اخبار

ایجاد مرکز ملی نوسازی تجهیزات پیشرفته پزشکی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه مرکز بازیابی و خدمات پیشرفته تجهیزات پزشکی بر ضرورت تنظیم‌گری و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه تعمیر و احیای تجهیزات پزشکی تأکید کرد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ابراز امیدواری کرد: به‌زودی و کمتر از دو سال آینده شاهد شکل‌گیری یک مرکز ملی نوسازی و تجهیزات پیشرفته پزشکی در کشور باشیم. وی افزود: این مرکز علاوه بر کمک به احیا، نوسازی، نگهداری و رفع اشکال دستگاه‌های پزشکی، کار توسعه دانش فنی در عرصه تجهیزات پیشرفته پزشکی را انجام می‌دهد.
وی افزود: معاونت علمی از شبکه شرکت‌های دانش‌بنیانی که ذیل این مرکز فعالیت دارند حمایت‌هایی از نوع تسهیلات، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و کمک به تکمیل زنجیره ارزش می‌کند.

تولید محتوای فاخر با یک تفاهمنامه
مرکز ملی فضای مجازی و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف توسعه همکاری‌‏ها در زمینه‌های مربوط به تولید محتوا در فضای مجازی، تفاهمنامه امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، این تفاهمنامه در ۹ ماده تنظیم شده و «تولید محتوای فاخر در فضای مجازی»، «آموزش و توانمندسازی گروه‌های تبلیغی و مردمی در عرصه فضای مجازی» و «طراحی و اجرای عملیات‌ جریان‌ساز محتوایی در فضای مجازی» را مدنظر قرار داده است.

بومی‌سازی کیت‌های تصفیه آب فوری
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید کیت‌های تصفیه آب فوری با یک‌سوم تا یک‌چهارم نمونه مشابه خارجی شده است که علاوه بر گندزدایی و رسوب‌زدایی از ذرات معلق، سم‌زدایی هم انجام می‌دهد. به گزارش مهر، شرکت دانش‌بنیان ریزسنجش آریا، کیت‌های شناسایی و شمارش دقیق آلودگی‌های میکروبی در صنایع مختلف را از جمله آب و فاضلاب، نفت و پتروشیمی، آرایشی و بهداشتی، شوینده، دارو و مواد غذایی با یک فناوری جدید و ارزان مبتنی بر فناوری آزمایشگاه روی یک تراشه (Lab–On-Chip) توسعه داده است.
سارا شهبازی، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت گفت: این کیت‌ برای آنالیز میکروبی تمام سطوح از بیمارستان‌ها گرفته تا تجهیزات و سالن‌های تولید فرآورده‌های غذایی و اتاق تمیز طراحی شده‌ است. تست‌های میکروبی به طور معمول زمان‌بر است ولی با استفاده از این کیت‌ها زمان از یک‌سوم تا یک‌دوم کاهش می‌یابد.
حفاظت فناورانه از صخره‌های مرجانی
گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با الهام از موجودات زنده، دستگاهی را برای جلوگیری از رسوب‌گذاری و تجمیع آلاینده‌ها در محیط‌‌های آبی عرضه کردند.
به گزارش ایسنا، این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه‌های لایروبی در راه‌های دریایی، موجب حفظ و نگهداری صخره‌های مرجانی خواهد شد.
معصومه هاشم‌پور، مجری این طرح گفت: کشورهای بسیاری از جمله استرالیا و چین با انقراض صخره‌های مرجانی دست و پنجه نرم می‌کنند  لذا می‌توان با هدفگذاری تجارت داخلی و خارجی به خوبی از این ایده بهره گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی