صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

دیروز شبکه‌های اجتماعی عرصه کشاکش هواداران نامزدها بود

مناقشه بر سر کلیدواژه «طالبان»

 توئیت شبانه از اعضاء اصلی ستاد انتخاباتی پزشکیان، اعتراض هایی را به دنبال داشت.
محمدجواد آذری جهرمی، روز گذشته در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «نخواهیم گذاشت ایران به دست طالبان بیفتد.»
استفاده از عبارت طالبان، موجب شد کاربران ستاد رقیب بگویند این ادبیات نه تنها توهین به نامزد آنها و گفتمان او است، بلکه توهین به میلیون‌ها رأی دهنده‌ای محسوب می‌شد که جمعه گذشته نام رقیب مسعود پزشکیان را روی تعرفه‌های رأی نوشتند.
از این رو می‌شد انتظار داشت دیگران، چه برای دفاع از نامزد انتخاباتی و چه مردم رأی دهنده و چه انتقاد از اعضای یک ستاد انتخاباتی که با تخریب رقیب قصد رأی گرفتن دارند، وارد میدان شوند.
از جمله این افراد، وحید یامین‌پور فعال سیاسی اصولگرا بود.
یامین‌پور در پاسخ به آذری جهرمی نوشت: «این ادبیات، شیپور شورش و جنگ داخلی است. بلدند، قبلاً دو بار انجام دادند.»
امیرحسین ثابتی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی سعید جلیلی هم نسبت به رویکرد آذری جهرمی، مبنی بر طالبانی خواندن، رقیب را نکوهش کرد.
وی نوشت: «جناب جهرمی، یک بار هم به جای لولوسازی و ترساندن مردم از رقیب، بگویید خودتان چه در چنته دارید؟ سطح شعور مردم را در همین سطح می‌دانید که آنان را فقط بترسانید؟»
سینا کلهر، فعال فرهنگی اصولگرا نیز در این باره نوشت: «یک بار سال 84 از ملت ایران به خاطر هیولاسازی رقیب سیلی سختی خوردید. دوباره سیلی خواهید خورد، هرچند از خواب بیدار نمی‌شوید.» نکته مهم‌تر اما واکنش مسعود براتی بود.
این عضو ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، در واکنش به توهین و تخریب قائم مقام ستاد انتخاباتی رقیب نوشت: «به همین راحتی به 10 میلیون نفر که به جلیلی رأی داده‌اند، توهین می‌کنید. معلوم نیست فردا چه بلایی سر منتقدین بیاورید.
ولی مردم انتخاب خواهند کرد؛ بین عزت و احترام و توهین و تخریب.» به هر رو آنچه آذری جهرمی دیروز در این شبکه اجتماعی نوشت، عملاً به کلیدواژه‌ای برای مناقشه تبدیل شد.
پس از آن محتواهای بسیاری درباره طالبان و مسائلی از این دست در این شبکه اجتماعی بازنشر شد.
این محتوا در حالی از طرف جهرمی منتشر شد که اساساً خود مسعود پزشکیان، رویکرد انتخاباتی‌اش را بر مبنای خودداری از تخریب تعریف کرده. در واکنش به همین شرایط بود که بعضی از کاربران تصاویر استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی از هیأت طالبان در وزارت امور خارجه را بازنشر کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی