صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبـــار

سرپرست ریاست جمهوری در هیأت دولت خواستار شد
رعایت اخلاق در انتخابات
و پرهیز از گفتار تخریبی
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، ضمن قدردانی از حضور آگاهانه و با بصیرت مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، تصریح کرد: مردم همواره به مسئولیت‌های خود در رابطه با نظام جمهوری اسلامی ایران به بهترین و شایسته‌ترین نحو عمل کرده‌اند.
محمد مخبر با تأکید بر ضرورت تداوم همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها با وزارت کشور برای برگزاری موفق مرحله دوم انتخابات، از نامزدها و اعضای ستادها، حامیان و اطرافیان آنان نیز خواست رعایت اخلاق را سرلوحه فعالیت‌های انتخاباتی خود قرار دهند و از هرگونه اقدام یا گفتار تخریبی پرهیز کنند.
وی از همه دست‌اندرکاران و همه عوامل اجرایی که به برگزاری موفق این انتخابات کمک کردند نیز صمیمانه قدردانی کرد. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه از همه دستگاه‌ها خواست تا با رصد مستمر و دقیق، مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از هرگونه اخلال در بازار به عمل آورند و از هر گونه افزایش غیرقانونی در قیمت کالاها و خدمات جلوگیری کنند.

گزارش وزرا از حوزه‌های کاری
در این جلسه وزیر نفت با اشاره به امضای اسناد مربوط به انتقال گاز روسیه به ایران، گفت: رئیس جمهور شهید یک سال در دیدارها و مکالمات خود با آقای پوتین پیگیر اجرایی شدن این موضوع بود و با امضای این اسناد گام بلندی در مسیر تبدیل ایران به هاب گازی منطقه برداشته شد که می‌تواند جهشی در سهم کشورمان در تجارت گاز و تحولی اقتصادی و صنعتی در این زمینه ایجاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه در گزارشی با بیان اینکه تعداد نمایندگی‌های فعال فرهنگی کشورمان از 50 نمایندگی در ابتدای دولت سیزدهم به 85 نمایندگی افزایش یافته است، افزود: امروز در کشورهای مهم همسایه، اتاق ویژه صادرات فرهنگی ایجاد شده و با همه این کشورها هفته‌های فرهنگی مشترک داریم که این اتفاق مهم با تدبیر و حمایت رئیس جمهور شهید و همت و پشتکار وزیر امور خارجه شهید پیش رفت.
اسماعیلی با بیان اینکه عضویت کشور در دو پیمان مهم بین‌المللی شانگهای و بریکس زمینه همکاری‌های فرهنگی با دیگر اعضا را تقویت کرده و ریل‌گذاری خوبی در این زمینه‌ها انجام شده است، اظهارکرد: بودجه بخش فرهنگ نیز با حمایت‌های رئیس جمهور شهید، معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه، امسال نسبت به سال آغاز فعالیت دولت مردمی، رشد 20 برابری داشته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن ارائه گزارشی از شاخص‌های مثبت در زمینه تحقق مرجعیت علمی کشور، از تلاش‌های معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای افزایش ظرفیت جذب و نگهداشت نخبگان از 200 نفر به 500 نفر قدردانی کرد.  معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز گفت: در این چند سال 9 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان 200 دانشگاه برتر دنیا، برای بازگشت به کشور در این سامانه ثبت‌نام کردند.
دهقانی فیروز‌آبادی با بیان اینکه از میان ثبت‌نام کنندگان 1500 درخواست همکاری پسادکترا و بیش از 400 استاد مدعو و درخواست فرصت متقابل داشتیم، افزود: بیش از 122 پایگاه در داخل کشور برای پذیرش و همکاری با این افراد ایجاد شده و در این مدت 8 هزار مورد همکاری موفق داشته‌ایم.
 

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد
مثبت بودن نرخ رشد در سال ۱۴۰۲
و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۳
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح امروز یکشنبه به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی ارائه شد.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نرخ رشد اقتصادی بخش‌های خدمات، نفت، صنعت و معدن، ساختمان و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ مثبت بوده است.
مطابق گزارش ارائه شده در این جلسه، نرخ تولید و رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ و سه ماه ابتدایی سال‌جاری بهبود مستمر داشته است.‌ بر اساس گزارش بانک مرکزی در حالی که رشد بخش خدمات در سال ۱۴۰۱ معادل ۲.۷ درصد بوده، در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد این بخش به ۳.۸ درصد رسیده است.‌ همچنین با توجه به رشد قابل ملاحظه تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی نرخ رشد گروه نفت از ۱۰ درصد سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۷ در سال ۱۴۰۲ رسیده است. نرخ رشد گروه صنایع و معادن نیز ۴.۵ درصد بوده است.
در سمت مخارج نیز نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که نشانگر رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، از ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بخش مهمی از رشد مذکور ناشی از بهبود سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان از ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.
همچنین گزارش ویژه سازمان برنامه و بودجه از رشد اقتصادی در سه ماه اول سال‌جاری نشانگر تداوم روند مثبت رشد اقتصادی در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ است.

جستجو
آرشیو تاریخی