صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

بحران «سی‌صد»
کنسرت نمایش «سی‌صد» که تاکنون دو دوره توسط سهراب پورناظری و به تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان روی صحنه رفته است، هر بار جنجال‌آفرین بوده است. حال این دوره نیز مستثنی نبوده و از زمان اعلام برگزاری این دوره، حواشی متعددی به همراه داشته است؛ حواشی به واسطه قیمت بلیت‌ها، مکان اجرا، حضور گسترده چهره‌ها، خواننده، زرق و برق بسیار، خواندن سهراب پورناظری روی صحنه و ... . در این دوره اما حواشی با تغییر تهیه‌کننده از توتونچیان به تهمورس پورناظری آغاز و با شایعات استعفای محمد رحمانیان از پروژه به عنوان کارگردان و نویسنده ادامه یافت. بهمن بابازاده فعال رسانه‌ای حوزه موسیقی درباره جدایی رحمانیان نوشته است: «برخی منابع از حضور چهره‌ها، کارگردانان گروه حرکت فرم و افرادی ناشناس در پشت صحنه تمرینات بدون اطلاع و هماهنگی با رحمانیان خبر داده‌اند که این رفتار عجیب و غیرحرفه‌ای برادران پورناظری باعث ناراحتی رحمانیان شده و این کارگردان به دلیل این اتفاقات دیگر حاضر به همکاری با گروه نشده است.» از طرف دیگر در شرایطی بازیگران سرشناسی همچون گوهر خیراندیش، علی نصیریان، بهرام افشاری، نوید محمدزاده و بهرام رادان در این پروژه حضور دارند که طبق برخی اخبار حضور آنها به واسطه کارگردانی رحمانیان بوده است.
مشخص نبودن کارگردان این اثر تا اولین روز اجرا از دیگر حواشی این پروژه بود که طبق آخرین اخبار بالاخره به رضا گوران سپرده شده است. عدم معرفی خواننده نیز دیگر موضوع عجیبی است که طبق نوشته این فعال رسانه‌ای برخی منابع از حضور کودکی 13 ساله به نام اهورا و دنیا آرام به عنوان خواننده نام برده‌اند و ظاهراً برادران پورناظری قرار است خوانندگان این پروژه باشند.

مباحثه بر سر کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید
از دیگر موضوعات خبرساز در فضای مجازی اجرای علیرضا قربانی در تخت جمشید است که همچنان بین کارشناسان حوزه میراث فرهنگی محل بحث و گفت‌وگوست. با بازدید علیرضا قربانی از محل ساخت استیج این اجرا بار دیگر بحث برگزاری کنسرت در این مکان تاریخی داغ شده است. با وجود اطمینانی که تیم اجرایی کنسرت مبنی بر مطابقت این اجرا با ضوابط برگزاری کنسرت‌های بین‌المللی در مکان‌های تاریخی داده‌اند اما همچنان در شبکه‌های اجتماعی بر لزوم کارشناسی دقیق‌تری برای سلامت‌سنجی تخت جمشید و همچنین تعیین میزان مقاومت آن در برابر صدا و درصد سلامت این اثر تاریخی بحث می‌شود.
این موضوع علاوه بر فضای مجازی در رسانه‌های رسمی هم در کانون توجه است و ایسنا در گزارشی آورده است: «مسأله نگران‌کننده‌ای که اکنون از سوی برخی کارشناسان میراث فرهنگی مطرح می‌شود، آن است که با توجه به وضعیت حال حاضر تخت جمشید، آسیب و خسارت‌ها ممکن است همزمان با برپایی کنسرت مشخص نشود، اما روند فرسایش و تخریب‌ها را تشدید کند و چند سال دیگر، اثر آن معلوم شود.»

فریب دشمنان را نخورید
مهدی سلیمانی، از اهالی کتاب و رسانه هم با اشاره به اشاعه نفرت‌پراکنی رسانه‌های معاند در ارتباط با انتخابات، با انتشار نقل قولی از مقام معظم رهبری از مردم دعوت کرده که فریب بازی دشمنان را نخورند، در نقل قولی که وی از صفحه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در توئیتر بازنشر کرده، آمده است: «اختلاف فکری، اختلاف سلیقه‌ای، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امرطبیعی است، اما نفرت‌پراکنی غیر از اینهاست. اختلاف نظر نباید افراد را متنفر از یکدیگر بکند. کار به دشنام و افترا و دروغ و اهانت و آزار نباید بکشد.»

در وصف بی‌اخلاقی ضدانقلاب‌ها
واکنش‌ها به رفتار و بی‌اخلاقی‌های ضدانقلاب‌هایی که به ایرانیان رأی‌دهنده در دیگر کشورها با هتاکی حمله کرده‌اند همچنان ادامه دارد. احسان باقری، عکاس و مدیرخانه عکاسان ایران هم استوری‌هایی را همراه با فیلم‌هایی منتشر کرده تا مردم ببینند چه افرادی در مقابلشان صف کشیده‌اند؛ در توضیحات یکی از آنها هم نوشته: «توهین‌های جنسی و تحقیرهای شخصیتی، نشان از استیصال و بیچارگی و بی‌هویتی این نگون‌بخت‌ها دارد. حقیقتاً رقت‌انگیز هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی