تریبون‌های خارجی تبلیغ می‌کنند که فایده‌ای ندارد مردم در انتخابات شرکت کنند، استدلال‌شان این است که بگذارید جلیلی رأی بیاورد و از آن طرف ترامپ نیز رأی می‌آورد و در نتیجه جمهوری اسلامی دچار مشکل شود. بیش از ۴۵ سال است که پای انقلاب ایستاده‌ایم و با همه فراز و نشیب‌ها، سختی‌ها و تنگناها مقاومت کردیم، نباید با انتخاب اشتباه دوباره نقطه سر خط بگذاریم.

جستجو
آرشیو تاریخی