درخشش شرکت‌های دانش‌بنیان در الکامپ 27

بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ امسال با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» در شرایط متفاوتی نسبت به گذشته برگزار شد و امروز 12تیرماه به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه قرار بود هشتم تیرماه برگزار شود، اما به دلیل مصادف شدن با انتخابات ریاست‌جمهوری، با یک روز تعویق کار خود را آغاز کرد. برخی معتقد بودند این نمایشگاه در شرایطی که همه نگاه‌ها به سمت انتخابات رفته و اخبار مربوط به الکامپ 27 تا حدودی در میان اخبار انتخاباتی کمرنگ شده، احتمالاً رونق چندانی نخواهد داشت. اما حضور پررنگ مردم و دوستداران فناوری‌های نوین برای بازدید از آخرین دستاوردهای شرکت‌های فناوری، اپراتورها، استارتاپ‌ها و ده‌ها شرکت خارجی خلاف این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که امسال نیز این نمایشگاه موفق بوده است و شرکت‌ها به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال کشور هستند.

 آرزو کیهان
خبر نگار

یک نمایشگاه پرشور
مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد بیشترغرفه‌داران، الکامپ امسال را نسبت به سال گذشته پرشورتر می‌دانند و البته این اتفاق را به فال نیک گرفته‌اند. بسیاری از شرکت‌های داخلی حاضر در غرفه‌های نمایشگاه الکامپ 27 معتقدند که امسال موفق شده‌اند کسب‌وکار خود را به شکل صحیحی به مشتریان خارجی و همچنین شرکت‌های داخلی معرفی کنند و انتظار دارند که از فروش بیشتر محصولات خود وعقد قراردادهای پردرآمد سود ببرند.
مشاور بین‌الملل ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت ریاست‌جمهوری هم در گفت‌و‌گو با «ایران» یادآور شد: نمایشگاه الکامپ بزرگ‌ترین رویداد حوزه اقتصاد دیجیتال است که سالانه برگزار می‌شود و امسال با شعار «همه باهم برای اقتصاد دیجیتال» با شکوه بیشتری برپا شد.
سعید سعیدی گفت: در این دوره از نمایشگاه ۱۷ سالن به شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا کرد و در مجموع بیش از ۵۰۰ شرکت و تیم استارتاپی و ۹ پارک علم و فناوری حضور یافتند. وی افزود: امسال ۹۰ شرکت خارجی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند و در مجموعه «خانه فناوری ایران» در سالن
37A نمایشگاه بین‌المللی تهران، میزبان شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، لبنان، چین، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، یمن، ارمنستان و هند بودیم.
وی افزود: تقریباً از ۳ ماه قبل فرایند ثبت‌نام شرکت‌های خارجی در نمایشگاه شروع شد تا بتوانند اطلاعات خود را در پلتفرم تهیه‌شده، به‌روزرسانی و ثبت کنند. این اطلاعات در اختیار شرکت‌های داخلی گذاشته شد تا بتوان با توجه به موضوع فعالیت هریک از شرکت‌های خارجی، جلساتی بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار کرد. بنا بر اطلاعات موجود تا روز دوم نمایشگاه، حدود ۲۰۰ جلسه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار شد. سعیدی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه طی دوسال اخیر، نمایشگاه الکامپ دستاوردهای مناسبی داشته و موفق عمل کرده است به‌طوری که سال گذشته حدود ۴۰ شرکت خارجی موفق به عقد قراردادهایی با شرکت‌های ایرانی شده‌اند. برخی از میهمانان خارجی هم امسال در نمایشگاه غرفه‌دار هستند و از این طریق ارتباط مستقیمی با شرکت‌های داخلی برقرار می‌کنند.

درآمد 5میلیون دلاری برای شرکت‌های ایرانی
این مسئول با اشاره به میزان قراردادها در الکامپ سال گذشته گفت: با وجودی که برخی از شرکت‌ها قراردادهای خود را اعلام نمی‌کنند اما می‌توان گفت شرایط، مناسب بوده است. سعیدی افزود: در الکامپ 26 قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی بسته شد، درآمدی بیش از ۵ میلیون دلار برای شرکت‌های ایرانی به ارمغان آورد اما ذکر این نکته ضروری است که این پروسه چندان سریع اتفاق نمی‌افتد و کمی زمانبر است تا قراردادها به نتیجه نهایی برسد.
 وی در ادامه اظهار داشت: همه جلسات B2B برگزار شده در نمایشگاه الکامپ (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر)، صورت‌جلسه خواهد شد و سه هفته تا شش ماه پس از اتمام نمایشگاه، فرایند پیگیری قراردادها از شرکت‌ها انجام خواهد شد. سعیدی یادآور شد: امسال به منظور تقویت الکامپ، تمرکز خود را بر موضوع اطلاع‌رسانی گذاشتیم، چراکه پیش از این برخی افراد و شرکت‌ها بعد از زمان نمایشگاه متوجه برگزاری نشست‌های تجاری با شرکت‌های غیرایرانی می‌شدند. در همین راستا، از سازمان نصر و سایر تشکل‌های حوزه فاوا درخواست انتشار برنامه نمایشگاه را کردیم. همچنین فهرستی از شرکت‌های ایرانی را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دادیم تا بتوانند انتخاب کنند که با کدام شرکت ایرانی جلسه داشته باشند.

توجه شرکت‌های خارجی به دانش‌بنیان‌ها
 در الکامپ امسال به همت صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی، یک پاویون به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است و در قالب آن، 19 شرکت به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف می‌پردازند. این شرکت‌های معتبر با استفاده از تسهیلات دولتی کار خود را آغاز کرده و حالا موفق شده‌اند برای خود اسم‌ و رسمی به هم بزنند و در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال گام بردارند. یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه «سیستم‌های هوشمند مدیریت ناوگان اتوبوسرانی» فعالیت می‌کند، سیستمی که می‌تواند کنترل حرکت زمان‌بندی رانندگان اتوبوس‌ها و مسیر حرکتی آنها را به‌صورت هوشمند کنترل کند.
 یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این پاویون، در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد و نمادی از «انسان به توان ماشین» را توسعه می‌دهد. اسماعیلی، از مدیران ارشد شرکت روشن گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۵ با تمرکز بر هوش مصنوعی و با همکاری متخصصان جوان کار خود را آغاز کرده و تاکنون ۳ محصول را در اختیار مجموعه‌های دولتی و خصوصی قرار داده است.
وی افزود: محصول «الفبا»، می‌تواند فایل‌ها و اسناد را به متن تبدیل ‌کند و «نویسه‌خوان» هم ابزاری است که نوشته‌ها را از دل تصاویر متنی بیرون می‌کشد و کاغذ را وارد دنیای رایانه می‌کند.
به گفته اسماعیلی، «حرف» به عنوان یک ابزار بومی، برنامه دیگر این شرکت برای تبدیل گفتار به متن است. این ابزار با شنیدن و ذخیره هزاران ساعت گفتار در لحن‌ها و سبک‌های گویش از رده‌های سنی مختلف، به‌خوبی آموزش‌دیده و با دقت بالایی می‌تواند صوت، ویدیو و حتی پخش زنده را به متن فارسی تبدیل کند.
 ایستگاه هوشمند هواشناسی تمام‌اتوماتیک هم از دستاوردهای یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان بود که در این نمایشگاه موفق شد توجه شرکت‌های خارجی را به خود جلب کند. ایستگاه‌های اتوماتیک «سیمیتو» می‌توانند در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی هم کار کنند. قابلیت ارتباط با انواع مختلف سنسورهای هواشناسی، از امتیازات دیتالاگر(ثبت‌کننده داده) این ایستگاه است. این ایستگاه با دقت بالا بر اساس نیازهای کاربری، اعم از کشاورزی، عمومی، هوانوردی و جاده‌ای، سفارش‌سازی شده و در محل موردنظر نصب می‌شود و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت نخستین استارتاپ ایرانی در زمینه ارائه سرویس‌های هواشناسی هوشمند کاربردی برای کسب‌وکارهای مختلف است.

 سرمایه اولیه، دغدغه استارتاپ‌ها
شرکت‌های تازه تأسیس و استارتاپ‌های حاضر در نمایشگاه در گفت‌و‌گو با «ایران»، یکی از اساسی‌ترین مشکلات خود را تأمین سرمایه اولیه می‌دانند و البته امیدوارند با توجه‌ به دستورات رئیس‌جمهور شهید برای حمایت از شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان، راهکاریی برای کاستن موانع موجود در مسیر فعالیت این شرکت‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور فراهم شود.
 بیشتر این شرکت‌های تازه تأسیس فناورانه که تحت پوشش تسهیلات دانش‌بنیان‌ها قرار دارند معتقدند هرچند کمک‌ها و تسهیلات ارائه شده به آنها بخشی از مشکلاتشان را حل کرده ولی برای آغاز به کار نیاز به سرمایه اولیه بیشتری دارند. به گفته آنان، سرمایه تخصیص یافته به اکثر استارتاپ‌ها در ابتدای کار تنها ۱۵۰ میلیون تومان است در حالی که حداقل نیاز به سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی دارند. با وجود این، صاحبان این شرکت‌های نوپا امیدوارند دولت حمایت‌های بیشتر و گسترده‌تری از آنها در این زمینه انجام دهد.
یکی دیگر از مشکلات مورد اشاره این شرکت‌های نوپا که در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان شد، نوسانات قیمت ارزی قطعات و مشکلات ترخیص کالا از گمرک بود. به گفته صاحبان این استارتاپ‌ها شرایط گمرکی، واردات ابزارهای مورد نیاز و پروسه دسترسی به قطعات اولیه را برای این شرکت‌ها دشوار کرده است.

 

بــــرش

هوش مصنوعی در کانون توجه اپراتورها

اپراتورهای تلفن همراه برترین دستاوردها را در نمایشگاه الکامپ ارائه کردند و به ارائه هدفگذاری خود برای آینده ارتباطات کشور پرداختند. اپراتور اول به ارائه جدیدترین دستاوردهای فنی و سرویس‌های دیجیتال خود با محوریت فناوری جدید نسل پنجم ارتباطی، در قالب محصولات بومی توسعه یافته توسط متخصصان داخلی کشور و سرویس‌های تجاری (5G) پرداخت.
اپراتور دوم نیز در این نمایشگاه برنامه جامع «تحول دیجیتال» را در دستور کار خود قرار داده و آخرین دستاوردها و فناوری‌های ارتباطی در حوزه شبکه تلفن‌همراه (5.5G) و فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در معرض بازدید قرار داد. این اپراتور همچنین با توجه به اهمیت هوش مصنوعی، جدیدترین دستاوردها و خدمات فناورانه خود مانند سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه کرد و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داد. اپراتور سوم هم با حضور در نمایشگاه الکامپ از سرویس‌های جالبی پرده برداشت که برپایه‌ هوش مصنوعی توسعه یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی